Creatieve Aspiraties - Custom Watch Build

Na de vele positieve reacties (waarvoor dank) op mijn voorstelrondje eerder deze week leek het me goed om het beloofde topic zo snel mogelijk af te trappen: het ontwerpen en bouwen van een horloge. Ik deel graag het proces, en ik weet veel meer niet dan wel. Het zou fantastisch zijn om tips te ontvangen, te kunnen van de profiteren van de kennis op dit forum. Maar ook ongezouten meningen zijn natuurlijk welkom, al valt over smaak niet te twisten!

Ik beschouw mezelf als een creatieveling, altijd enthousiast om nieuwe richtingen aan te boren waar ik iets uit niets tevoorschijn kan halen. Dit project is de nieuwste telg in die familie. Ambitieus, maar ik denk niet onmogelijk!

Voorheen werkte ik als product designer voor een bedrijf in consumentenelektronica uit Rotterdam, waar vormgeving een belangrijke rol speelde en waar ik heb gewerkt aan het opzetten en toepassen van een ontwerptaal om uniformiteit in het productportfolio te garanderen. Eén specifieke vorm heeft daarin een belangrijke rol gespeeld, een vorm waar ik op uit ben gekomen na wat brainstormen en waar ik erg van gecharmeerd was en ben:

Een aantal voorbeelden van producten waar ik die vorm in heb verwerkt bij m’n vorige job:

Niet perse iets baanbrekends, maar toch net anders dan anders. Vloeiend, continu en dynamisch (vind ik). Ik heb gezocht naar horloges waarin die vorm tot uiting komt, maar kon het slechts beperkt vinden. Patek Philippe Nautilus en Panerai zijn twee voorbeelden, maar toch in een wat hoekigere en robuustere uitvoering dan ik zou willen.

replica-Patek-Philippe-Aquanaut-5968R-001-Rosegoud-33
Knipsel

Jullie weten vast nog meer voorbeelden, die ik graag onder ogen krijg!

En dus vroeg ik me af, zou ik dat niet zelf kunnen maken? En zo was het project geboren.

Met die vorm en de volgende (voorlopige) uitgangspunten ben ik aan de slag gegaan:

1. Dresswatch met sportieve touch
  2. Vloeiend, dubbelgekromd kastontwerp
  3. Kast 3D printen in RVS
  4. Eigen ontwerp en vervaardiging wijzerplaat
  5. Ontwerp wijzerplaat geïnspireerd door IWC Portugieser
  6. Wijzerplaat mogelijk ook 3D printen, of misschien gieten in tin
  7. Inkoop uurwerk, kroon, wijzers, glas en andere randonderdelen
  8. Op basis van NH35 uurwerk

Na wat modelleerwerk kwam ik op het volgende ontwerp uit voor de kast:

Ik vond zelf echter dat mijn uitgangsvorm teveel verdeween door de vloeiende overgang van kast naar lugs. Daarnaast vond ik het een beetje te zwaar ogen naar mijn smaak. Dus ging ik verder:

Hier heb ik de lugs lager laten loskomen van de kast, terwijl in het bovenaanzicht de vorm van de kast behouden blijft waardoor het luchtiger wordt. Een verdere impressie:

Dit is een eerste, hoogover concept, waar ongetwijfeld nog e.e.a. aan zal veranderen. Een van de vragen is bijvoorbeeld ook wat er mogelijk is met glaswerk. Het zou misschien ook tof zijn om de wijzerplaat dezelfde vorm als de kast te geven (i.p.v. rond), maar ik ben er nog even vanuit gegaan dat de glasvorm me daarin beperkt.

In eerste instantie wilde ik dit misschien gaan frezen, maar dat heb ik al snel laten varen vanwege de complexiteit en kosten. Ik heb zelf al veel met (kunststof) 3D printers gewerkt en wist van metaalprinten af. Dat lijntje ben ik gaan volgen en dat is voorlopig het plan: een 3D geprinte kast in RVS, die ik zelf zal afwerken. Dit geeft veel meer vormvrijheid en is een stuk betaalbaarder. Het zal wel wat uitdagingen met zich mee brengen down the road, maar dat is niet erg.

Nadat ik me voorgenomen had om met 3D printen te werken kwam ik na wat zoekwerk Holtinrichs tegen. Prachtig om te zien en een proof of principle. Ze maken uiterst unieke ontwerpen die alleen met 3D printen mogelijk zijn, en het laat zien dát het mogelijk is. Zoals ik al zei, ik weet heel veel nog niet en ik zal alles stap voor stap gaan oppakken, engineeren en uitwerken. We zien wel hoe het verloopt!

32 likes

Ik heb er geen kaas van gegeten, maar respect voor je kennis en plannen.
Leuk idee, een ‘vierkante’ kastvorm.
Ik ben erg benieuwd naar je voortgang :+1:.

Lekker bezig! Veel plezier en succes met het project!

Leuk, dit ga ik volgen

Ben heel benieuwd

De getoonde resultaten van deze ontwerpfase zijn al zeer indrukwekkend en je uitleg erbij maakt me benieuwd naar de verdere verfijning van de kast.

Ik hoop dat je een passend glaasje kunt vinden zodat je het idee om de wijzerplaat de vorm van de kast te laten volgen kunt doorzetten want ik denk dat je daarmee heel onderscheidend zult zijn.

Jammer dat het een dresswatch wordt :wink: (is nu eenmaal niet mijn ding) maar ik juich je daarom niet minder toe om hieraan te blijven werken en zal het topic dan ook met veel plezier blijven volgen.

1 like

Gaaf om te lezen, ik ga het volgen

:popcorn:ik ben benieuwd succes met het vervolg.

Gaaf, weer een creatieve geest erbij. Je zou de topics van Pascal (Brunmontagne) en Stefan (Ketelaars Watches) eens kunnen doorlopen. Die hebben daarin al zoveel stappen gezet, dat je er wellicht wat van kunt opsteken. Succes!

3 likes

UPDATE

Ik heb een eerste opzet voor de wijzerplaat gemaakt. Ook hier gaat ongetwijfeld nog e.e.a. aan veranderen, maar het geeft een goed idee van de richting die ik in mijn hoofd heb. Ik heb nog niet het juiste lettertype gevonden, dat wordt dus sowieso nog anders (ik vind het Portugieser lettertype erg aantrekkelijk, dus ik zoek naar iets soortgelijks).

Wat betreft de maakbaarheid: mijn idee is voorlopig om de wijzerplaat ook 3D te laten printen in RVS. De structuur daarvan is erg korrelig en daardoor vrij donker, dat kan wellicht als basisuiterlijk voor de dial dienen. Ik wil de index en seconde-indicaties dan iets verhogen, zodat ik die op een plat vlak kan polijsten met fijn schuurpapier en eventueel polijstschijven. Op die manier krijgt de index een glans ten opzichte van de wijzerplaat zelf, wat voor contrast moet zorgen.

5 likes

Overigens heb ik ook de lugs iets slanker gemaakt! Die oogden naar mijn idee nog te fors.

Ik zou ze ook nog naar beneden richten, anders krijg je een schotel op de pols.

1 like

Was ook mijn oorspronkelijke plan inderdaad. Ik heb ze voorlopig echter vlak gemaakt. Dat heeft vooral te maken met de beperkingen van 3D printen. Ik wil de delen het liefst zonder support-structuren printen; dat levert het egaalste oppervlak en het minste nawerk op. De kast zou dan op zijn achterkant geprint worden. Als ik de lugs naar beneden laat wijzen, dan zou er een gat ontstaan tussen de lugs in - een gat dat support nodig heeft tijdens het printen. Ik wil het daarom voorlopig zo laten en in een kunststof prototype beoordelen.

1 like

En waarom de boel niet ondersteboven printen?

De maximale te printen hoek zonder support is 45 graden. Als ik de boel op de kop zet dan kan de ronde bezel bijvoorbeeld niet ondersteund worden, maar ook bijvoorbeeld richels voor glas en andere interne onderdelen niet. No-go dus…

2 likes

Nog eens andere leveranciers bekijken…

Ik vrees dat dit weinig te maken heeft met leveranciers. Dit is een beperking inherent aan de beoogde manier van 3D printen =)

Lees je vooral in, in 3D printen an sich.
FDM is compleet anders dan powder binding of laser sintering.

Zoals je aangeeft is alle scherper dan 45° een no-go.
En daarbij is metaal printen altijd onderhevig aan nabewerking

1 like

UPDATE

Ik heb na enig zoeken een lettertype gevonden dat doet denken aan het Portugieser font. Ik heb de letters hier en daar wat aangepast en ben er nu best tevreden over. Daarnaast heb ik me laten inspireren door de astronomische horloges van bijvoorbeeld Christiaan van der Klaauw, die ik echt waanzinnig vind. Het ringenpatroon is een soort hommage daaraan. Je ziet de ringen nu erg goed door de edge-lijnen, maar in feite wordt dit slechts een heel ondiep reliëf die ook een mooie plek biedt voor een logo. Voorlopig heb ik daar even deze B (van mijn achternaam) neergezet. Met wat fantasie zitten zelfs alle letters van mijn achternaam in dit ene beeldmerk besloten, wat ik wel fraai vindt. Wellicht dat ik dat later nog wat verder uitwerk.

3 likes

Snelle render impressie voor het slapengaan

9 likes