Collectie advies: zoektocht naar een nieuw horloge

van alle dingen die niet bestaan is toeval de leukste.

3 likes

Ik ken niet precies je collectie uit mijn hoofd, maar volgens mij heb je nog geen typische fieldwatch, wat vind je van de Tudor Heritage Ranger? Ik vind hem fantastisch.

Niet helemaal mijn ding. Field watch heb ik inderdaad niet, maar zou in dat geval voor een Hamilton Khaki Field Mechanical No Date gaan. Sluit niet uit dat die ook nog een keer terug komt. Mijns inziens de mooiste field watch van dit moment.

1 like

Die hamilton was toch eerst 4hz en nu 3hz?

Nee hoor, dat is deze😝:

5 likes

Dat weet ik niet. Dacht alleen dat het geupgrade uurwerk 80 uur power reserve heeft gekregen. Weet niet of de tick frequentie naar beneden is gegaan.

Van harte! Wordt een heel mooi NA topic :grin:

Via internet en Ploprof gekocht? Dat is best wel leip :sweat_smile:

kun je ook korting krijgen online? :speak_no_evil:

Maar van harte gefeliciteerd! Echt een dijk van een horloge. :sunglasses::+1:

De 80u is 3hz jammer genoeg.

Neem er een voorbeeld aan. Of zoals de Engelsen zeggen: practice what you preach.

Heb je hier een artikel over of een bron?

1 like

Vroeger zat er een 4hz in. Om 80u power reserve te creëren zijn ze naar 3hz gegaan. Ook wel het H-50 caliber.

Bron heb je niet nodig, gewoon het movement achterhalen op hun website.

Ik zie het inderdaad.

1 like

Hier staat het hele verhaal uitgelegd.

2018 model is 4hz

1 like

You haven’t changed a bit :crazy_face:

1 like

Ik zie het inderdaad. Het enige wat je merkt is dat de wijzer wat minder vaak tikt en dat de beweging wat minder ‘smooth’ is toch?

Hij is inderdaad mooi, maar die datum op 4/5 uur had van mij niet gehoeven. Doet mijns inziens afbreuk aan het ‘cleane’ ontwerp

Op zich zou zo’n Hamilton khaki field mechanical no date handopwinder ook een mooie toevoeging zijn. Weet alleen niet of daarmee de honger lang genoeg gestild zou worden, maar denk dat hij sowieso nog wel een keer erbij komt. Vind dit echt de mooiste field watch. Klassiek minimalistisch ontwerp. 38mm. Drilled lugs. Kan veel banden hebben. En een handopwinder. Allemaal eigenschappen die een field watch hoort te hebben. Het enige jammere vind ik dat hij geen screw down crown heeft. Dat had hem echt perfect gemaakt.

1 like

Nee. Want

2 likes

Waarom? Ik zou zeggen dat quartz het ultieme is voor in een field watch. Want soldaten in het veld hebben wel wat beters te doen dan zo’n gammele handwinder bij te winden. Ook zijn mechanische horloges totaal niet accuraat, wat niet goed is voor het op tijd uitvoeren van dingen. Tot slot zijn quartz horloges per definitie stootvaster dan mechanische, want geen echappement wat op een heel erg dun pinnetje draait.

Maakt Hamilton de mooiste Field watches met de beste vintage vibe? Nja. Ze staan samen met Smiths’ PRS 29 en 48 op eenzame hoogte met hun 38mm veldhorloges.

Zou ik er daadwerkelijk eentje dragen in het veld, als soldaat? Nee. Ik vrees dat het een quartz zou worden.

Zou ik er eentje kopen als bureau-ridder die nooit enige vorm van actie mee gaat maken? Zeker wel, nogmaals met concurrentie van de Smiths’ PRS-29 en PRS-48 horloges.

We hebben deze discussie al eens gehad: Het zijn de pakkingen die een horloge 100m WR maken, niet de screw down crown. Die is er alleen maar zodat je zeker weet dat de kroon niet open staat.

Op een handwinder slaat een screw down crown als een lul op een drumstel: Je moet echt letterlijk iedere dag die kroon los en vast schroeven. Daarmee slijt je de draad van de constructie in no time kats af.

Dan moet je je kast zo ontwerpen dat de bus en kroon makkelijk te vervangen zijn, maar je bent in feite de onderhoudsgevoeligheid nodeloos aan het verhogen.

Dat lijkt me absoluut niet wenselijk in een simpel, functioneel en duurzaam veldhorloge.

3 likes