Dank voor de toelichting! Ik vraag me alleen af of een NH35 uurwerk ook zo werkt, met een tiretteschroef? Volgens mij kun je de stem verwijderen door een verend plaatje in te drukken, en weer terugplaatsen door hem voorzichtig onder de veer door terug te duwen. Daar komt dus geen schroef bij kijken. Of zie ik dan iets over het hoofd?
Zou kunnen, maar maakt functioneel niet uit - het punt blijft hetzelfde; je kan er niet aan. Je moet het terug indrukken om de stem uit te trekken en terug te plaatsen.
In dit tempo hoop ik dat er snel een pre order knop komt.
Voor het horloge bedoel je? Dat is niet de insteek hoor haha.
Als je het netjes doet, voor beide.
Maar hoe zou je je stem dan verwijderen, na je eerste assemblage?
Het achterdeksel kan er in mijn constructie gewoon af getild worden! Dan blijft het uurwerk gewoon achter in de case (als het horloge op zijn glas ligt), en kun je dus de stem verwijderen.
Ahaaa… hrm, ja, zou kunnen werken in theorie. Moet die natuurlijk perfect loodrecht omhoog anders gaat het uurwerk meekomen.
Dan zou het geen probleem moeten zijn.
Zolang je de stem maar kunt verwijderen om het uurwerk uit te nemen.
In samenvatting, twee mogelijkheden:
Toegang tot de balans zijde van het uurwerk wanneer het in de kast zit,
of split stem.
En zoals @LVA al aangaf: of dat met een geschroefde of met een druk tirette is maakt hiervoor niet uit
Ja goede punten! Ik ga er nog eens even goed naar kijken, maar ik denk dat ik er uit kom. Loodrecht moet inderdaad kunnen, er zit natuurlijk altijd iets speling tussen de caseback en het uurwerk. Dus met beleid moet dat in principe goed gaan.
Mocht iemand trouwens nog een suggestie hebben voor een plek om een NH35 uurwerk te kopen, dan hoor ik het graag.
Cool gedaan! Wat ik een beetje mis in het ontwerp als ik kijk naar deze afbeelding:
Is dat de ruimte aan de boven en onderkant van de bezels wat te smal wordt en bovenstaande vorm wat minder terugzie. Is dat bewust?
Lang verhaal kort: De wijzerplaat voelt voor mij te rond voor de kastvorm.
Het kan heel eenvoudig zijn soms
Hmm ja het AliExpress aanbod heb ik inderdaad ook gezien, maar een beetje genegeerd omdat ik AliExpress nog zie als rommel-website. My bad misschien… Maar zijn dit gewoon de originele Seiko uurwerken? Ik zie ze ook veel op Amazon, van een heel legio aan verschillende aanbieders. Zijn die allemaal ook OK?
Het blijft een beetje zoeken naar de sweetspot tussen rond en vierkant in. In het ene geval wordt de vorm duidelijker dan in de andere.
In het vooraanzicht is het vrij duidelijk denk ik, maar misschien dat ik nog eens speel met die sweetspot. De ronde wijzerplaat helpt niet mee, daar ben ik het mee eens. Maar hier zie ik mezelf toch gebonden aan beschikbare glazen…
Ik heb verschillende NH35 uurwerken van AliExpress besteld van verschillende verkopers. Dat is altijd wel goed gegaan en met een beetje geluk binnen een week in huis.
Ik zoek wel altijd een shop met veel en goede reviews.
UPDATE
Nieuw printje! De passingen zijn nu een stuk beter en met dit prototype werkt het inklemmen van de wijzerplaat door de case en caseback uitstekend. Het geeft door de toegevoegde achterkant ook voor het eerst een volledig beeld van het uiteindelijke formaat (inclusief dikte) van het horloge. Daar ben ik tevreden over.
Ik ben nog niet zo tevreden over de vormgeving van de achterkant, en ik ga bekijken of ik dat bij kan slijpen. Ik vrees hier alleen ook dat ik tegen de limieten van het 3D printen (zonder supports) aanloop, en dat ik het deels zal moeten accepteren.
Ik heb nog ff terug gelezen maar het is mij nou nog niet helder: zit het uurwerk nou ingeklemd in die achterkant, of worden het uiteindelijk 2 delen - in plaats van 1 momenteel?
Als je die Seiko van je openmaakt zul je waarschijnlijk merken dat het uurwerk niet los ligt, maar met een beetje een klemmende passing. Als je datzelfde bij jouw huidige achterkant toepast, kun je het horloge wel in elkaar zetten, maar niet uit elkaar, omdat je bij de achterzijde van het uurwerk moet kunnen komen om de vergrendeling van de stem te kunnen lossen.
Maar als uiteindelijk de achterkant bestaat uit een spacer en een sluitende plaat, dan wordt het anders…
In mijn ontwerp komt er geen vaste cilindrische passing van het uurwerk in de achterkant, daar heeft hij iets speling. Het idee is dat de opstaande rand van de achterkant de onderkant van de kunststof spacer ondersteunt die standaard om het NH35 uurwerk heen zit. De spacer duwt vervolgens tegen de wijzerplaat (en het achterdeksel ook), maar de wijzerplaat wordt aan de bovenkant geblokkeerd door een opstaande rand in de case. Op die manier klemmen case en achterdeksel samen de uurwerk-spacer en de wijzerplaat in. Het achterdeksel wordt met schroefjes bevestigd aan de case.