Credor goldfeather Urushi afwijking

Wat doen die dan?

Tudor is pas dik.

Slanke wijzers is niks mis mee. :crazy_face:

Niet op tijd lopen……

Klopt, maar dit is wel heel erg slank. Wat mij betreft een tikkie te.

Een merk als Credor zou zich überhaupt niet moeten verlagen tot dit soort specificaties die meer horen bij goede middenklassers en eerder bedoeld zijn voor mensen die een enorme erectie krijgen van elke miliseconde dichterbij de 0. Als je zóveel geld uit kunt geven aan een uurwerk, wat rotten die paar seconden per dag dan.

2 likes

Waar moet dan de focus op liggen?

Op exclusiviteit

1 like

Qua prijs/kwaliteit?

Een beetje Ć  la de oude Rolls Royce.

ā€œHoe precies loopt dat uurwerk?ā€ - ā€œPrecies genoeg.ā€

4 likes

Jammer, moet meer dan genoeg zijnšŸ™„

Het uurwerk moet meer dan genoeg lopen? :joy::wink:

2 likes

Voor dat geld mag je minimaal chronometer precisie verwachten.

Een stuk zal ook te verklaren zijn door Japanse voorzichtigheid.

Maar eerlijk, als afwijking een ding is koop je beter geen handwinder. Mij boeit het weinig.

1 like

Hier gaan we ons niet naar verlagen……

1 like

Volgens mij is er niemand die een mechanisch kunstwerk koopt omdat het een chronometer is. Het zal mij wel jeuken, en de klandizie waarschijnlijk ook. De fout die Credor maakt is dat ze het op de website publiceren. Bij Patek moet je bijvoorbeeld de handleiding eerst downloaden om er achter te komen door ergens drie pagina’s na de specificaties bij een algemeen verhaal over accuratesse uit te komen.

Bovendien is de Seiko filosofie omgekeerd aan de Patek filosofie. Patek claimt dat een uurwerk van zoveel lignes of meer een accuratesse kan hebben van -1 tot plus 2 per dag, maar heeft vervolgens in de handleiding een halve pagina nodig om uit te leggen dat het aan jouw pols allemaal minder kan zijn wegens jouw bewegingspatroon, temperatuur en magnetische velden.

Seiko under promises and over delivers en zet de specs platweg op hun site. Dat is een cultureel verschil.

Tot slot is het uurwerk in een Goldfeather kleiner dan het aantal lignes waar Patek het over heeft in de handleiding.

Dat hangt zeer sterk van de Calatrava af, ik zat net de handleiding van een automaat te lezen die een gangreserve zo aanduidt:

• Power reserve:
min. 35 hours – max. 45 hours

Dat is toch ook op zijn minst opmerkelijk, maar niet verheffend.

Die zijn bij dit soort Credor horloges een vingeroefening in elegantie en afwerking die op zo’n render niet goed uit de verf komt, maar het blijft een smaakzaak natuurlijk.

Ik ga er heel erg goed op. Een Goldfeather is met name charmant en tranentrekkend goed gemaakt. Die ene keer dat ik er eentje vast heb mogen hebben was een feestje.

3 likes

Had mn Calatrava’tje laatst bij een bekend en gewaardeerd forumlid/horlogemaker uit Rotterdam die zijn auto’s namen geeft en zijn kayak ook, op de Timegrapher en vond het behoorlijk tegenvallen…
De gangreserve van het lekker dunne caliber 30-255PS is dankzij de twin barrel wel heel lekker.

2 likes

De Calatrava moet dan ook gewoon mooi zijn. Net als deze Goldfeather, overigens.

De notie dat je op de seconde nauwkeurige horloges nodig hebt is iets voor de gemene man. De Patek eigenaar heeft een butler die zorgt dat de goede man op tijd is voor afspraken.

Inderdaad. Dus betaal je hiervoor. Niet voor een chronometer.

GS is veel meer met accuratesse bezig dan Credor. Die laatsten maken in het hogere segment objets d’art. Ik zou die twee merken niet in ƩƩn adem noemen.

2 likes

Wat mij betreft is dat geen fout, maar een correcte informatieve weergave van hetgeen aangeprezen wordt :wink:

En dat is een waarheid als een koe. Hoe vaak ik al heb moeten uitleggen dat je een horloge nooit - in geval van een perfect lopend horloge zonder positionele verschillen - onder de + 10 afregelt owv de wrijving e.d.m. die tijdens het dragen ontstaat waardoor je gemiddeld 10 sec verliest kan ik niet meer tellen op wel 1000 handen en toch blijft de niet al te best ingelezen hobbyist beweren dat een horloge op 0 of zo dicht mogelijk tegen 0 afgeregeld moet worden. En dan nemen we nog niet in overweging dat als er een klein positioneel verschilletje is - kom je bij vintage vaak tegen - je soms in de horizontale standen naar +20 - +30 moet gaan om het positioneel verschil met de verticale stand te compenseren zodat het horloge wanneer gedragen uitkomt bij een accuratesse die verwacht mag worden. Het volgende punt dan is dat veel niet al te best ingelezen liefhebbers stellen dat de horlogemaker dat maar eventjes moet oplossen, voor een nieuwe wel ja vervang de balans, voor een vintage, leer leven met dat kleine positionele verschilletje of begin er zelf aan als het je dusdanig stoort. Wat niet wegneemt dat een positioneel verschil van meer dan 100 seconden wel degelijk opgelost dient te worden, maar alles daaronder wel ja, leer er maar mee leven.

En hier wil ik je nu toch echt mee complimenteren. je schrijft het zoals het is, zoals zo vaak in jouw antwoorden / topics. Het is fijn te lezen dat er nog liefhebbers zijn die daadwerkelijk weten, begrijpen en accepteren dat een mechanisch iets nooit op ā€œ0ā€ uitkomt. Als je dat wil dan moet je maar een quartz of een atoom geregeld ding om zwieren

inderdaad. een horloge is zo veel meer dan juist maar een tijdsmeter, het is een sieraad en een mechanisch stukje kunst. Who cares about 5 to 20 seconds deviation a day!? Of zelfs een minuut deviatie in geval van een vintage!?

5 likes

Dat dus

1 like

Dank voor het compliment, maar ik denk dat het ook helpt dat ik wat uurwerken uit elkaar heb gehaald en weer heb geprobeerd te assembleren, en nog al eens met een Timegrapher heb zitten rommelen.

Fun fact, ik heb laatst geprobeerd om een simpele Seiko 5 met een 7S26 voor @Hotseflots af te regelen, maar inderdaad, positionele variatie is een dingetje. Na 25 minuten klootviolen heb ik 'm uiteindelijk rond de +14 tot +18 seconden gemiddeld gekregen over een viertal posities. Bij die goedkope Seikootjes varieert de amplitude zelfs afhankelijk van de positie, maar hij loopt nu tenminste niet meer in de min.

3 likes