De weg kwijt
Ik zit in een horologische midlevenscrisis. Denk ik. Ik weet het niet. Ik heb nu 23 horloges, heb grote waardering voor een goede 3-tot-6 piece collectie, maar zal daar nooit komen, gezien het aantal van de 23 die ik sowieso nooit weg zal doen en andere die ik gewoon nog te leuk vind. Maar ik merk dat ik toe ben aan minder troep en meer waardering voor echt mooie, goede horloges, wellicht een iets hoger segment. De tijd van in een opwelling iets bestellen is voorbij.
Daarom.
Advies
Geef mij svp collectieadvies. Niet omdat je voor mij kan beslissen of omdat ik geen eigen visie heb. Maar we omdat je me wellicht op ideeën kunt brengen door nieuwe / andere perspectieven te bieden.
Ik heb een nieuwe map voor banden en doos voor de collectie gekocht. Hieronder de foto’s, daarna iets ingezoomde foto’s met omcirkeld wat de status is (weg doen, echte blijvers, etc.).
Nieuwe doos, van Aliexpress, gierig als ik ben:
Voor de banden:
Ik heb er nog wat over misschien eens een nieuwe uitverkoop starten.
De staat van de collectie
Nu dan met kleurcode:
- Rood = kan wellicht weg
- Geel = twijfel, wil houden maar zou eventueel te overwegen zijn om te downsizen en te upgraden.
- Blauw = buiten spel, gekregen als cadeaus en ook al zou ik meeste ervan niet missen, uit principe niet weg te doen
- Groen = hoe dan ook blijvers.
De linkerkant:
Van links naar rechts en boven naar beneden: Fossil was mijn eerste, 10 jaar geleden. Cadeaus al toegelicht. G-shock handig voor zwemmen en vakantie. Spinnaker is echt een mooi ding, kleur pak ik vaker dan gedacht, wel wat te groot voor me en potentiële verkoopwaarde is relevant. Gemodde casio royale ben ik wat op uitgekeken, draag hem nooit meer, online wel populair dus wellicht verkoop. Oranje vostok was eerste mod ooit. Blauwe vostok springveer kapot, verder veel kleine beschadigingen door modden (veel probeersels). Meer voor onderdelen of evt verkoop voor weinig. Casio calculator leuk, retro, moet altijd gniffelen als ik hem omdoe maar dat duurt ook 5min. Vostok mod (ook in rode variant met zwarte hoge bezel) op uitgekeken, kan in verkoop. Vijfje vind ik nog erg leuk, subtiele mod, draag hem graag maar met wat verkoop zou ik kunnen upgraden naar een Hamilton. Boldr is een heerlijke grab and go horloge om niet meer naar om te kijken bij bijv tuinieren, sporten, klussen etc. Echte beater.
De rechterkant:
Presage: prachtig en van vrouw gehad voor 10 jaar samen. Vostok: beste vostok mod, blijft. SKX: onlangs mods teruggedraaid (stargate dial), weet niet zo goed wat ik ermee moet. Stock houden, terugmodden, heel nieuwe mod, verkoop, geen idee. Sarb: zou ik meer moeten dragen, zit in top 2/3 van meest gewaardeerde horloges, gekregen van vrouw voor verjaardag en kan me herinneren dat ik hem omhad bij geboorte van mijn dochter. SKX mod met @HanDavinci… hahaha wegdoen? Uit mijn koude, dode vingers en anders niet. Vijfje, SNKL23 is beste vijfje, met mijn mods nog beter. Maar lijkt op sarb (mindere versie), denk dat ik hem hou maar is geen 100% zekerheid. Seagull draag ik weinig, voelt kwetsbaar maar ben wel licht verliefd als ik hem draag. De laatste 3 hou ik, maaarrrrr… de vintage seiko vind ik erg leuk maar draag ik niet veel. De Orients zijn über gewild en niet meer te krijgen. De enige situatie waarin ik ze verkoop is als ik zo’n blauwe president versie kan scoren (zilver, twotone of goud maakt niet uit). Dan zou ik ze met ogen dicht wegdoen. Maar de kans dat dat lukt is vrijwel nihil.
Tot slot
Adviezen worden gewaardeerd, dank