Condens in G-shock

Voor horizontaal plezier, of voor de wegligging?

1 like

Verticaal plezier en wegligging

1 like

Kijk ze allemaal eens de Amedeo uit proberen te hangen!

1 like

Soow, die’s liluk.

1 like

1 like

Je weet toch

1 like

wellicht al genoemd, maar heb geen zin om de hele draad te lezen :wink:
open schroeven in een bak (droge rijst uit het pak ongekookt) leggen, deksel erop en 2 dagen later is he horloge vochtvrij.
Snel doen, anders treedt er corrosie op…

1 like

Verticaal, diagonaal, vaginaal… zoveel mogelijkheden

4 likes

Mannen… in lucht zit water, hoe weinig ook. Omdat horlogekasten lucht bevatten, zit er ook water in. Ben ik nu zo slim, of zijn jullie nu zo dom?

5 likes

alleen @HanDavinci, de rest van ons kun je buiten beschouwing laten schat :upside_down:

5 likes

Klopt wel.

3 likes

Zit niet zo te zwetsen.

3 likes

dus het is allemaal jouw schuld dat er water in het horloge zit omdat de seals niet goed werkten

4 likes

We zullen eens in een luchtdichte kast zetten! Kijken of er ook condens komt?

Edit; dit had een appje moeten zijn!

1 like

Als één van de autobanden z’n seal kwijtraakt en je minder dan 80 km verder kan rijden op één van mijn run-flats, mag je aankloppen.

3 likes

Ide, zeg nou. Wat doe je met die gember? Google geeft mij niet het juiste antwoord

1 like

jazeker zit er water in de lucht.

bij een normale luchtvochtigheid bij 20 graden celcius, zeg 50%, zo’n 8,5 gr water per kubieke meter lucht. En zoals al gezegd je horloge bij een temperatuur onder nul graden celcius in elkaar frutsen. Hoe hoger de temperatuur, hoe meer water er zich in de lucht kan bevinden. Het is dus ook nog afhankelijk of je mag modden aan de kamertafel of dat je bent verbannen naar de kelder.

Jullie hebben toch wel opgelet op school? :grin:

En nu ontopic: Als je G-shock open is geweest of inderdaad “lek” is zal er makkelijker condens ontstaan. Ik ga er eigenlijk wel van uit dat horloge bouwers rekening houden met de luchtvochtigheid.

Proberen om het vocht er uit te krijgen en vervolgens ff naar syberië fietsen om hem daar van de winter in elkaar te schroeven.

2 likes

Dat is de hoeveelheid water die er maximaal in de lucht aanwezig kan zijn. Het hoeft niet.

1 like

Dat staat er volgens mij ook :wink:.

Om dan wat preciezer te zijn kan er maximaal 17,28 gr water aanwezig zijn in 1 kubieke meter lucht bij een temperatuur van 20 graden celcius.

Dus voor de horlogemakers onder ons, trek je jas maar vast aan en ga in vriezer zitten om je pas onderhouden horloge weer in elkaar te zetten :grinning: Bij -20 is het getalletje 17,28 namelijk maar 0,9.

3 likes

Ik wist wel dat ik zo slim was en de anderen zo dom!

2 likes