Condens in Omega Speedmaster reduced

Beste leden,

Ik ben sinds enkele weken in het bezit van een Omega Speedmaster Reduced. Ik heb vandaag mijn Omega misschien een paar seconden onder water gehouden tijdens het wassen van mijn handen. Nu zie ik condens achter het glas…Dit moet toch niet kunnen? Mijn speedmaster is toch het broertje van de originele 'Moonwatch, die stof en waterdicht moet zijn??

Bij voorbaat dank voor jullie reacties.

Romeo,
Nieuw lid, met een tweedehandse Speedmaster.

Haha, dat dacht u…

Oh en discussie over waterdichtheid in 3 2 1

Overigens is de speedmaster reduced maar 30m/3atm waterbestendig dus alleen spatwaterdicht.
Maar als het horloge al wat ouder is dan is ie misschien helemaal niet waterdicht meer…

4 likes

Heel snel laten openen en drogen! Roest ontstaat binnen een paar uur in je uurwerk.

Had laatst deze hier.

https://www.horlogeforum.nl/uploads/db9961/original/4X/d/f/0/df0e66914275a77f78544fedc89ea2214c95b7e3.jpeg

Binnen een halve dag al roestpuntjes her en der, en je kon het water er bijna uit gieten. Volledige beurt was nodig. Hoop dat het bij jou meevalt…!

3 likes

Op de maan is geen water.

Maar is het onderhoud een beetje recent geweest?
Pakkingen vergaan en dan kan er water in.

6 likes

Water uit de kraan kan met hoge druk zijn waardoor de waterdichtheid tekort kan schieten.

1 like

Tijd voor een service beurt. In garantie staat soms dat een waterdichtheidstest eens in het jaar of twee jaar moet worden uitgevoerd. Dit om garantie te behouden.

Mogelijk dat de oudeigenaar zich hier niet aan heeft gehouden en vijf jaar geen onderhoud heeft laten uitvoeren.

Je kan aan de horlogemaker even vragen of er een horlogemakers teken in de kast staat geëtst en met welke datum.

Horloge makers die dat doen vind ik echt assholes. Je gaat toch niet zitten krassen op andermans bezit?

8 likes

Nog nooit een bandje laten wisselen door een juwelier???

9 likes

Amen. Ik gebruik dunne viltstift, is met een wattenstaafje en alcohol zo weer weg.

Bizar en hardnekkig gebruik dat gekras, en het is ALTIJD onleesbaar. Doe het dan gewoon niet…

Maar on topic; snel open (laten) maken die Speedmaster!

8 likes

Nee.

1 like

Houden zo.

1 like

Mijn sub lijkt ook krasjes te hebben aan de lugs…

Ik heb de band er nooit afgehad dus wellicht…

Dank voor de input!
Ben toch een beetje teleurgesteld in mijn Speedmaster. Ik ga het ook opnemen met de verkoper; ik wil weten wanneer het precies geserviced is.

1 like

Heeft u het horloge een keer laten servicen?

Nee. Heb t horloge pas een maand of anderhalf.

Denk bij t resizen van de bracelet.

1 like

Waarschijnlijk wel ja.

Wat een onzin zeg, het uitvoeren van de waterdichtheidstest heeft helemaal niks met het behoud van garantie te maken. Wel met de zekerheid dat er geen vocht in komt.

1 like

Een waterdichtheidstest moet je eigenlijk elk jaar uitvoeren. Ook als het horloge 2 jaar geleden geserviced is, kan het best zijn dat hij niet helemaal meer waterdicht is.

Overigens is jouw model maar 3 bar waterdicht dus die moet je ook niet onder water willen houden. En al helemaal niet een paar seconden. Die kan vers uit de fabriek al niet veel meer hebben dan wat regendruppels of spatwater. Ik denk niet dat de verkoper je hier mee gaat helpen, want dit is toch echt een onhandige actie van jou zelf.

De full-size moonwatch heeft een íets betere WR van 5 bar, maar staat zeker niet bekend om zijn goede waterdichtheid. Daar zou ik in ieder geval niet mee gaan zwemmen. Als je met je horloge onder water wil, moet je een duiker kopen en geen chronograaf.

Ik zou het horloge naar een horlogemaker brengen voor een servicebeurt. Voordat de boel gaat roesten of je wijzerplaat wordt aangetast.

5 likes

Ik heb “vaak” te snel gezegd, echte Breitling stelt het volgende:

Your Breitling watch or chronograph equipped with a mechanical Manufacture Breitling movement is covered by a five-year warranty (excluding all straps other than metal straps). The five-year warranty on the mechanical Manufacture Breitling movement is granted on condition that water resistance tests are performed every two years following the date of purchase by an authorized Breitling service center. These tests are conducted free of charge. The warranty takes effect as of the date of purchase of the watch.

Jaeger-LeCoultre heeft bijvoorbeeld een 6 jaar extensie programma bij online registratie. Echter zit op de waterdichtheid maar twee jaar garantie na aankoop. Ongeacht de verlenging. Het testen van de waterdichtheid zal dan weer twee jaar garantie geven op de uitgevoerde service. Zo kan de gehele garantie tot 8 jaar worden gepushed.

Maar idd enkel bij Breitling kon ik letterlijk vinden dat de garantie gebonden is aan het uitvoeren van waterdichtheids testen.

1 like

Oh interessant. Bij Rolex of Omega heb ik niet nog nooit van gehoord. Dan was ik iets te stellig met mijn reactie. Excuses!