Condens in G-shock

Fantastische video, trouwens. Leuk. Dank je.

1 like

Hoe lullig het ook is, @Motormuis heeft gelijk. Er zit water in lucht.

Water vaporĀ© H2O 10–50,000(D) 0.001%–5%(D)

:slight_smile:

Mijn hygrometer thuis staat aan de hoge kant van normaal, en da’s 70% luchtvochtigheid. Dat betekent dat de lucht die ik nu inadem voor zo’n 70% van 5% uit lucht bestaat. Ongeveer, niet compenserende voor temperatuurs- en drukverschillen.

Die video van @Jaroen was interessant, want ik ken geen enkele horlogemaker die in een 100% droge omgeving horloges serviced of maakt. Daar had ik nog nooit aan gedacht.

Ik dan. Ik kom met een antwoord wat anderen al een eeuw hebben gegeven omdat ik niet eerst de hele thread uitlees.

Oetlul. Ik ben moe. Excuses. :slight_smile:

3 likes

Ben blij dat je het even toelicht vent. Het was me nog onduidelijk.

Edit:

Ook ik las de helft van je verhaal.

2 likes

:joy: :joy: :joy: :joy: :joy: :joy: :joy: :joy: :joy: :joy: :joy: :joy: :joy:

Had het kunnen gebruiken, er schokken kleine straaltjes m’n broek in hier. :slight_smile:

3 likes

:upside_down: Dat kan nog al een verschil maken

Kroon losdraaien en uittrekken… Pest is, dan is een goed duikhorloge nog steeds spatwaterdicht.

dat ligt er aan hoe wild en fanatiek je gaat spatten

4 likes

:stuck_out_tongue_closed_eyes:

We kunnen na dit relaas gelukkig allemaal weer lekker gaan slapen. Welterusten makkers!

1 like

Slapen…??? Je wil toch niet gaan zeggen dat je morgen moet gaan werken hè…? :wink:

1 like

Was ik blij dat ik van school af was, begint dat gezeik hier weer. Zit gewoon vocht op het glaasje, bespaar me de natuurkunde en scheikunde lessen. Geef gewoon de oplossing en sluiten dit topic

2 likes

Lekker onder de wol :sleeping:

G-Shock van mijn zoon had het ook. Bandje eraf, deksel openschroeven, in rijst leggen, nieuw sealrubbertje en alles weer terug. Probleem niet meer gehad.

1 like

Ja, maar er lopen hier leden rond die al vinden dat ik te lange posts schrijf, en als ik dan verhandelingen lanceer over wat er met luchtvochtigheid gebeurd per graad dat de temperatuur stijgt of daalt en bij depressies en zo…dan krijg ik weer gezeik.

2 likes

welnee…

1 like

*gebeurt.

Zo, heb ik ook een duit in het betweterige zakje van dit topic gedaan.

3 likes

Damn you, Autocorrect!

4 likes

hahahahaha

De correctie oplossing is; het dauwpunt :sunglasses:

Tadaaa! Warme lucht kan meer vocht/water bevatten dan koude lucht. Warm je de lucht in het horloge op (die dus vocht bevat) en koel je vervolgens de buitenkant snel af dan zal de lucht tegen het glas afkoelen en daar condens op afzetten. De oplossing is dus om te meten hoeveel vocht er in je horloge zit en voortaan deze tabel in je broek te steken :yum:

2 likes