Ik snap wat je bedoeld, daarom zette ik alle ook tussen haakjes.
Algemeen kan ik zeggen dat ik veel vintage horloges op leer comfortabel vind dragen vanwege de maat en het (licht) gewicht.
Het is jammer dat vintage (vooral erfstukken) niet altijd praktisch is vanwege kans op beschadigingen maar ik heb het idee dat men in de jaren 60 en 70 door de relatief kleine en lichte horloges veel comfortabeler dragende horloges droeg zo algemeen.
Qua comfortabel en draagbaarheid maakt voor mij de band ook heel veel uit.
Als het echt terug zou moeten naar 1 horloge voor elke dag, dan wordt het toch een 300m tuna op een vintage MN band.
Ja, het is wat zwaar, maar met 105 gram niet extreem, maar dat wordt goed gecompenseerd door alle afrondingen, relatief plat en kegelvorm, geen aanhaakpunten en goed onder de mouw vallen.
De band is rekbaar, dus variaties in omvang (hier een beetje een dingetje) zijn dan ook goed op te vangen.
Leuk topic.
Merk dat comfort bij mij een erg belangrijk onderdeel is geworden van de horloges die ik koop. En als het met verschillende bandjes etc niet lukt, dan doe ik afstand van het horloge.
Dit kan soms een hele zoektocht naar het juiste bandje opleveren.
Mijn Dryden Heartlander zat heel fijn en de kast sloot perfect aan bij de vorm van mijn pols
De Tudor Black Bay Burgundy is mijn huidige meest comfortabele horloge. Dankzij de glidelock heb ik altijd wel een goeie instelling. Ideaal.
Warm of koud weer. Maakt niet uit.
Dat is een mooi horloge!
Die kende ik nog niet.
Heb er meer over geschreven in mijn NA destijds, mocht je er meer over willen weten.
Vond het een sympathiek merk voor goeie prijs.
Inmiddels verkocht maar kijk vooral eens op hin website. Zitten leuke modellen tussen
Heb hem ook en was het eerste horloge waar ik aan dacht toen ik de vraag las.
Ik heb heel erg lang toe gewerkt naar een verzameling die in zijn geheel, met één uitzondering doe nog weg moet, comfortabel is. Al mijn horloges zitten nu lekker.
En in het geval van bracelets heb ik nu exact in het snotje wat de juiste maat , positie van de clasp, en breedte is. Dat was ook even puzzelen.
Eentje kiezen kan niet, er is geen oncomfortabel horloge, wel zijn er irritante bandjes. Als je gaat fietsen dan blijken ze opeens toch niet goed strak te zitten, of te rammelen.
De top 3:
De lange ronde lugs maken dit mijn all-time favoriet. Maakt niet uit met welke band. Dit zit altijd fijn. Ongeacht activiteit, outfit en weertype. Comfortabel én zorgeloos.
Runner-up; mijn vader’s Seiko Titanium. Met deze val je in slaap, omdat je hem vergeet. Gevoelig voor krassen, dus minder zorgeloos. Het is geen beater. Daardoor minder comfortabel.
Deze is ook geweldig. Iedereen die dit type ooit droeg weet dat uit ervaring. Mega relaxed draagcomfort. Misschien wel mijn fijnste stalen band. Alleen niet zorgeloos ivm gebrekkige waterdichtheid. Zeker niet geschikt voor iedere dag. Daarom plek 3.
Opvallend genoeg alledrie quartz. Zucht.
De allerallerallercomfortabelste bracelet zit OEM op mn Seiko LordMatic Special 5216-7070 uit januari 1975 met morph wijzerplaat en facetglas.
Hoe deze om de pols valt…
Comfort heeft voor mij toch heel veel te maken met het gewicht en de verstelbaarheid van het bandje. Bij deze combi moet ik wel eens naar mijn pols kijken of deze er nog wel zit, dit voel je gewoon niet zitten.
Bij sommigehorloges is het idd wel eens puzzelen, en andere horloges zitten ineens goed.
Maakt in principe niet uit welkuurwerk erin zit toch? Als ze maar goed zitten.
Een mooi horloge, en als deze jou ook nog eens lekker zit, beter kan niet toch?
Lijkt wel een gouden combinatie!
Ik voel me er zeer oncomfortabel bij als ik geen horloge draag.
Even een bloemlezing voor wie het zich afvraagt wat een comfort-recensie doet:
Ik had gisteren tijdens het storten van een beton mortel vloer deze om:
Titaan voel je niet. Ik vind het horloge niet echt meer mijn smaak, zo 20 jaar verder, maar het is het eerste serieuze horloge wat ik kocht, en dus blijft ie maar. Comfortabel als de hel, dat wel.
A propos titaan:
Nuffsaid. Deze is wat groter maar voel je ook niet. Het gros van de dikte zit in het boxed saffier, waardoor hij dunner draagt dan je zou vermoeden, en het is licht en temperatuurs-neutraal.
Dan zijn er nog dit soort horloges: 35-37mm staal met leren of stoffen two-piece bandje.
Die zijn ook niet te kloppen qua comfort. Je voelt ze niet, ze bewegen nauwelijks, en als ze het doen schaven ze niet over m’n polsbot. Omdat het allemaal dunnere horloges met boxed saffier of plexi zijn raak je er ook weinig mee in dagelijks gebruik. Top.
Vervolgens is er de categorie “kleinere sport GS”.
Plat, 36,5 - 37mm klein, en weliswaar wat zwaarder, maar wel perfect in balans op de pols. Erg comfortabel.
Dan de Santos. Ongeëvenaard comfortabel:
8mm dun. En klein. Erg fijn. Band is ook uitstekend. Hulde. Santos zit altijd goed. Weliswaar plat, maar die bezel wordt niet beschermd tegen krassen.

Tot slot de Marinemaster.
Zeker nu de clasp vervangen is is dit echt helemaal dialed in. Bijzonder fijne bracelet, klein 38x12mm duikertje, pure perfectie om de pols. Erg veel focus, dat voel je bij iedere interactie met het horloge.
De Reverso en Dolce Vita zijn iets minder comfortabel, want rechthoekig zit goed zo lang het niet begint te draaien om de pols, en daarna wordt het naar. Dus ik moet ze of strakker dragen dan ik gewend ben, of ze schuiven over m’n pols bot.
De GS GMT is gewoon wat groter en zwaarder, dus die is ook iets minder comfortabel. De Mühle Glashütte Teutonia II is kolderiek groot en hoog, die moet weg, de King Seiko is wat hoekig en groot en kan heel af en toe prikken als het m’n dag niet is. Tot slot is de Serica prima van watch head, maar kan de band wat in de pols snijden omdat het dun milainaise is.
Al het bovegenoemde is comfortabeler dan heel veel andere horloges, maar wat er op de foto staat is über comfortabel.
Een horloge op leer is voor mij vaak niet heel comfortabel omdat ze beginnen te draaien. Komt denk ik deels doordat banden voor mij eigenlijk altijd te lang zijn en de gesp erg uit het midden zit. Kun je oplossen door wat strakker te dragen, maar te strak gaat me vaak weer irriteren.
Moderne horloges op staal zijn eigenlijk altijd oncomfortabel want veel te zwaar. Titanium vind ik daarentegen geweldig. M’n favoriete horloge qua comfort is de T690. Niet te groot, lekker licht, draait niet, gewoon een fijn horloge