Ok, maar de spacer zorgt bij bijvoorbeeld een Turtle of SKX wél voor de cilindrische passing van het uurwerk tov de kast - licht klemmend. Voor wat ik nu begrijp is dat je dat nu een losse passing maakt? En die spacer gebruik je om de wijzerplaat axiaal op te spannen? Dan “hangt” het uurwerk als het ware in de kast doordat deze aan de wijzerplaat vast zit? Dan moet je wel de wijzerplaat van pootjes voorzien, dacht ik. Of botweg lijmen, kan natuurlijk ook…
Klopt, een losse passing. Inklemming van uurwerk+dial tussen case en caseback. Als ik de spacer vasthoudt met de bovenkant van het uurwerk naar boven, valt het uurwerk dan uit de spacer? Dat lijkt me niet toch, de spacer blokkeert het naar beneden vallen van het uurwerk? Anders zou het uurwerk langzaam op zijn rotor kunnen zakken. Of klopt dat niet?
Hoe dan ook, ik heb een uurwerk besteld zodat ik het rustig kan gaan bekijken en verder uit kan werken tot een functioneel prototype. Een mooie NH35 met zwarte datumring, datum op 6 uur! Ik heb dus besloten om voor een symmetrischere look te gaan.
Kan het me niet goed meer herinneren, er lopen hier anderen rond die het waarschijnlijk kunnen dromen. Maar ik dacht dat het uurwerk middels de spacer in de kast vast zit, geklemd. Misschien draai je dan het deksel tegen de spacer aan.
Misschien dat de originele spacer enigszins los om het uurwerk past, en pas klemt als het in de kast zit - het is immers een vrij smal kunststof deel. Schroef die Seiko van je eens open, dan zie je het vanzelf!
Het ei is gelegd. Seiko opengemaakt; de spacer klemt inderdaad in de case. Je moet het uurwerk iets aandrukken om hem in de case te krijgen, en vervolgens wordt de spacer weer ondersteund door de schroefdraad van de caseback. Het is overigens niet zo dat het uurwerk los in de spacer zit: volgens mij moet het dus ook mogelijk zijn om de spacer te ondersteunen en géén vaste passing te gebruiken.
Het vraagstuk wat dan nog rest is het bevestigen van de wijzerplaat aan het uurwerk. Normaliter zitten er twee pootjes onder de wijzerplaat, maar vanwege het support-less 3D printen uitgangspunt wordt dat voor mij lastig. Er zijn denk ik twee opties: óf de wijzerplaat inklemmen tussen uurwerk en case (rotatie blokkeren door pin/groef combi), of de wijzerplaat op het uurwerk plakken. Dat laatste voel ik eigenlijk niet zoveel voor. Ik denk dat ik voor inklemming ga. Dat betekent alleen dat de-assemblage met beleid moet gebeuren om te voorkomen dat de wijzerplaat aan de wijzers komt te hangen als je het uurwerk op de kop hangt.
Ach, je zal de eerste of enige niet zijn die de wijzerplaat op het uurwerk plakt. Kan ook met tapes, dat lijkt mij minder bot dan lijmen.
Die pootjes zou je natuurlijk ook op de wijzerplaat kunnen lijmen, ik neem aan dat ze anders gesoldeerd worden, maar het is mij een raadsel hoe je dat stevig en precies genoeg kan doen.
De wijzerplaat los houden vind ik moeilijk klinken. Moet je er weer voor zorgen dat de wijzerplaat tov kast en uurwerk gecentreerd is en blijft, en indd goed uitgelijnd.
Ga je met een PT5000 niet een pak dunner kunnen werken?
Ja precies, ik zag al 3M tape-cirkels voorbij komen die ervoor gemaakt kijken te zijn. Misschien is dat wel de way to go voor nu dan. Ik zat ook na te denken hoe je zelf pootjes onder de plaat kan bevestigen, maar ik denk dat dat gedoemd is om te mislukken eigenlijk. Ik kan nog eens navraag doen hoe arbeidsintensief het wegwerken van supports is. 3D printen met supports zou de optie om pootjes mee te printen vrijmaken. Het is geen zichtvlak dus het hoeft er niet perfect uit te zien na het weghalen van de supports.
Nooit van gehoord! Maar ik lees dat het net als de Sellita SW200 een kloon van een ETA 2824 uurwerk. Tja, waarschijnlijk zou het daarmee dunner kunnen ja. Maargoed ik heb nu voor de NH35 gekozen vanwege prijs en beschikbaarheid (ook van andere rand onderdelen) en voorlopig ben ik best tevreden hoe het zich daar omheen ontwikkelt. Het kan natuurlijk altijd beter, maar ik laat dat nu even voor een eventueel volgend project. Eerst maar eens zien hoe haalbaar het eindresultaat is en wat de kwaliteit daarvan is. Ik haal er veel plezier uit dus het zou best kunnen dat daarna nog een project volgt. Dan zou ik denk ik opteren voor een Sellita, of iets met een maanfase =)
UPDATE
Het toeval wil dat mijn collega’s een 0,2 mm kop voor de 3D printer op werk aangeschaft hebben i.p.v. de 0,4 mm kop die er op zat. Dat is goed nieuws: op naar een graadje preciezer prototype.
Het andere goede nieuws is dat mijn NH35 uurwerk gearriveerd is. Deze kon ik dus mooi testen in de geprinte behuizing.
Ik moet zeggen dat dit allemaal best goed lijkt te werken. Het is misschien een beetje een onorthodoxe manier om een horloge te construeren en het heeft wat handleiding nodig op het moment dat je 'm openmaakt, maar het bespaart me een aantal andere problemen along the way. De passing van het uurwerk is nu inderdaad net niet vast, waardoor je het achterdeksel gewoon op kunt tillen. Het uurwerk blijft dan in de kast liggen en vervolgens kun je de stift verwijderen.
Volgende stappen zijn om een aantal kleine aanpassingen te doen aan het huidige ontwerp en om een kroon uit te zoeken en te bestellen, zodat ik het ontwerp ook daarop aan kan passen. Als dat allemaal voor elkaar is gaan we aardig richting een stalen variant. =)