Crafter Blue CB10 review, een absolute aanrader!

Na het zien van de nodige foto’s, het lezen en zien van wat reviews op het internet en op YouTube, heb ik besloten om mijn SKX009J te ontdoen van zijn Strapcode Super Oyster bracelet en te voorzien van een andere comfortabele band, een rubberen Crafter Blue horlogeband. De versie waarvoor ik gekozen heb is de duo-color CB10 variant, die speciaal voor de SKX gemaakt is. De kleurstelling die ik logischerwijs besteld heb, is de navy-blue/red kleurcombinatie, omdat dit het mooiste past bij de pepsi SKX009.

De Crafter Blue werd 3 dagen na bestelling netjes afgeleverd door UPC. In de envelop zat de horlogeband, een internationaal garantiebewijs in creditcard formaat, 2 setjes spring bars en - tot mijn grote verrassing - twee extra rubberen gespen die ter vervanging van de RVS gesp kunnen dienen. De uiteinden (lugs) sluiten perfect aan op de kast van de SKX en lopen in de ronding mee. Ze zitten perfect strak, maar niet zo strak dat de band niet goed te monteren is. Dat monteren overigens, is met 2 minuten gedaan. In de band zitten uitsparingen waardoor je makkelijk met een springbar tool de banden kan monteren en ook weer snel demonteren. Na een uurtje merk je eigenlijk niet meer dat je het klokje om hebt, terwijl de RVS band altijd wat ratelt en schuift, waardoor je 'm meer opmerkt.

De afwerking en kwaliteit vind ik echt bijzonder goed. Maar wat ik ook erg kan waarderen is de geur. Ik ruik namelijk momenteel geen condooms of autobanden (wat je wel eens hebt bij rubberen horlogebanden) maar alleen vanille, en dat komt door een parfum dat is toegevoegd aan de horlogeband. Hoe lang je dat blijft ruiken weet ik nog niet, maar persoonlijk vind ik het wel erg aangenaam en een bijzonder te waarderen detail.

Ik wilde voor deze SKX een kwalitatief goede RVS band, maar ook een van rubber voor wanneer ik ga duiken, snorkelen, zwemmen of kajakken. En je kunt dan een goedkoop merk kiezen of een siliconen band, maar dan doe je de SKX toch iets tekort is mijn optiek. De gevulkaniseerde rubberen band kost US$75,- en daar komen nog US$5,- verzendkosten bij. Niet de goedkoopste rubbereb/siliconen banden dus (omgerekend naar Euro’s volgens de huidige koerswisseling hebben we het over €67,50 incl.), maar zeker wel een van de beste. Gevulkaniseerd rubber is overins hypoallergeen dus de kans dat je er last van krijgt is praktisch nul. Bovendien is rubber beduidend sterker dan siliconen en is het beter bestand tegen zuren en oliën. Maar voor de wat minder sportieve en meer chique momenten is het omwisselen van de Crafter Blue voor de Strapcode MilTat Super Oyster iets dat gelukkig vrij snel is te realiseren. En ondanks het ontbreken van drilled lugs, gaat het vervangen vrij eenvoudig bij beide banden, waardoor het afwisselen zeker een regelmatig gegeven zal worden.

Qua looks vind ik de Crafter Blue een welkome afwisseling op de stalen horlogebanden die ik normaal draag. Zeker de duo-tone maakt het optisch een erg interessante optie. De band is geschikt voor kleinere posen, maar zeker ook voor de grotere polsen. Met mijn 21cm omtrek biedt de horlogeband nog ruimte genoeg voor 6 verstelgaten.

Ik heb de band besteld op de website van Crafter Blue zelf; https://www.crafterblue.com en deze is beschikbaar voor meerdere horlogetypes, waaronder diverse Rolex- en Tudor modellen, maar ook diverse andere Seiko horloges. Er is ook een universele “straight lug” versie beschikbaar in diverse maten. De band krijgt van mij een respectabele 8.5 uit 10 punten en kan in potentie een dikke 9 halen, afhankelijk van hoe de band zich weerhoudt de komende tijd wanneer het in aanraking gaat komen met zeewater en blootgesteld gaat worden aan fysieke inspanning. Maar daarover later een update, als ik weer ga kajakken en duiken komend voorjaar!

22 likes

Goed om te lezen.
Ik tweifelde nog over deze band. :+1:

1 like

Een icoon als de SKX verdient een mooie band… en dat is gelukt :ok_hand:t3:

1 like

Niet twijfelen, doen! Als je in de markt bent voor rubber/siliconen dan is dit de mooiste optie. Ik heb er al van alles onder gehad dat goedkoper was, maar da’s uiteindelijk allemaal verloren geld geweest. De pasvorm, het draagcomfort en de looks zijn super. Al het andere is het nèt niet.

1 like

Bedankt voor de leuke uiteenzetting! Daarin gaf je al antwoord op de vragen die ik had voor een dergelijke band en daarmee heb je mij overtuigd om er ook één te kopen.
Je gaf al aan dat de band op diverse modellen past en is dat ook op de Padi Turtle(SRPA21)?

1 like

Ja, voor de Turtle is dit de bestellink:

Voor de SRPA21 is deze strap ook geschikt. De bi-color navy blue/red versie is niet beschikbaar voor de Turtle voor zover ik kan zien, maar wel de navy blue versie.

1 like

Aha, deze link had ik nog niet gezien. Wel jammer dat de bi-color niet beschikbaar is omdat ik ook rood in het horloge zelf heb. Maar daarom zal de blauwe versie ook niet misstaan.

1 like

Mooie combi en wat mij betreft is een CB een noodzakelijke toevoeging bij elke SKX en Turtle. Die van mij is pre owned en houdt zich perfect, gaat elke vakantie mee en ruikt nog steeds vaag naar vanille. Preaching to the choir here :innocent:

afbeelding

2 likes

Kijk, volmondig mee eens én dat hoor ik graag! Hoe lang heb je 'm al @Poderoso?

Ruim anderhalf jaar, daarvoor was ie van @OJVDB . Geen idee hoe lang die ‘m heeft gehad.

1 like

@Bruut bekijk ook eens wat foto’s van de Turtle en de rode Crafter Blue Bert. Die misstaat ook niet namelijk! Ik heb zelf erg getwijfeld over de bi-color en de rode voor mijn SKX009 namelijk.

Oh, wow! Als na anderhalf jaar je nog steeds vanille ruikt, dan hebben ze dat echt serieus goed gedaan. :+1:

Hoe lang heb jij 'm gehad @OJVDB?

En zojuist de marine blauwe besteld! Ik ben benieuwd. Bedankt voor de tip SeikoLover68 en als hij binnen zal ik een foto plaatsen.

2 likes

Goede keuze Bert. Ben benieuwd naar de foto!

1 like

Heb al n aantal banden besteld bij CB, weliswaar voor ander model. Bij bezoeken van de site krijg ik vaak de vraag je email op te geven voor korting van 10% korting. Met huidige koers een bicolor band dan voor 63,25 thuis. Hoop dat jullie ook die korting gebruiken. Scheelt toch weer.

1 like

Ik heb vanmiddag een band besteld en na het afrekenen kwam de melding van 10% korting pas in beeld. Nou ja, kan ik bij een volgende bestelling de korting wel gebruiken…

Net nog eentje besteld, maar nu voor een ander klokje. Even je email adres opgeven en de code verschijnt direct in beeld. Scheelt toch weer 10% op het aankoopbedrag.

Ook een mooi bandje voor een Tudor! Ik heb mijn gegevens nu ook achtergelaten en zal bij de volgende bestelling ook de korting gaan gebruiken.
Bedankt voor de tip! :ok_hand:t3:

1 like

Schitterende band.

Ik ben normaal niet zo van de rubberen banden maar dit is er eentje die zeker niet verkeerd staat!

1 like

Mooi!

En zeker eens; top-band! Ik had deze eerder voor op de Tudor GMT en heb deze nu ongeveer 2 weken ook op mijn Pelagos. Zit en draagt perfect :ok_hand:t2:

1 like