Ik heb zo’n VW 100000km horloge, daar staan er 3 van op de baai maar die vind ik niet zo exclusief. Geen idee hoeveel er geproduceerd zijn, ik schat een aantal duizend, de prijs is laag, er is aanbod maar er is nauwelijks vraag naar.
Exclusiviteit wordt volgens mij bepaald door 4 factoren:
De oplage
De prijs
De vraag
Het aanbod
Om op je vraag terug te komen:
Hoe minder aanbod hoe exclusiever? Is wat voor te zeggen maar de andere 3 factoren spelen ook mee.
Mbt de oplage, zeker bij vintage kan er enorme productie geweest zijn, maar na een halve eeuw of langer is er ook sprake van verlies. De resterende exemplaren worden zo vanzelf schaarser, maar of ze exclusiever worden hangt van de andere genoemde factoren af.
Moet je nagaan als je een combinatie hebt van deze 4 factoren zoals bij die stalen PP’s waar er maar 6 van zijn.
Dat credor begonnen is op een laag niveau is een rare suggestie. Juist door seiko opgericht om tegen de “boutique” achtige merken op te boksen; vandaar dat veel modellen uhem…acquired taste zijn. Meer in de stijl van juwelen. Het laatste decennium meer “reguliere stijl”, maar nog steeds ligt nadruk op handgemaakt, kleine oplages en bijzondere afwerking/traditionele technieken
Idd. Off note…Die ronde “makkelijke” kasten en zachte vormen zijn een stijlperiode dingetje. Kijk je naar b.v. sommige omega en Eterna modellen uit die tijd, dan zie je dat ook. Of noemen we dit hieronder een low end Omega?
Credor is zeg maar het high end “design”, of beter nog…“mode”, merk van Seiko. Daarom zijn de meeste modellen op z’n zachts gezegd ook niet zo tijdloos als b.v. een GS.
Ik vind grote plastic spacers en simpele deksels niet persé iets dat bij een periode hoort. Het horloge waar heel dit draadje over gaat is best een leuk ding, maar toch wel iets anders dan wat dit merk tegenwoordig maakt imho. Dit is ook niet gek gezien het verschil in aanschafprijs.
Overigens geldt voor veel vintage Omega’s ook dat ze qua afwerking een stuk simpeler zijn dan het huidige aanbod. Veel merken zijn zich meer richting het luxe segment gaan positioneren, wat niet enkel aan de prijs te zien is.
Welk merk deed het in de 90s niet? Misschien Rolex omdat ze (op de enkele oysterquartz na) geen quartz maakte. Wel eens een bond seamaster quartz van binnen gezien? Het ligt meer aan de markt in geheel dan aan de specifieke merken.
Wat jij zegt geldt voor bijna ieder merk, niet alleen Omega en Credor. Denk ook aan Tag Heuer of aan Breitling dat Seiko/Myota uurwerkjes gebruikte. Plastic spacers waren destijds vrij standaar bij die quartz horloges los van merk etc.
Het 8J81 caliber wordt nog steeds gebruikt.
Geen rommel dus. Weet niets over de spacers die anno nu gebruikt worden btw.
Limited edition : 80 flessen maar !
Nouja die spacer was een voorbeeld van mijn kant wat er als enige uitgepakt wordt.
Ik zal wel iets over het hoofd zien, net als de markt gezien de prijzen, maar ik zie jouw jaren 80 versie niet op hetzelfde niveau als wat er nu bij dit merk gemaakt wordt.
Nogmaals, daar is niks mis mee maar enkel vergelijken op een quartz uurwerk vind ik vrij zinloos. Iniedergeval veel plezier van het horloge en je NA, ik kom wel terug in dit draadje als iemand een nieuwe Credor heeft .
Ik weet niet op welke uitspraak je doelt en of dat er een van mij is, maar ik heb dat niet gezegd.
Ik heb in deze draad laten zien dat Credor begonnen is als een ‘gewone’ Seiko (die bij de Juweliers lagen) maar dan met een gouden kast. High end is pas 30/40 jaar later het doel, en dan voor de topmodellen, niet Credorbreed. En er is sprake van een geleidelijke upgrade van het submerk. Over tientallen jaren.
Deze draad gaat over het merk, niet over een model.
We kunnen het toch wel eens zijn dat een Credor met 8j (lang geen high end) niet op het niveau is met bv de Credor Sonnerie (duidelijk high end)? Het is wel degelijk een kwaliteitshorloge en die term had ik al gebruikt. Er is niet alleen “high en low end”
@koekoek zegt niet iets persé over de huidige situatie maar maakt een vergelijking met het verleden.
Credor maakt behalve horloges van tonnen euro’s ook horloges in de prijsklasse vanaf grofweg Seiko Astron/Marinemaster niveau, de huidige prijsklasse is heel erg breed.
Deze bron hier onder heeft wat andere conclusies. Idd begonnen als gouden en/of met diamenten afgewerkte versies van bestaande modellen, daarna alleen bij selecte handelaren beschikbaar als de high end speciaal afgewerkte modellen.
Idd zeker nog geen rolex qualiteit of bedoeld om te wedijveren met de grote huizen, maar wel dus in het hogere spectrum van Seiko destijds.
Dus voor velen hier op het forum geen “high end” in dat opzicht, maar wel dus na een paar jaar al gepositioneerd door seiko als wat bijzonders binnen het merk.
In reactie op mijn lichte onbegrip dat een specifieke vintage op hetzelfde niveau werd gezet als het huidige aanbod (en dan het liefst de versies van duizenden euro’s). Overigens is dit topic volgens TS voor Credors die in bezit zijn van leden, dus ik blijf er vanaf nu netjes buiten.