Collectie stress!

Hoi iedereen,

Ik heb in de twee en half jaar dat ik bezig ben veel horloges gehad en veel geleerd. Zo heb ik veel een aantal vintage Seiko’s (gehad), vintage Zwitsers maar ook moderne horloges.

Onlangs zat ik dan boven mijn horloge doos te kijken naar wat nou goed past in de collectie en de huidige stand van zaken. Op dit moment heb ik:

  • een vintage Seiko Skyliner (eerste opknapper)
  • een Seiko Sea Urchin (voor 18e verjaardag destijds)
  • een Certina DS-2 automatic (mogen erven van opa)
  • een Squale Onda
  • een Maen Hudson 38
  • een zelfbouw Seiko achtig horloge die ik samen met mijn moeder heb ontworpen om te delen

Buiten dit heb ik natuurlijk ook wat kleine projectjes en een werkhorloge liggen, maar dit is in principe niet echt wat ik als "collectie materiaal zie op het moment.

Zoals hierboven ook al vermeld weet ik het gewoon even niet meer met de hobby. Ik flipper veel, omdat ik als student natuurlijk niet een giga collectie kan bijhouden. Nu merk ik ook dat eigenlijk niks zorgt voor rust. De bovenste drie horloges zijn in principe en harde kern en gaan er niet uit vanwege emotionele waarde, maar buiten dit heb ik nog nooit echt een horloge gehad waarvan ik zoiets had van dit is hem!

Nu heb ik enige tijd geleden de Squale Onda aangeschaft en ik vind het horloge echt fantastisch. Er is niks wat ik niet mooi vind, maar ik zit wel met het horloge in mijn maag. Het is namelijk een duur horloge voor mijn doen en ik vind het ook niet het type horloge waar krassen mooi op staan. Hierdoor twijfel ik of het wel iets voor mij is en ik niet beter iets goedkopers (of iets wat krassen kan hebben) kan kopen.

Wat zouden jullie doen? Ik vind het namelijk zonde om zoiets niet om te doen maar ik voel me kudt als ik hem om heb omdat ik zo voorzichtig doe.

Al het advies is welkom wat betreft de collectie, het hoeft niet te maken te hebben met alleen de Squale maar dit is wel waar de grootste onrust zit.

Thanks!

9 likes

Weg ermee!

4 likes

Eens.

2 likes

De Sinn 556 staat wel goed met krassen. zou een topkeuze zijn. Anders een damasko met geharde kast. Ben niet zeker, maar dacht dat bij damasko de instapmodellen ook al gehard zijn. Kost iets, maar dan heb je tenminste een horloge die je wel zorgeloos kan dragen.

2 likes

Herkenbaar. Lekker onrustig ook. Hou die Squale, en probeer te koesteren wat je hebt. De onrust naar de volgende NA zal altijd blijven.

1 like

Tja, dat dacht ik ook. Opzich heb ik hiermee mijn perfecte horloge, maar krassen vind ik er verschrikkelijk op. Dat soort horloge vind ik het niet terwijl ik dat wel vind van een normale 1521.

@colnago Ook aan gedacht, maar de Sinn vind ik ook weer te mooi en de Damasko is niet mijn cup of tea. Wel een goeie suggestie.

3 likes

Ik zou wel de stap maken naar een echt serieus horloge. In jouw geval dan tweedehands in nette staat waar al een paar kleine krasjes opzitten, dan is het gevoel waarschijnlijk anders dan wanneer je een nieuw horloge zoals de Squale omslingerd. Ik ben zelf ook heel zuinig op mijn horloges en kan ook niet tegen krasjes. Toch merkte ik dat ook met een tweedehands horloge met al een paar gebruikerssporen minder krampachtig omging. Tudor Pelagos zou wellicht een goede keuze voor je zijn. Titanium en onverwoestbaar. Paar kleine krasjes wordt hij niet minder tof van.

1 like

De Squale is een kinderhorloge?

18 likes

Ik heb zelf ook een 1521 polished met zwarte wijzerplaat. Die ziet er wat meer tooly uit dan de Onda. Maar ik ben ook geen fan van krassen op een polished case.

Ik heb een Serica fieldwatch erbij die bjjna helemaal een brushed oppervlak heeft.

Die kan wat krasjes hebben zeg maar. En heeft een goede waterdichtheid met schroefkroon. :+1:

5 likes

:joy:

2 likes

Een ander bandje op die Squale doen en dan dragen dat ding.

1 like

Het is een beetje een stap om aan een duurder horloge gebruik sporen toe te voegen.

Als het niet goed voelt niet doen. Eruit dus met de Squale.

Mag ik een vervanger voorstellen in een SPB14x? Zit je toch in die kwaliteitsklasse, met zijn bezel zal hij prachtig oud worden én hij heeft diashield coating. Plus: de link naar de 62mas is gewoon tof!

Wil je toch niet zo’n dure? Ga voor een klassieker: SKX of een Citizen NY.

3 likes

Ik zou gaan voor een leuk horloge dat juist cooler wordt door krassen en butsen. Qua geld niet helemaal het juiste voorbeeld, maar een vintage Submariner op een nato of tropic met lekker veel krassen á la Sean Connery of Marlon Brando (GMT) komen nu bij me op.

Een nette beuker is wat ik zou zoeken. Als je niet van Sinn houdt, is de Alpinist de eerste die bij mij opkomt. Die kan van 20 meter onder water tot aan de hoogste berg mee. Past veel banden en doet het ‘s zomers en ‘s winters goed. Onverwoestbaar en dus extra leuk met wat krassen erop. :+1:

Edit: nu wil ik er zelf ook weer een. :upside_down_face:

3 likes

Leuk en aardig, maar niet iedereen verdient daar genoeg voor…

1 like

Alpinist heb ik gehad maar had ik geen klik mee, haha. Thanks voor de tip.

1 like

De 1521 kast, ook de Onda, wordt alleen maar mooier van wabi-sabi. De bezel is volgens mij eerder een dingetje, of zie ik het fout?

:point_up:

Als je eenmaal zo over je horloge denkt komt het niet meer goed. Ik had een GS SBGV245 waar ik me aan ergerde om vergelijkbare redenen. Die is ook pleite, en good riddance. De nieuwe eigenaar is er blij mee, ik ben blij dat ie weg is, iedereen blij.

Er zijn Alpinisten in soorten en maten. Ik heb de SARB017 weg gedaan ten faveure van dittem:

En ga deze zeker bekijken wanneer ze uit komen:

Maar als je een niet al te dure beater zoekt, kijk dan eens naar Yema of Baltic.


En ja, ook het fliegertje is 300m WR.

7 likes

Is dit serieus?

Get a life!

3 likes

Thanks!

Wat bedoel je met de bezel?

Grow up, dan krijgt ie een krasje het is nog altijd een gebruiks voorwerp.

Er zitten al wat krasjes op hoor, maar dat vind ik dus niks bij dit horloge. Normaal interesseert het me niet zo omdat het inderdaad een gebruiksvoorwerp is, maar nu (irritant genoeg) dus wel.