Collectie-advies aan Dao

Stand van zaken:
Door verkoop en wegleggen van horloges van vóór HF tijd, cadeaus of horloges die ik hou uit pure nostalgie (eerste mod, draag ik nooit meer) ben ik nu teruggegaan naar 12 stuks.

Ergens voelt het als mezelf voor de gek houden (ik heb meer horloges in huis dan ik nu tot mijn ‘collectie’ reken), maargoed die 12 geven wel rust en overzicht en ben daadwerkelijk geminderd.

Er zit een soort logica in die 12. Eigenlijk zie ik 4 categorieën waar ik er steeds 3 van heb.

• De ‘Onderduiker’ zijn underdog duikers: Vostok mods en de Spinnaker. Het zijn een beetje de guilty pleasures van mijn collectie. Waarvan ik 1 fout proude gouden mod nog moet maken.
  • De military / field watches. Ik hou van de kleur en de uitstraling :ok_hand:t2:
  • Sporty dressers, als ik ze zo kan noemen, de datejust hommages en de zelfbouw einzeiger
  • De Holy Trinity: de horloges die sowieso nooit weggaan :fire:

Nog niet alle verkoop is rond, maar ik zet alles opzij wat ik eruit ontvang, plus maandelijks een bescheiden bedragje, en dan op het gemakkie eens kijken wat ik uit een wat hoger segment (rond de €750 denk ik) zou willen. Geen haast. En ik wil dan 1 erin = 1 eruit doen.

Welke zou jij als eerste weg doen?

5 likes

Persoonlijk? Sowieso de Seiko 5 en of de CWC G10, maar dat is omdat ik een andere smaak heb en er geen klap aan vind, en wel zie, maar niet begrijp hoe het voor jou verschillende horloges zijn. Bij de ‘Sporty Dress’ en de ‘Holy Trinity’ heb ik meer gevoel. Daar is wat mij betreft de stalen Orient een beetje overbodig. De tweekleurige Orient is al lekker fout, en de Presage en de SARB zijn nette stalen horloges.

Als de stalen Orient verdwijnt, moet je eigenlijk wel een jubilee in huis halen voor de SARB overigens. :smirk:

2 likes

Ja Seiko5 idd, en de Spinnaker dat zou ik doen.
En daar 1 mooie nieuwe voor terug !

2 likes

Die zou ik dan juist weer als laatste weg doen. Maar de Seiko 5 ben ik het wel mee eens. Op zich niet verkeerd, maar wel een dertien in een dozijn horloge én van al je Seiko’s het meest vervangbaar (door een Hamilton Khaki Field, Sinn, Damasko, Stowa, Archimede, Guinand, Steinhart, Aevig, …). Één Orient DD kan ook wel weg, welke hangt van de draagtijd af. Maar het allereerst zou ik die Spinnaker eruit kieperen. Veuls te groot apparaat.

2 likes

Lekker bezig in ieder geval. Voelt het goed? Mooi, dan kun je door met de rest :sweat_smile:

Zelf zou ik de Spinnaker weg doen. Het is leuk geweest en je hebt de foto’s nog :face_with_monocle:

De Seiko 5 field zou ik eruit kieperen. Gaat ie veel draagtijd krijgen naast die andere fieldwatches? Nee.
Maaaarrrrr. Ik zou dan de SNKL terug doen. Die is iconischer.

Dan de blauwe Orient eruit. Je hebt er 2 en die dagaanduiding onderin vind ik maar raar.

Dan nog de Vostoks. De BB58 moet je houden vind ik. Die is is echt :ok_hand:t3:
Dan die eerste mod? Tsja, ik voel je. Ik heb ook een Vostok als eerste mod. Er zit teveel geld in wat je er nooit meer voor terugziet. Dat boeit niet maar bij je eerste mod jeukt dat. Het is net als je eerste vriendinnetje, afscheid nemen doet pijn en vergeten doe je het nooit. Maar aan de andere kant, het leven gaat door en je hebt altijd nog de herinnering :cry:
Zelf ben ik er emotioneel ook nog niet aan toe maar laten we eerlijk zijn. WEG ERMEE!!!

Ieder zijn eigen mening, maar hier ben ik het niet mee eens.
Ook een horloge wat je niet draagt en maar “verstoft” in de kast kan waarde hebben. Denk bv aan aandenken van een vakantie, vriendschap of bijzondere gebeurtenissen. Of een herinnering aan een zoektocht en het plezier van het horloge wat ooit was, maar niet meer is.

Het is dan leuk om af en toe het horloge in de kast tegen te komen, fysiek vast te houden en een “kicken” gevoel te krijgen, al is dat maar voor even (zoals TS bij Casio calculator).

Die waarde is voor mij meestal meer dan de financiële waarde bij “minder dure” horloges.

Voorbeeld: ik ben fan van Meistersinger, het idee, filosofie en zelf symbool: geweldig! Jaren geleden No. 3 gekocht, bijna nooit gedragen. Na 2 jaar niet dragen besloten te verkopen: zonde van zoveel geld in de kast. Een jaar na verkoop weer een gekocht, wetende dat ik hem niet veel zal dragen.

Gezond is anders, maar als je de financiën niet nodig hebt, zou ik niet snel verkopen. Verkopen kan altijd nog.

Trouwens, ik denk dat ik zometeen de Meistersinger maar weer eens uit kast pak :smile:

2 likes

Verder: erg leuk topic! :+1:

Mooi om de tijd en neefje te zien welke in je post is gestopt. Grappig om alle verschillende adviezen te lezen, en leuk om te zien wat je hebt gedaan. Top.

Het duurde even om dit topic helemaal te lezen, maar was leuk. Heeft mij ook weer aan het denken gezet.

En als ik je een paar adviezen mag geven:

• hou je horloges als je de financiën niet nodig hebt (zie hierboven)
  • kijk inderdaad naar de volgende aankopen i.p.v. welke je eruit zou willen, accepteer je verslaving. Stop met vechten :sweat_smile:
    Suggesties voor volgend stap segment:
  • Tissot T-touch (totaal anders, maar leuk),
  • Meistersinger (de “real deal” voor relatief weinig, wel tweedehands)
  • Vintage Omega/Enicar/Universal Genève (mocht je geïnteresseerd zijn: PM me, kan ik oogje voor je open houden)
  • Bradley (misschien wat voor je: bijzonder en erg betaalbaar)
  • Toolwatch met tritium tubes (bv Luminox, Ballast of Traser

Veel sterkte :smile:

Nou moet ik zeggen dat ik vrij makkelijk dingen de deur uit gooi. Om de zoveel jaar kom je weer wat dozen tegen met ouwe meuk, en dan gaat er weer een hoop de vuilnisbak in : van foto’s tot souvenirs tot weet-ik-veel wat.
Ik heb ook een soort van regel : langer dan 2-3 jaar niet gebruikt ? Ook niet gemist ? Ga ik het ook niet missen ? Weg ermee…
Foto’s van mensen die ik toch nooit meer zie : doei.
Platen, cd’s of bandjes die ik toch nooit meer draai : doeidoei.
Familie : daaaaaag.
Dus het is ook natuurlijk persoonlijk, de één gooit iets makkelijk weg, de ander bewaart alles .

1 like

Haha dit doe ik ook. Heerlijk is dat. Ben begonnen bij alles wat ik een jaar niet gebruik weg te doen.
Toen heb ik daar een half jaar niet gebruikt en ga ik het het komende half jaar niet gebruiken dan pleur ik het weg van gemaakt.
Tegenwoordig koop ik nieuwe spullen en laat ik ze gelijk achter in de winkel, scheelt ook een hoop gesjouw🙄

2 likes

Lijkt me wel vervelend om elk jaar een nieuwe winterjas te kopen…

2 likes

:smiley:

2 likes

Ik zou in elk geval zeggen om een van de twee Orients weg te doen inderdaad, welke de minste polstijd bijvoorbeeld heeft. Voor een nieuw horloge zou ik misschien denken aan bijvoorbeeld een tweedehandse GS 9F Quartz, wel een beetje een leuke variatie in een al heel uitgebreide collectie. :thinking:

Bedankt iedereen voor de adviezen en het leuke meedenken! :smiley: Dat waardeer ik.

JAAAAA!

Oh, shit.

Seiko 5

Wat een eensgezindheid! :sweat_smile:
Toegegeven, het is een van de horloges waar ik ook het meest over twijfel. Maar als ik hem dan weer zie, vind ik hem toch wel weer erg gaaf.

Okee @Dao, geen “ja, maar”… :crazy_face:
Het is lastig, maar het is er zeker eentje die op de lijst staat.

Spinnaker

Ja, eens. Ik heb er een haat-liefde relatie mee. Te groot en zit daardoor oncomfortabel. Maar de kleuren vind ik wel erg gaaf. En het enige horloge zowat die wat complimenten oplevert in het dagelijks leven :joy: Waaronder mijn vrouw trouwens.

Maarja, eens, dit is er eentje die in de toekomst waarschijnlijk kan gaan.

Orient

Oeiii jongens wat doen jullie me aan.

Beide zijn gaaf. Beide zijn niet meer verkrijgbaar. Als ik er een verkoop, heb ik niet meer de mogelijkheid ze terug te kopen. Beide draag ik graag. De blauw/stalen iets vaker, maar de gouden is unieker in mijn collectie. En ook deze vind mevrouw Dao mooi. Niet dat zij de collectie bepaalt, maar haar mening telt mee. I know, geëmancipeerd he? :wink:

Het zou een ‘harde’ keuze zijn. Maar helemaal uitgesloten is het ook niet. Het zou wel wat middelen vrijmaken voor een nieuwe aankoop. Het zou lastig zijn een prijs te bepalen. Oorspronkelijk waren ze ooit €120 ofzo, nu op eBay áls je ze al tegenkomt €500. Tja, hoe stel je dan een redelijke prijs vast, zonder dollartekens in je ogen maar ook zonder dief te zijn van je eigen portemonnee?

De originele SARB band vind ik erg goed, maar inderdaad, als de jubilee Orient zou gaan, zou ik wel een jubilee missen. Voor de SARB vind ik er geeneen goed genoeg. De Strapcode is helaas de grove Angus versie en geen ‘normale’, dat vind ik echt niet bij dit horloge (en mijn pols) passen. Eventueel is er nog de optie van de jubilee SNKL23 waar @GiveMeYourDough het over heeft… zie onder.

Gehecht

Oeff… right in the kisser! Het doet me pijn. Zo gaaf ding, toch maar laten gaan omdat die teveel in de lijn van de SARB033 zit (en die wint), maar ik zie mezelf inmiddels uppen en prijsverlagen, deze verdient beter.

Je laat me twijfelen :confused: Hij krijgt te weinig draagtijd. Maar is wel uniek en iconisch, en ik heb er nog geen enthousiasteling voor gevonden…

Hier ben ik het wel eens met @Mauzer. De vraag komt dan in me op wat ik ermee opschiet om hem voor die paar tientjes te verkopen. Ik heb het niet nodig, het is een leuk aandenken. Dit wordt voor mij mezelf teveel pushen om iets te verkopen, terwijl het eigenlijk niet hoeft.

En door

Leuke suggesties! Dank. Ik ben er nog niet uit. @HanDavinci opperde een SARX033, erg gaaf, alleen wellicht voor mijn pols wat groot (voor die prijs moet het als gegoten zitten) en heb deze stijl al, maar wel veel waar voor je geld.

Ja die heb ik wel eens gezien! Als ik die zou kopen zou het echt ‘voor de heb’ zijn, dus heb me ervan weerhouden :grinning:

Goede tip, wel nog een tikkie duurder toch?

Conclusie

Seiko 5 field en Spinnaker staan op shortlist om (waarschijnlijk) te gaan.
SNKL23… misschien terug? Ik weet het niet.
Orient? Auw…

:rofl::+1:

6 likes

Ik zou die Spinnaker wegmikken, vind ik nou echt niks aan :sweat_smile:

Verder niet te veel aan doen tenzij je echt iets op 't oog hebt

Edit ik zie nu pas je laatste bericht. SARX033 ben ik ook een voorstander van, mooi horloge is dat!

2 likes

CWC sowieso houden! Beide Vostok’s en de Seiko field zou ik eruit doen. De Orients zijn lekker fout dus gewoon houden, tenzij je het budget op wil rekken want als je er 1 verkoopt komt er een leuk bedrag bij. Voor €750-€1250 kun je veel leuks uitzoeken, zou dan juist niet voor een (Grand) Seiko gaan maar bijvoorbeeld een Longines LLD, MeisterSinger Perigraph of Oris duiker overwegen.

Succes!

1 like

Poeh. Laat je niet beledigen door mijn persoonlijke smaak, maar ik zou afscheid nemen van de Vostoks, de Spinnaker, de CWC en de Orients.

Daarvoor in de plaats zou ik een Oris sixty five ofzo doen denk ik. Of eventueel een BB36. Nee andersom, eerst de BB36.

1 like

Staat er nu een BB36 in het blauwe deel volgens mij. En zag ook een MeisterSinger Pangea langskomen laatst.

1 like

Geen twijfel!

Geen probleem, ik vraag er zelf om :stuck_out_tongue:

Dank voor de suggesties!

1 like

Alles wat niet in de holy trinity zit zou ik weg doen.

De holy trinity zijn de horloges die je echt lief hebt en je weet nu al dat deze niet weg zullen gaan. Bij de rest van de horloges sta je open om te verkopen (anders zaten ze wel in de holy trinity)

Je wilt naar een hoger segment, verkoop alles wat buiten die holy trinity valt en koop een topper van het hoger segment, zoals je graag wilt.

1 like

Ok, de Vostok blijft. Voorlopig dan, want er komt weer een nieuwe. Dit schiet niet op natuurlijk :grin:

De Oriënts ook want vriendinnetje vindt ze leuk.
Aan de andere kant, zet die blauwe gewoon voor 600 piek op EBay. Je hebt maar één gek nodig.

Dan dus de 5 en de Spinnaker sowieso weg.

Pfff. Dan toch ook die SNKL maar weg?

Het blijft lastig. Je hebt er te veel en je verandert te vaak :sweat_smile:
Ik zou het voorlopig bij de 5 en de Spinnaker laten en de SNKL gewoon in het blauwe gedeelte laten staan en niet meer uppen. Komt vanzelf een keer iemand voor.

En misschien een keuze maken tussen de Seiko’s? Je hebt nu 3 Seiko’s. Als je een upgrade gaat maken gaan ze dan niet vervelen? Krijgen ze dan wel draagtijd? De SaveDaOcean is een no go, en de Sarb eigenlijk ook want cadeau van vrouwlief. Dussss…:face_with_monocle:

1 like