Ook al is een uurwerk volledig ingeregeld, dan nog loopt het in 1 positie het meest accuraat. Voor zakhorloges is hier een oplossing voor gevonden. Een rond zakhorloge zakt schuin vanwege het gewicht van de kroon, maar maak je een vlakke onderkant… dan blijft hij rechtop staan in je zak.
In 1922 werd het ontwerp van Fred Gruen, de Pentagon, in Amerika gepatenteerd. Zowel met een 5 hoekig glas, als een rond glas.
Dit patent heeft als gevolg dat geen enkele andere Amerikaanse fabrikant zo’n kast mocht maken. Onze beste Fred was slim geweest, want het was meer een kwestie van beter goed gejat, dan slecht bedacht…
Sinds kort in mijn bezit, een overdaad aan Amerikaanse art deco in een zakhorloge. Even voor de duidelijkheid. Dit is een model voor de heren uit ca 1924.
De beugel heeft ook de vorm van een pentagon. Op de wijzerplaat wat sierlijke bloemen met ranken. Uiteraard uniek en met de hand uitgesneden met hulp van een burijn.
Waarom als topic titel “Croix de Guerre of American Achievement”? De Gruen Watch Co was erg actief in marketing. Specifiek voor dit model waren bedrijven de doelgroep. Een horloge om als “medaille” uit te reiken aan een medewerker die iets bijzonders bereikt had. Bijvoorbeeld aan de topverkoper of bij 25 jaar in dienst. Zo ook die van mij:
Dan hebben we nog het uurwerk, de V1.5 precision met 21 jewels vermoedelijk gemaakt in de eigen uurwerkfabriek. Adjusted 8 positions temperatures ( )
Dit is een “Veri-Thin” uurwerk en dus bijzonder plat (alhoewel het nog dunner kan met de ultra verithin). Mogelijk gemaakt door (uiteraard gepatenteerd) een andere wielconstructie.
Als aanvulling op dit zakhorloge staat nog op het wensenlijstje.
Een origineel doosje:
De bijpassende horlogeketting met kleine pentagon vormpjes:
Of als aanvulling… De 50th Anniversary pentagon met rijke versiering op het gouden (!!!) 23 jewels uurwerk met diamanten. Of nog beter, de Giant Pentagon:
Voor nu draag ik het horloge aan 1 van mijn slide chain kettingen (met speldje om het pendulum effect aka gebroken glas te voorkomen).