Wordt een prachtige creatie.
Beetje Bell&Ross-stijl.
UPDATE
Wat vrije uurtjes beschikbaar om aan het project te werken! Ik heb met name verder gewerkt aan de wijzerplaat, en deze steeds meer getailored naar het NH35 uurwerk. Ik heb daar nu ook een dummy-model van gemaakt dat nu onder de wijzerplaat ligt. Het datumgat is daar nu op geplaatst, en ik heb nog wat signing aan de wijzerplaat toegevoegd. Echter betwijfel ik of dat middels 3D printen wel gaat lukken, aangezien we het hier hebben over letters met een dikte van ongeveer 0,15 mm.
Ik vraag me daarom sowieso af hoe horlogemakers zulke kleine teksten op hun dials krijgen. Ik las iets over tampografie, en zag daar ook een video van. Fascinerend! Maar voor mij vrees ik te complex. Een lasergravure zou misschien ook nog een optie zijn als het printen van dergelijke kleine tekst niet gaat lukken.
Ik heb een setje wijzers gemodelleerd op basis van een setje dat ik tegenkwam bij Namokimods. Ik vind de ‘leaf’ shape erg sierlijk en passend voor mijn ontwerp. Dat is voorlopig het uitgangspunt. Ik twijfel wel een beetje of deze wijzers niet iets te kort zijn (model heeft de juiste maat, ik hoor graag jullie mening).
Verder heb ik mezelf een fraaie Seiko srpe57k1 cadeau gedaan via ING rentepunten. Ik ben er erg blij mee! Maar niet alleen om te dragen, ook omdat er een 4R36 uurwerk inzit. Als ik het goed heb is dit nagenoeg hetzelfde uurwerk als de NH35, maar dan mét dagaanduiding, en Seiko only. Ik wil mijn horloge graag eens open maken en kijken hoe de case precies geconstrueerd is.
UPDATE
Ik heb een eerste model van het ontwerp 3D-geprint. Hieronder een aantal foto’s! Ik had helaas geen geschikt bandje bij de hand, dus ik heb een stoffen band gebruikt om een idee te krijgen. In feite het enige echte doel van dit model is om een indruk te krijgen van het formaat (42 mm kastdiameter). Dus, juist formaat of te groot?
Deze ongetwijfeld.
Prachtig horloge ook. Funky door de aparte vorm van zowel kast als wijzerplaat. Dat is een dikke domper bij
want de gewone ronde wijzerplaat doet de speciale kast helemaal teniet. Voor mij dan.
Bij de jouwe minder. Ik had natuurlijk ook daar graag die vorm bewaard gezien maar bon
42 is wel heel, heel groot ja. Tenzij je polsen van 20cm of meer hebt natuurlijk. Maar ook bij de jouwe maakt de band een bijna 90° hoek van aan de kast wat je eigenlijk niet wil. En een NH35 gaat een joekel van een spacer nodig hebben daarin. Probeer eens met 38mm, zal wellicht veel eleganter overkomen.
Wat een fantastisch leuke uitdaging, respect voor je skills! En wat een tempo heb je er in zitten.
Ik zou zelf een maatje kleiner gaan, zeker gezien het als dresser bedoeld is.
Leuk om te volgen!
Snap ik, en eigenlijk ben ik het daar ook wel mee eens! Het leek me alleen een stuk lastiger worden als ik zo’n vorm glas zou gebruiken. Maar als je (of iemand anders) suggesties heeft waar ik zo’n afwijkende vorm kan kopen, dan neem ik het zeker nog eens in overweging.
Eens. Het oogt wat mij betreft ook te groot, zeker voor dit type horloge. Ik heb onlangs een dresswatch gekocht die 40 mm meet. Ik ben daar erg tevreden over, dus ik denk dat ik 'm daar eens naar aanpas. 38 mm lijkt me dan weer net klein.
Thanks! En zoals hierboven vermeld; inderdaad eens dat het wat kleiner moet worden!
Wijzers ogen imho te klein en kort op je render.
Zou zeker de minutenwijzer een stuk langer maken, en wie weet ook een stuk dikker.
Je case kan net. Ik denk dat 38mm mooier is.
Klopt inderdaad. Ik heb deze maten afgeleid van een setje dat ik online tegenkwam voor NH35 uurwerk. Na modelleren kwam ik ook tot de conclusie dat ze te klein zijn. Gaat aangepast worden!
UPDATE
Ik heb het ontwerp aangepast van 42mm naar 40mm, en daar opnieuw een 3D printje van gemaakt. Dit keer ook met een iets representatiever bandje, en de wijzerplaat (waaraan je goed kunt zien dat de resolutie van de gebruikte printer onvoldoende is).
Persoonlijk ben ik best tevreden over dit formaat, hoewel ik vind dat het op de foto’s een beetje vertekend lijkt (groter). Ik wil eigenlijk ook liever niet kleiner omdat ik dan de numerals ook moet terugschalen, en ik vrees dat ik tegen de limiet van het 3D print proces aanloop.
Wat betreft het ontwerp heb ik verder nog een aantal dingen aangepast. De wijzerplaat is wat dat betreft het meest in het oog springend:
Maar ook aan de binnenkant is er het een en ander gebeurd. Ik heb veel na zitten denken over hoe alles aan de binnenkant op zijn plaats gehouden gaat worden, en tegelijkertijd hoe de benodigde onderdelen daarvoor middels 3D printen te maken zijn. Ik ben nu op de volgende constructie uitgekomen:
Het idee is dat het uurwerk inclusief spacer in het achterdeksel komt te liggen, een beetje zoals in een uurwerkhouder. Vervolgens wordt de kast over het geheel heen geplaatst waarbij de wijzerplaat ingeklemd wordt aan de bovenkant, en wordt het achterdeksel met vier schroefjes vastgeschroefd. Een aantal pin/uitsparing-combinaties moeten ervoor zorgen dat de wijzerplaat en het uurwerk niet kunnen draaien t.o.v. elkaar en van de kast. Het voordeel van deze constructie is dat alle drie de onderdelen uit de 3D printer (kast, wijzerplaat en caseback) zonder supports geprint kunnen worden.
Om erachter te komen of dit allemaal inderdaad mogelijk is op deze manier, is het hoog tijd om een NH35 uurwerk aan te schaffen. Nu ben ik op zoek naar een betrouwbare aanbieder. Heeft iemand daar ideeën over? Ik zag dat horlogegigant.nl ze aanbied, verder zag ik er een bij Namokimods alleen heb ik geen zin om twee weken te gaan wachten. Cousins kan ook, iemand daar ervaring mee (ook qua levertijd en importkosten)?
Wederom mijn complimenten want het begint al heel aardig vorm te krijgen. En daarnaast ook heel mooi hoe je de dresswatch sportiever weet vorm te geven
Ik vind m mooi. Alleen dat enorme logo en het datumvenster storen mij enorm …
Ik had op de plek van het logo de secondenwijzer geplaatst.
Dat kies je natuurlijk niet zomaar even als je met off the shelf uurwerken aan de slag gaat.
Met dit uurwerk plaats je de datum volgens mij betrekkelijk makkelijk niet of op 6.
Niet, klopt. Op 6 moet er een andere datumring in dan. Ook wel te doen maar aparte kosten
Volgens mij zijn beide varianten off the shelf te koop.
Anyway, maakt niet zoveel uit. Anders is t idd ander datumring. Secondewijzer elders is wel lastiger.
Als je de kastconstructie op deze manier maakt zul je een deelbare opwindstift (split stem) moeten gebruiken omdat je anders de opwindstift niet vast kan zetten nadat het uurwerk in de kast zit.
Of NH35 leverbaar is met split stem weet ik niet.
Dat snap ik. Maar dat is mijn mening.
Ik denk niet dat de ontwerper alleen maar op oe’s en ah’s zit te wachten
Dan had ik nog liever voor een moonphase gekozen! Haha. Maar nee, ik snap je punt. Secondewijzer zou de boel wel compliceren, daarom ga ik dat nu zeker niet doen. Het datumvak naar 6 verplaatsen zou misschien kunnen, maar dan moet het hele ontwerp van de wijzerplaat wel op de schop. Terwijl ik daar persoonlijk nu wel tevreden over ben, ook met het logo. Kwestie van smaak!
Ik denk dat de weergave van de kleuren in deze afbeeldingen ook niet meehelpt. Het ziet er nu uit als een wit op zwart contrast, maar in werkelijkheid zal het contrast denk ik niet zo groot worden. Dan wordt het logo automatisch minder opvallend.
Je bedoelt omdat je het uurwerk dan niet meer kunt zien? Dat is wel een goed punt. In de huidige constructie hoeft het niet perse eerst in de bodem, het kan ook gestapeld worden in de kast en dan afgedekt worden met het achterdeksel, alleen qua plaatsing maakt het dat iets lastiger. Maar het is een goed punt van aandacht waar ik nog even aandacht aan zal besteden. Een split stem is niet de bedoeling.
Klopt.
Je plaatst het uurwerk in de kast,
Daarna plaats je de opwindstift,
Die je vervolgens vast zet door de tiretteschroef aan te draaien. Die schroef bevindt zich aan de balans zijde van het uurwerk.
Je kan het oplossen door middel van een split stem, zoals eerder benoemd.
Wanneer je dat niet wil kan je ook een verwijderbaar achterdeksel te maken.
Dat achterdeksel kan kleiner zijn dan het uurwerk en je kan nog steeds de cartouche constructie hanteren zoals je van plan bent, zolang je de tirette maar los kan draaien om de opwindstift te verwijderen.
Bijkomend voordeel is dat de balans makkelijker bereikbaar is voor wanneer je de afstelling wil bijstellen.
Maar mogelijk vindt je een achterkant uit één stuk esthetisch mooier.