Ik heb een G-shock GA100. Hier doe ik alles mee. Werken, sporten enz. Nooit problemen. Maar nu ben ik op vakantie en vanuit de zon spring ik met mijn shock in het zwembad, en tada: condens achter het glas. Paar keer geprobeerd nu en steeds weer hetzelfde. Het trekt trouwens snel weg. Hoe kan dit? Het is toch een G-shock met 200 meter waterdichtheid? Moet ik hier mee naar de juwelier terug? Ik heb hem nieuw gekocht en nu anderhalf jaar in mijn bezit.
Als er ook maar een ienimini beetje vocht in de kast zit, zal dat bij een plotselinge afkoeling van meer dan 20 graden tegen de ruit gaan condenseren. Ooit eens gehoord van een horlogemaker
Ik had dat ook bij een oude, goedkoper model G-shock. Hoorde van andere die ër ook zo een hadden dat dit een bekende klacht is. Met de wat duurdere modellen heb ik er nog geen last van gehad.
Condensatie: leg een ijsblokje op het glaasje van je SKX en je hebt hetzelfde effect.
(Heb de link even gefastforward naar het ijsblokje; het is leerzaam de hele video te kijken )
Fijne vakantie!
Er zit altijd water in elk horloge (behalve met Argon gevulde kasten bij Sinn bijvoorbeeld), omdat er lucht in zit. Eén van de componenten van lucht (H2O) is water. Al is het een minieme hoeveelheid, het is er.
Wordt het erger, even een paar dagen in een afgesloten bakje met rijst leggen. Dan wordt alle water eruit gezogen (mits er een lekje is, anders heeft dit geen zin natuurlijk).
Hahaha wat zeg jij nou, Hans jij whizzkid?
één van de componenten van een watermolecuul (H2O) is oxide (O) en dan blijven er 2 waterstofatomen (niet te verwarren met water) over.
Maar ik moet je wel tegenspreken, want er zit echt geen water in je dichte horlogekast
Het is toch hoofdzakelijk stikstof en zuurstof (samen goed voor 99% van de samenstelling).
https://www.lenntech.nl/lucht-samenstelling.htm
in vaste vorm bedoel je denk ik, whizzkid?
Zoals het er nu staat, bestaat lucht (H2O) uit water = H2O.
Maar water wordt niet gerekend tot de componenten die in lucht aanwezig zijn.
Je kun lucht drogen waardoor er echt geen water meer aanwezig is.
Lucht bestaat voor 79% uit N2 en 21% uit O2 met wat edelgassen, zoals we weten.
Geen van die componenten zullen bij normale afkoeling uit de lucht verdwijnen of overgaan naar vloeistof.
Met vriendelijke groet,
Inca
Water in gasvorm is geen water, knuppøl
Water kan in drie hoofdfasen of aggregatietoestanden bestaan: ijs, vloeibaar water en waterdamp.
Water is de chemische verbinding van twee waterstofatomen en een zuurstofatoom. Water komt in de natuur voor in de drie verschillende hoofdfasen: als vloeistof, als vaste stof en als gas
Oké. Ik geef je gelijk, kan niet tegen wikipedia in.
Dan hangt er maar waterdamp in een dichte horlogekast.
Edit: je hebt wel gelijk over de drie fasen hoor. Ik zat mis. Maar waterdamp kan toch niet blijven bestaan in een dichte atmosfeer?
Water in gasvorm (ja het bestaat Han) condenseert wanneer het dauwpunt wordt bereikt, zie ook het ijsblokje op die SKX. Daarom moet je eigenlijk je mods bij 0°C in elkaar zetten!
Joah joah, het bestaat ook. Ik werk op een laboratorium (gelukkig niet al te veel chemisch meer, dat merk je). Ik was iets te gretig om bijdehand te doen tegen Ide
dan maak je vast Basmatirijst of Saharazand, of iets anders zonder water
kijk daar gaat het mis, want dan weet je… eerst je huiswerk doen oale…
ik was tien jaar op rij StudentTriviantkampioen