Vandaag werd in de telegraaf een kritische column geschreven door een hoogleraar over de horloge industrie.
zie onderstaande fotos van het stuk. ik ben benieuwd naar jullie reacties.
Vandaag werd in de telegraaf een kritische column geschreven door een hoogleraar over de horloge industrie.
zie onderstaande fotos van het stuk. ik ben benieuwd naar jullie reacties.
Hij heeft er idd weinig van begrepen
Haha nee hij heeft het inderdaad niet begrepen.
Volgens mij heeft hij het heel goed begrepen.
Volgens mij snapt 'ie het heel goed, maar gaat dat alleen niet op voor de echte WISsen/liefhebbers. Waartoe velen van ons zich mogen rekenen.
Ik vind het stukje een beetje makkelijk gezegd en kort door de bocht. Dat weten we nou allemaal wel. En waarschijnlijk rijdt Jaap van Duijn zelf op zondag in een veelste dure oldtimer terwijl hij dat zelfde ritje ook in een Fiat Croma kan doen.
Waar vinden we die nieuwe Rolexen van 4 mille…? Ach, hij spelt wel alle merknamen correct, en zelfs op het forum zie ik nogal eens Audemars Piquet staan. Of Brequet.
En hij heeft het inderdaad zowel helemaal niet, als juist heel goed begrepen. Ligt er aan wat je met een horloge wil…
Het doel is natuurlijk een leuk stukje, en het economengrapje is dat het maar een vreemde vorm van “conspicious consumption” is als het niet “conspicious” is vanwege de manchet.
Leuk gevonden, maar met dat argument gaat 'ie natuurlijk wel de mist in. Allereerst is het wel degelijk conspicious: kijk maar eens hoe vaak je in talkshows etc. het horloge gewoon ziet. Het is echt niet altijd verborgen. Ook is het prima mogelijk dat mensen slechts binnen een bepaalde sociale groep hun status willen verhogen, en niet t.o.v. iedereen.
Daarnaast is er een veelheid aan andere redeneren om dure horloges te kopen:
Economen geloven nog steeds in het rationaliteitsbeginsel. Als dat je uitgangspunt is, zal je onze hobby inderdaad nooit snappen. Daarvoor moet je je toch echt tot de sociologie en psychologie wenden
Hebzucht in mijn geval…
Inderdaad, de koper van luxe horloges is bepaald geen homo economicus. Ik vind de onderbouwing daarvan
“Maar hier komt het punt dat ik het niet meer kan volgen. Wat opvalt aan veel dure horloges is dat de wijzerplaten ervan zo vol zitten met van alles en nog wat, dat nauwelijks nog te zien is hoe laat het is. Het simpele horloge van € 50 is vaak beter leesbaar dan het exclusieve uurwerk van € 5.000. Dat betekent dat het de dragers van dure merkhorloges niet meer om de tijd gaat, maar om iets anders”
alleszins rationeel
Overigens is het een aanname dat het dan “niet meer on de tijd gaat”. Het is prima mogelijk dat het juist wél om de tijd gaat: dat we ons realiseren dat de accuratesse van kwartshorloges onderdeel is van een kapitalistische samenzwering om ons op tijd op ons werk te laten komen en daarom op zoek zijn naar een onnauwkeuriger alternatief
Ontslag nemen
Telegraaf…
Perfect voer voor de simpele ziel.
“Telegraaf” tsja…
En vooral de zin :
. “willen ze laten zien dat ze veel geld hebben? Dan zou ik toch wat anders kiezen dan een onder manchet verborgen klokje”.
Daarmee beantwoord hij toch direct zn eigen vraag… Of zie ik dat nou verkeerd.
Maar goed fijn dat mn vooroordelen over telegraaf weer bevestigd worden, kan ik lekker als een simpel mens in hokjes blijven denken .
Fucker.
Ik snap niet wat er niet te snappen valt. In geval van horloges, vanaf al zo’n € 500 (je hóéft immers niet meer dan € 500 uit te geven voor een prima horloge) heb je twee groepen kopers:
1 De statuskopers; dit is de overgrote meerderheid.
2 De liefhebbers; een kleine groep nerds, die veelal op plekken a la HF te vinden is.
En voor groep 2 geldt wat ook voor liefhebbers van postzegels, zaklampen, antieke lampen, handtassen, schoenen, auto’s, mini-treintjes, etc. geldt: we zijn geobsedeerd, handelen niet rationeel en zullen, indien onze partner ons niet stopt, onze laatste cent uitgeven aan het object van onze obsessie.
Simpel, toch?
Oh shit werkt dat zo?
Snel maar even door tinderen dan…
Gelukkig zegt hij; op een horloge van €50 is “vaak” de tijd beter af te lezen dan een horloge van €5000. Op de mijne is ook alleen de tijd af te lezen en de datum, verder geen poespas
Een uurwerk is nu eenmaal een juweel voor een man, niks meer en niiks minder.
Er bestaan ook echte parelsnoeren en namaakparels of wilde parels en gekweekte parels, hoe moet je dat dan invullen