Collectie advies: zoektocht naar een nieuw horloge

Hallo allemaal,

Onlangs mijn Tudor Pelagos 25500tn Two Liner verkocht. De Breitling Superocean II 42 A17365 wordt vanavond verkocht.

Inmiddels ook al een IWC Le Petit Prince Chronograph IW 377714 terug gekocht.

Erg blij mee. Dit is dus de huidige situatie, straks minus de Breitling Superocean II rechts onder.

Maar nu zit ik filosoferen over de volgende horologische stap in mijn collectie voor begin 2021 en ik wil hier even met jullie over sparren. Ik zou natuurlijk de IWC ook kunnen verkopen en voor een nieuwe Rolex Oyster Perpetual 41 of Datejust 41 gladde bezel en Oyster band gaan. Maar ik zou ook de IWC kunnen houden en proberen het gat dan de Breitling op te vullen met wat anders. De IWC verkopen en voor een Rolex gaan kan ook altijd nog in tweede instantie. Ben momenteel nog erg blij met de IWC en wil hier nog even van genieten.

Als er iets nieuws in moet ter vervanging van de Breitling zonder de IWC te verkopen zit ik te denken aan een horloge van circa 3000-4000 euro (te betalen bedrag na eventuele korting).

Qua collectie portfolio was Rolex, Tudor, Omega, IWC en Breitling natuurlijk prachtig en mooi uitgebalanceerd. Straks zit er geen Breitling meer in de collectie wat ik ergens wel jammer vind. Maar aan de andere kant zijn er nu geen Breitlings in de huidige collectie voor 3 tot 5k die ik echt mooi vind. De Breitling Avenger 43mm wel of geen GMT vind ik opzich qua looks wel echt mooi, maar 43mm vind ik dan wel echt weer aan de grote kant. De nieuwe Superocean II 42 vind ik minder mooi dan mijn Superocean II 42 A17365 die de collectie gaat verlaten, dus is een no go. De Breitling Superocean Heritage II 42 vind ik het ook net niet. De Breitling Colt 41 vind ik ook een teruggang tov de Superocean II 42. Heb eerst ook namelijk een Breitling Colt 44 Blue Automatic A17388 gehad en weg gedaan omdat hij te groot was maar ook omdat ik de Superocean II mooier vond met zijn witgouden applied Breitling logo met wings. De Superocean II 42 houden was natuurlijk ook een optie, maar ben wel toe aan wat anders. Ik heb veel lol van de Breitling gehad, maar het is tijd voor iets nieuws.
Kortom bij Breitling zit er niet echt wat bij wat de Superocean II 42 kan vervangen.

Een andere optie zou een Tudor Black Bay GMT zijn of een BB58 blue. Beide schitterende horloges.


Beide vind ik alleen erg dicht bij mijn Tudor Black Bay Black 79230n zitten. Op deze Black Bay ben ik nog steeds verzot gezien ik het een van de mooiste vintage inspired divers vind. De BB58 blue zou hetzelfde horloge alleen een maatje kleiner in het blauw zijn. De Black Bay GMT zou ook mooi zijn ergens in grote lijnen natuurlijk wel veel van hetzelfde als mijn zwarte Black Bay, maar qua kleurstelling, bezel, GMT functie en datum toch ook wel weer heel anders. Daarnaast zou ik de lederen band en zwarte nato van mijn Black Bay Black ook kunnen gebruiken voor de Black Bay GMT. Kortom ik hink een beetje op twee gedachten. De Black Bay GMT is een ontzettend gaaf horloge en zou kleur in de collectie brengen en leuk naast de o.a. IWC Le Petit Prince staan. Aan de andere kant zou het veel van hetzelfde zijn en in het vaarwater van mijn Tudor Black Bay Black zitten. Daarentegen heb ik al een paar extra banden opties op de plank liggen. Lastig lastig.

Een andere optie zou Omega zijn. De Aqua Terra of de Planet Ocean, beide doorgaans tweedehands in zeer goede staat ergens tussen de 3.5-4.5k te verkrijgen, zouden mooie opties zijn.

Ik vind en blauwe Planet Ocean ook echt geweldig maar ben bang dat deze mijn Omega Seamaster Professional 300m Ceramic Co-axial en beetje buiten spel gaat zetten en dat zou ik niet willen. Daarnaast is de 43.5mm ook best wel fors qua formaat.
Een Aqua Terra is ook erg fraai, echter is het enige nadeel van nog een Omega is dat de balans in de collectie wel verstoord wordt. Er zou overwegend veel Omega in de collectie zitten. Wil eigenlijk niet meer dan 2 horloges uit dezelfde stal, dat is een beetje een ongeschreven regel voor mij. Kortom Omega is ook lastig.

Een andere optie zou een Grand Seiko zijn, bijvoorbeeld de Grand Seiko Springdrive Snowflake.

Ik kan deze horloges zeer waarderen en qua afwerking ook echt perfect, maar het is niet mijn ding. Daarnaast zie ik mijzelf niet zo snel zo’n groot bedrag uitgeven aan ‘een Seiko’. Heeft niks met snobisme te maken, wel met gevoel en merk beleving. Ik vind Toyota of Lexus ook goede en sommige ook mooie auto’s, maar als puntje bij paaltje komt ga ik toch voor Zweeds of Duits. In het geval van de horloges dus voor iets Zwitsers.

Een tijdje geleden was ik even kortdurend weg van de Cartier Tank solo. Fraai horloge met een uniek eigen gezicht en een zeer rijke historie en heritage.

afbeelding

Denk echter dat dit model toch wat te extreem voor mij is en dat het in combinatie met lederen band en Quartz niet de draagtijd zal krijgen die het verdient.

Nog wat andere ongeschreven regels en richtlijnen in de zoektocht:

  • Ik heb momenteel twee Chronografen (Speedmaster en IWC Flieger) en dit vind ik ook wel genoeg. Wil niet meer dan twee chronografen in de collectie.
  • Vintage horloges vind ik erg mooi, maar zijn not for me. Ben te rigide qua krasjes. Roept daarnaast ook vragen op als: is alles wel origineel en goed werkend, recente service gehad, full set, etc.
  • Quartz is voor mij en absolute no go.

Lang verhaal. Tijd voor jullie ideeën, visies en adviezen! What should be my next horological path?

Let’s talk watches! Cheers!

7 likes

Seiko SKX of zonnepanelen.

57 likes

Rolex 116710LN.

En dan de Black bay, Breitling en Omega eruit.

Quality over quantity :muscle:t2:

Of een mooie vintage als een 16710 met alle bezeltjes.

9 likes

Budget verdubbelen en Rolex kopen.

5 likes

je zult het wel weer niets vinden, maar

27 likes

Nice, nu missen we alleen nog de hypotheek aflossen en op jouw leeftijd moet je het geld besteden aan drank en vrouwen.

15 likes

Iets met kleur, donkerrood zou er wel bij passen, zo iets:

Maar dan misschien geen orient. Of wel, hou je nog knaken over ook.

6 likes

geen mooie Breitling vinden??

2 likes

Top, goed idee! :+1:

21 likes

Deze, is wel iets duurder maar wel lekker.

25 likes

Krijgen we de trifecta nog? Wie weet! Ik vind het alvast spannend!

1 like

Is een heule dikke Navitimer niks voor jou als je Breitbling gaat missen?

Rosé goud :sunglasses: gaaf!!

1 like

De krasjesobsessie overboord gooien (is niet makkelijk, I know) en een gouden horloge in je collectie opnemen. Een Zenith Espada bijvoorbeeld!

4 likes

tenor

Koop een ZEP chronomaster😎

5 likes

Ik zou de stap naar vintage Rolex maken, vroeg of laat ga je toch voor de bijl :joy:.

Een mooie datejust past ook nog binnen het budget van 4.000,-.

2 likes

Wat herken ik mezelf hierin… nieuwste horloge moet nog van de pols en …. tja wat nu… Haha.

Heerlijk om je vrije tijd over deze dingen na te kunnen denken. Tuurlijk geeft dit ook stress :joy: maar geniet wel van de vrijheid, gezondheid en mogelijkheden die je dus blijkbaar op dit moment hebt!
DIT IS NIET ALTIJD vanzelfsprekend en mogelijk blijvend. maakt ook niks uit, geniet van dit moment.

Ik zou wel wat kleur aanbrengen in de horloges, was altijd van het zwart en donder maar recent een witte en kleurige plaat aangeschaft en geeft mij plezier… echt een andere look! Explorer 2 white dial, je hebt geen wit een geen GMT.

succes

3 likes

Een Gouden Navitimer bijvoorbeeld!

1 like

Nee, hij gaf aan dat hij al genoeg chronografen heeft.

1 like

Dan zou het de normale Tag Heuer Monaco Caliber 11 worden. Echter wil ik niet nog een Chronograaf in de collectie. Heb er nu twee en dat is genoeg.

Been there done that.