Collectie-advies aan Dao

De weg kwijt

Ik zit in een horologische midlevenscrisis. Denk ik. Ik weet het niet. Ik heb nu 23 horloges, heb grote waardering voor een goede 3-tot-6 piece collectie, maar zal daar nooit komen, gezien het aantal van de 23 die ik sowieso nooit weg zal doen en andere die ik gewoon nog te leuk vind. Maar ik merk dat ik toe ben aan minder troep en meer waardering voor echt mooie, goede horloges, wellicht een iets hoger segment. De tijd van in een opwelling iets bestellen is voorbij.

Daarom.

Advies

Geef mij svp collectieadvies. Niet omdat je voor mij kan beslissen of omdat ik geen eigen visie heb. Maar we omdat je me wellicht op ideeën kunt brengen door nieuwe / andere perspectieven te bieden.

Ik heb een nieuwe map voor banden en doos voor de collectie gekocht. Hieronder de foto’s, daarna iets ingezoomde foto’s met omcirkeld wat de status is (weg doen, echte blijvers, etc.).

Nieuwe doos, van Aliexpress, gierig als ik ben:

Voor de banden:

Ik heb er nog wat over :roll_eyes: misschien eens een nieuwe uitverkoop starten.

De staat van de collectie

Nu dan met kleurcode:

• Rood = kan wellicht weg
  • Geel = twijfel, wil houden maar zou eventueel te overwegen zijn om te downsizen en te upgraden.
  • Blauw = buiten spel, gekregen als cadeaus en ook al zou ik meeste ervan niet missen, uit principe niet weg te doen
  • Groen = hoe dan ook blijvers.

De linkerkant:

Van links naar rechts en boven naar beneden: Fossil was mijn eerste, 10 jaar geleden. Cadeaus al toegelicht. G-shock handig voor zwemmen en vakantie. Spinnaker is echt een mooi ding, kleur pak ik vaker dan gedacht, wel wat te groot voor me en potentiële verkoopwaarde is relevant. Gemodde casio royale ben ik wat op uitgekeken, draag hem nooit meer, online wel populair dus wellicht verkoop. Oranje vostok was eerste mod ooit. Blauwe vostok springveer kapot, verder veel kleine beschadigingen door modden (veel probeersels). Meer voor onderdelen of evt verkoop voor weinig. Casio calculator leuk, retro, moet altijd gniffelen als ik hem omdoe maar dat duurt ook 5min. Vostok mod (ook in rode variant met zwarte hoge bezel) op uitgekeken, kan in verkoop. Vijfje vind ik nog erg leuk, subtiele mod, draag hem graag maar met wat verkoop zou ik kunnen upgraden naar een Hamilton. Boldr is een heerlijke grab and go horloge om niet meer naar om te kijken bij bijv tuinieren, sporten, klussen etc. Echte beater.

De rechterkant:

Presage: prachtig en van vrouw gehad voor 10 jaar samen. Vostok: beste vostok mod, blijft. SKX: onlangs mods teruggedraaid (stargate dial), weet niet zo goed wat ik ermee moet. Stock houden, terugmodden, heel nieuwe mod, verkoop, geen idee. Sarb: zou ik meer moeten dragen, zit in top 2/3 van meest gewaardeerde horloges, gekregen van vrouw voor verjaardag en kan me herinneren dat ik hem omhad bij geboorte van mijn dochter. SKX mod met @HanDavinci… hahaha wegdoen? Uit mijn koude, dode vingers en anders niet. Vijfje, SNKL23 is beste vijfje, met mijn mods nog beter. Maar lijkt op sarb (mindere versie), denk dat ik hem hou maar is geen 100% zekerheid. Seagull draag ik weinig, voelt kwetsbaar maar ben wel licht verliefd als ik hem draag. De laatste 3 hou ik, maaarrrrr… de vintage seiko vind ik erg leuk maar draag ik niet veel. De Orients zijn über gewild en niet meer te krijgen. De enige situatie waarin ik ze verkoop is als ik zo’n blauwe president versie kan scoren (zilver, twotone of goud maakt niet uit). Dan zou ik ze met ogen dicht wegdoen. Maar de kans dat dat lukt is vrijwel nihil.

Tot slot

Adviezen worden gewaardeerd, dank :+1:t2:

16 likes

Dus, eigenlijk gaat het om 8 horloges? :joy::joy::joy:
Conclusie: gewoon houden, je bent verloren, zoals vele HF-leden hier…

2 likes

No offence maar ik zou de gehele linkerkant weg doen, en dan gaan kijken voor 1 of 2 mooie toevoegingen in het <€2500 segment. Suggesties? Longines Legend Diver en Tudor Black Bay serie. Goede bang for buck!

1 like

Is zie erg weinig vintage in je collectie. Dat zou een mooie weg zijn om eens te bewandelen.

3 likes

De horloges die je eventueel makkelijk terug kan kopen zou ik weg doen, zoals de Casio royale die kost 3 tientjes, als je daar spijt van krijgt kan je altijd 'm altijd weer heroverwegen.

Of je bedenkt jezelf wat je over 5 jaar niet zou dragen en in plaats daarvan wel. Misschien helpt dat een beslissing te nemen?

2 likes

Ik zou eens beginnen met de rode te koop te zetten. Kijk hoe je je daar bij voelt.
Misschien geeft het wat meer lucht.

Daarna eens kijken wat je eventueel zou willen toevoegen en wat je daar voor zou willen opofferen uit de gele collectie.

Misschien kun je de blauwe horloges die je nauwelijks draagt in een aparte doos bewaren. Zo houd je je collectie opgeruimd en overzichtelijk en hoef je ze niet weg te doen.

2 likes

Gewoon rigoureus tekeer gaan. Wat maakt het uit? Zitten er echt echt horloges bij die je later nooit meer kan vinden? Alles houden brengt ook twijfel gezien dit topic(?)

Dus blauw houden en de rest wegdoen, misschien op 1 na die je nu het meeste draag bijv. En daarna met een frisse blik 1 of 2 nieuwe zoeken.

Uiteindelijk “minder = meer” althans voor mij werkt dat wel
Succes in iedergeval! :slight_smile:

2 likes

Lekker je eigen gevoel volgen!
Zou alles wat je echt niet meer draagt weg doen en dan kijken wat je budget toe laat. Lekker een speurtocht starten en weer topic starten met suggesties.

Qua aantal horloges zou ik me niet druk maken. Zou ergens ook wel graag een collectie hebben van 4-6 horloges. Helaas niet voor mij weggelegd.

1 like

Dat is precies wat ik dacht! Bij mij komt Dao wel over als iemand die vintage in het hogere segment zal dragen. Dus niet die goedkopere dingetjes die je massaal op EBay kunt kopen.

2 likes

Iets minder pijnlijk afscheid nemen via de weg van geleidelijkheid : er drie verkopen, één terugkopen. En dát even volhouden… :sunglasses:

1 like

Wat hij zegt :point_up_2:

2 likes

Topic niet gelezen maar toch heb ik het beste advies, uiteindelijk wil je toch een Rolex. Dus een Rolex toevoegen.

5 likes

Wat @lance_explorer hierboven zegt, dus! Dan schrijf ik me wel in voor de @HanDavinci Save @Dao Ocean (groen) :grin::joy:

2 likes

Ik snap nooit waarom mensen advies vragen. Kan ik voor jou beslissen? Heb je geen eigen visie? Nou ja, wellicht kan ik je op ideeën brengen door een nieuw of een ander perspectief te bieden, dus hier gaan we. Je krijgt nu ‘advies’ van een kerel die een berg waardeloze horloges in een theedoos en plastic bakjes van de Chinees heeft, dus beschouw het ook maar als een losse flodder. Dat gezegd hebbende heb ik wel een paar ideeën:

• Splits je verzameling. Fysiek. Stop de cadeautjes en de Fossil in een aparte doos. Meer algemeen geformuleerd: alle horloges die je nooit weg zult kunnen doen, maar slechts sporadisch draagt en dan slechts op specifieke gebeurtenissen. Dan kun je de ‘echte’ verzameling van horloges die gebaseerd zijn op je huidige smaak (en regelmatigheid van dragen in de dagelijkse afwisseling), meer zelfstandig beschouwen, en ben je in je hoofd ook af van het idee dat je ‘23 horloges’ hebt, en kun je misschien toe naar het idee dat je ‘een doos met horloges met emotionele waarde, én een actieve verzameling’ hebt. Die actieve verzameling kan dan misschien wel de ‘3-tot-6 piece collectie’ worden die je zo waardeert (zelfs ambieert?).
  • Leg alle gelijkaardige horloges bij elkaar (ik denk dat je dat al wel bewust (deels?) gedaan hebt, afgaand op je foto). Dan kun je misschien beter gaan aanvoelen wat ze met je doen wanneer je kiest om een horloge te dragen. Je merkt bijvoorbeeld zelf al op dat de SARB033 en de SNKL23 een beetje in elkaars vaarwater zitten, en wat mij betreft zit de Presage dat ook wel een beetje. Misschien dat je, als die naast elkaar liggen, na anderhalve week ineens heel duidelijk ziet dat er maar eentje de blijver is (of twee, natuurlijk kan de Presage niet weg). Hetzelfde idee heb ik bijvoorbeeld van de verschillende Vostoks. En van je gemodde Seiko 5 en de Boldr. Maar het is uiteindelijk aan jou om erachter te komen welke horloges in elkaars vaarwater zitten. Dat brengt me bij het derde punt:
  • (Dit is een hele flauwe hoor:) Dwing jezelf eens van ieder horloge op te schrijven waarom je er blij mee bent en wat je eraan tegenstaat. Niet op de computer, op papier. Pluspunten en minpunten, een eigen papiertje voor ieder horloge. Bewaar die papiertjes bij of in de horlogedoos, lees ze (en werk ze bij) iedere keer dat je ervoor kiest een horloge te dragen, ook over de horloges waarvoor je op dat moment bewust níét kiest. Lees die papiertjes wanneer je je verveelt op een regenachtige zaterdagmiddag. Door het gevoel dat je krijgt bij het lezen van je overwegingen zul je jezelf confronteren met je échte hartewensen. Vergelijk het met het opgooien van een muntje om een knoop door te hakken: het gaat er niet om dat de munt beslist, maar om het feit dat terwijl die munt in de lucht is, je onderbewustzijn je vertelt welke keuze je moet maken, doordat je ineens hóópt op kop, dan wel munt.

Dan nog een laatste opmerking, die totaal geen advies is: wat kostte die koffer, en zie ik goed dat je in het deksel ook minstens zestien bandjes kun bewaren?

12 likes

Koop een tomtom :slight_smile:

3 likes

face-with-pleading-eyes_1f97a

1 like

Not again…

Begint echt een irritant dingetje te worden hier, dat continue geneuzel over dat ene merk, terwijl er zoveel meer moois en smaakvols te vinden is.

3 likes

Om van een SKX nog maar te zwijgen…

Uiteindelijk wilt iedereen een Invicta

7 likes

None taken! Snap ook waarom je dat zou zeggen :+1:t2: Maar er zitten zoals gezegd een paar bij die ik niet weg kan/mag/wil doen. Neem het (afgezien van cadeaus) toch mee ter overweging.

Is zo, eentje maar. Ik vrees bij vintage voor kosten en vooral ook onwetendheid van mijn kant. Unieke horloges en historie kunnen me zeker bekoren, maar ik merk dat ik bij sommige van de vintages die ik voorbij zie komen dat het soms wat smoezelig en oubollig overkomt bij me (vooroordeel, I know, no offence!)

Mmm interessant, thnx! En over makkelijk terug te kopen: sommige zijn dat, veel andere niet.

Stuk voor stuk goede tips!! :pray:t2: Dank. Ik denk dat ik dit sowieso ga doen.

Ja, ik denk dat ik dat idee ook gewoon uit het hoofd moet zetten. Dankje.

Ook een hele goede regel! Die voeg ik toe aan die van @GiveMeYourDough

Ik verwachtte beter van je :stuck_out_tongue_winking_eye::heart:

:+1:t2:

Dit (en de rest van je punt) vind ik nog niet eens zo flauw of gek hoor.

Klopt! Let alleen op, de vakjes zijn erg klein. En de bovenkant komt wel tegen de horloges aan, zelf doe ik er daarom ook geen bandjes in.

Grotere horloges passen er eigenlijk niet goed in, zeker niet met een brede, grove of stugge band.

€23 zie

https://s.click.aliexpress.com/e/ciVEdSmk

En die map trouwens:

https://s.click.aliexpress.com/e/crSAx2zw

@HanDavinci :heart:
En alle anderen eveneens bedankt :muscle:t2:

8 likes