Ik loop al een tijd met de vraag rond waarom de countdown bezel zo weinig voor komt.
De meest voorkomende draaibare bezels.
Nu ben ik geen duiker en snap ik de werking van een duikbezel wellicht nog onvoldoende.
Maar wees eens eerlijk, wie met een duiker gebruikt hem daadwerkelijk als duiker?
Het praktische nutcan een countdown bezel?
Nu dan de countdown bezel, dit lijkt mij voor dagelijks gebruik zo handig.
Even een x tijd aftellen tot de pasta kookt, een ei timen, over x tijd, binnen een uur iets moeten doen, over x tijd klaar moeten zijn met een taak.
De countdown bezel
[Waarom komen ze dan zo weinig voor, wat zie ik over het hoofd[/B]
Wat mis ik?
Welke horloges hebben een countdown bezel?
Ik ken er een paar voorbeelden van, maar ik zie er zo weinig over.
Tudor Pelagos FXD MN
Sinn 104
Blancpain Air Command
Oris Diver Hodikee
Wolbrook Skindiver
Wat is er nog meer te koop
Zelf zou ik er wel een willen kopen als volgende NA, maar wat is er nou te koop? Welke heb ik in mijn vorige lijstje over het hoofd gezien?
Omdat 60 minus aantal minuten niet zo lastig is? Makkelijker nog: pijl/pip vanaf grote wijzer + aantal minuten zetten.
Uiteindelijk lijkt het mij dat de duikring vooral bedoeld als geheugensteuntje voor de startpositie van de grote wijzer.
Stel het is 10 voor 10, en ik ga een ijsduik nemen van 8 minuten, dan zet ik de bezel-pip op 2 voor 10. Dan moet ik het water uit.
Bij eitjes koken ook, ik draai de bezel-pip 7 minuten vooruit vanaf de tijd die het dan is. 7 minuten later zie ik dan in 1 oogopslag dat ik naar de pan moet.
Voordat de duikcomputer zijn intrede deed, werd er gedoken met tabellen. Een plastic plaatje met duikdiepte, tijd en deco(mpressie) stops op vaste dieptes. Een horloge met bezel was toen belangrijk.
De functie is dus min of meer achterhaald.
Maar dat geldt ook voor de andere ‘praktische’ toepassingen.
De kookwekker, de mobiele telefoon. Die ook nog eens een geluidsignaal kunnen geven.
(Voor als alle aandacht naar een topiq op horlogeforum gaat en je vergeet op je horloge te kijken)
Zo gebruik je de countdown timer ook, maar dan klopt de schaal op de bezel insert ook.
Bij jou wijst in t eerste geval de minuterwijzer 52 minuten aan op de duikers ring ipv 8 op een countdown ring.
Betreft suggesties: alle Breitlings met rider tabs zijn om te vormen tot n countdown timer. Je hoeft alleen de 15 en 45 minuten rider tabs om te wisselen.
Het nadeel van een echte dive bezel is wel dat hij unidirectioneel is, dan draai je niet makkelijk even door, maar moet je steeds opnieuw bijna rond ipv een paar tikjes naar voren.