Collector's guide; Vintage (handgewonden) chronografen

Horloge is terug aangeboden met een minimumprijs van 1400 euro heb ik gezien.

Ben je als verkoper niet gebonden aan de uiteindelijke prijs als je iets veilt?

1 like

Ja, maar het is niet zo dat eBay een knokploeg stuurt om het anders op te komen halen, vandaar het feedback systeem.

1 like

Je bent een H E L D !

Onlangs 2 stalen chronografen toegevoegd aan mijn collectie.
En omdat ik dit prachtige topic van @GhentWatch nog eens een boost wil geven, had ik graag even jullie mening gehad omtrent de binnenwerkjes.

Een prachtige 37mm Lasita met Venus 188

En vandaag aangeschaft een 35mm Cortebert Sport met Valjoux 23

De Lemania met cal 1280 heb ik al een tijdje in mijn bezit

Wat is nu volgens jullie het beste en kwalitatiefste binnenwerkje.
Misschien wel appels met peren vergelijken, maar ongetwijfeld zijn er hier zeer interessante meningen over.

3 likes

Goede vraag! Stuk voor stuk zal het met de kwaliteit wel ongeveer hetzelfde zijn, maar qua waarde/prestige zal het wel verschillen.

Een Venus 188 heeft de naam wel mee, maar blijft ergens toch “maar” een (voorhanger van?) de 7730, een veelvoorkomend kaliber zonder kolomrad. Zou ik van deze drie op de derde plek zetten.

De Valjoux is het meest prestigieuze, want kolomrad en de grote jongens gebruikten dit kaliber ook. Zal daarom ook van deze 3 het “beste” zijn, wat dat ook mag betekenen.

De Lemania vind ik zelf weer een stuk interessanter vanwege de exta complicatie (urenteller), maar heeft dan weer geen kolomrad voor extra snobpunten.

Ikzelf zou het lastig kiezen vinden tussen de Lemania en de Valjoux. Ook wat betreft het hele horloge, in dit geval :slight_smile:

1 like

Helemaal akkoord met die analyse.
Die Cortebert gebruikt overigens een plaat die ook in Wittnauer chronos is gebruikt.

Overigens is de Venus 188 inderdaad een 7730. Valjoux heeft hem hernoemd in 66 (los uit het hoofd zou er een jaar of twee naast kunnen zitten) na de overname van Venus.

1 like

Venus werd overgenomen in 1966. Meer dan een paar jaar. :wink:

https://www.watch-wiki.net/index.php?title=Valjoux_7730

1 like

Ahum ja dat bedoelde ik. Sowieso. Ja hoor.

3 likes

Ik zet de Lemania met stip bovenaan hoor, ondanks het afwezige kolomwiel.

2 likes

jeetje 
 daar zullen we het nooit over eens worden , maar een kleine lijst met handopwinders

  1. EP40
  2. R72/92
  3. V178/175
1 like

Helaas niet mn eigen fotos maar ook een leuk werkje, de Seiko 5718

5 likes

Zeer interessant topic, staat ook gemarkeerd bij favorieten!

Heb wel een vraagje over gold-plated vs gouden kast: wat zijn dé kenmerken waaraan men gold-plated kan onderscheiden van goud?

Zo heb ik bv een ‘gouden’ chrono maar:

  • geen binnendeksel
  • wel relatief dunne buitendeksel met markering zoals op de foto in de post
  • op de kast, na verwijderen van deksel, staat er ‘metal’

De foto’s zeggen mss meer dan woorden :slight_smile:
En dan, is er een manier om holle lugs te herkennen?

Bedankt voor de hulp, benieuwd naar de reacties!
Mvg,
Robby


1 like

goud merken op de kast en deksel bij een gouden kast
plated heeft geen merken of soms ‘plaque or xx’ waar de xx de dikte van het goud is in micrometer

een stoffen binnendeksel duidt er meestal op dat de gouden kast niet zo heel dik/stevig is (soms zelfs met holle lugs) waar de binnen deksel voor stevigheid zorgt

de metalen ‘metal’ binnenring geeft ook meer sterkte en een deel waar de schroeven vh uurwerk goed op vestgezet kunnen worden

2 likes

deuken / deukjes

maar soms zijn ze opgevuld met e.o.a

Holle lugs, metalen binnenring maar geen binnendeksel
 dus “type chronographe suisse” of “budget gouden kast”? Of iets tussenin?

Voor mij alleszins niet evident om de kwaliteit van een gouden chrono in te schatten, dus blij om van jullie te leren in dit topic! :blush:

voor mij : Landeron + hollo lugs = budget / toeristen / chronograph suisse

2 likes

Geweldig topic met een veelvoud aan nuttige informatie betreffende vintage chrono’s. Dit zijn nou de dingen waarom ik lid ben geworden. Staat bij mij ook bij de favorieten!
Dank voor de genomen tijd en moeite.

1 like

Ik vind dat wat kort door de bocht. Landeron is top mechanisch uurwerkje. En ja, een holle gouden kast betekent dan ook dat je 6 tot 800 gaat betalen, en geen 2k zoals bij een volgouden exemplaar.

Het is nu, net als toen, heel erg verweven met budget hé.

2 likes

Ik heb een vraag aan de hand van onderstaande foto (geleend uit de first post van @GhentWatch): ik dacht voorheen dat de lume op de wijzers en de uren vrijwel identiek diende te zijn. In dit voorbeeld (en op veeel meer horloges) zijn de wijzers nog ‘kleuriger’ (d.w.z. in tegenstelling tot zwart of zeer donker verkleurd zoals de cijfers onderstaand) waar de cijfers deze verkleuring wĂ©l hebben. Ik snap inmiddels dat dit dus geen rood lampje hoeft te doen branden maar kan iemand het misschien verklaren? Ik ben erg benieuwd.

1 like