Dat wordt druk zo te zien! Erg leuk!
obscurity is the worst form of security
eigenlijk zou je dus blij moeten zijn met deze initiativen , laat de amateur hun klokjes lekker verkl*ten , dan kun jij je als āproā profileren en het dus wel goed doen ? , ook kun je de amateurs er van overtuigen dat sommige (meeste?) handelingen over gelaten moeten worden aan de proās (graag voorbeelden meeleveren)
zelf doe ik namelijk vrij weinig tot helemaal niets aan mijn vintage klokjes , ik heb er de vingers niet voor en ik heb er ook niet voor geleerd , maar ik weet wel hoe ik een plexi kan vervangen , maar ik weet ook dat ik niet met wijzers ga lopen kl*ten ivm gevaar op beschadigingen op de wijzerplaat .
Maar ik zie graag mensen met verstand ergens aan werken en dan kan ik zelf heel redelijk inschatten wat ik wel en niet kan (wel - heel weinig , niet - heel veel)
en er zijn eerlijk gezegd maar (op dit moment) 3 mensen die mij er van overtuigd hebben dat ze aan mijn klokjes mogen komen , en alle drie hebben mij overtuigd door de totale transparantie die ze hebben in hun werk . altijd in overleg , altijd stap voor stap doornemen wat de plannen zijn en waarom , en altijd (normaals) in overleg
ik moet er niet aan denken dat ik een horlogemaker tegenkom die tegen mij zegt āik vertel je niets , ik laat je ook niet toe in mijn workshop om te zien hoe ik het doe , ik vertel je ook niet wat ik doe , maar je moet het doen met het eind resultaatā⦠dank je de koekoek
TLDR : workshops zijn goed om te zien wat je kunt en vooral wat je niet kunt
Ik ben er ook blij om. Maar anderzijds ook niet. Mixed feelings⦠Transparantie vind ik ook prima. Kom gerust tot aan de werkbank. Ik heb zowel nieuw spul als ouwe zooi als werkbank en machines, maar wel alles in topstaat. Ik heb de paar HF-klanten tot nog toe (er komen er (fingers crossed) een paar bij, zeer binnenkort) ook keurig (ongevraagd) fotoās opgestuurd van het āwork in progressā, inclusief voor/na pics van het afregelapparaat. Dit m.u.v. wanneer het horloge helemaal niet meer liep toen het ingeleverd werd.
Ik kom ook graag meekijken, zoals gezegd. Maar ik houd het vage gevoel dat er te makkelijk over het vak gedacht wordt. Hoewel ik ook weer lang niet alles al kanā¦
Sign me up!
Het is een vak dat je niet zo maar op een weekendje leert.
Het is een praktijk gericht vak door uuuuuuren te werken en de handelingen in de vingers te krijgen.
Na een professionele opleiding in een school, heb je de theorie en basishandelingen gezien en dan begint pas je vervolmaking . Je doet er zeker 8 jaar over om om een prof te worden.
Ik ken horlogemakers die na een scholing destijds van 5 jaar er in zwitserland nog eens 4 Ć 5 jaar bij deden om op het hoger niveau te kunnen werken.
Ik begrijp goed wat hier de bedoeling is, wat basis op te doen op de werking en begin van kleine herstellingen.
Zoals ik ook al in voorgaande berichten heb gelezen, gaan er velen zelf beginnen aan hun horloges te werken en veel stukken maken, onderschat het niet, het zien doen is het nog niet zelf doen.
OEFENING BAART KUNST !
Dank je wel voor het compliment, van deze uurwerkjes heb ik al al heel wat op mijn werkbank gehad.
Maar ik werk aan alle merken uurwerken, zolang het geen penankers en chronografen zijn.
Ga er maar van uit dat de eerste zin is: āDit is geen uurwerkmakers opleidingā, dat is ook helemaal de intentie niet.
Uiteindelijk gaat het er om dat je zelf bepaalt wat je wel en niet kunt en wat je aandurft, de ene zal na zoān dag de conclusie trekken dat het niets is om zelf te doen, en anderen gaan het gewoon zelf eens proberen. Het verschil is dat je ze toch een hoop praktische informatie mee kunt geven waardoor je niet meteen begint met het erfstuk van opa en deze onherstelbaar beschadigd. At the very least ga je uurwerken gewoon meer waarderen, en dat is alleen maar positief.
Mijn idee van een dergelijk cursus is dat ik straks snap hoe een horloge werkt. Tot op heden enkel een horloge dat niet meer te redden is uit elkaar gesloopt om te kijken hoe het uurwerk in elkaar zit. Ik wil mijn kennis verbreden door te weten hoe alle onderdelen heten, en waarvoor deze dienen. Ik snap echt wel dat ik na 1 dag cursus nog geen chronograaf kan servicen.
En kinderenā¦
Ik kan me je gevoelens wel voorstellen hoor. Maar als ik voor mezelf spreek, hoef je je geen zorgen te maken om toekomstige broodroof. Ik zou met zoān cursus vooral hopen mijn inzicht in hoe een uurwerk werkt te vergroten. En voor zover ik er zelf mee aan de slag ga, zal dat beperkt blijven tot pielen met wat klokjes die ik nu op de Rikketik in de grabbelton laat liggen. Als mān PloProf onderhouden moet worden, ga ik echt wel naar een pro. Geen haar op mān hoofd die eraan denkt om daaraan te beginnen.
Dat⦠Ik blijf bij de APK keuring van mān auto ook wel eens bij de monteur staan kijken omdat ik het interessant vind. Dat betekent nog niet meteen dat ik de volgende keer zelf mān distributieriem maar ga vervangen
Ik wel, is net weer achter de rug.
Maar dat was uiteraard ook niet mān eerste auto-klusje na een cursus van een dag, bovendien kan ik altijd terugvallen op mān pa en een garagehouder in de familie voor advies of speciaal gereedschap
Interessante discussie! Bedankt voor in input van eenieder!
Zelf heb ik geen opleiding tot horlogemaker, niet eens een basiscursus bij Schoonhoven oid. Ik ben dus volledig autodidact. Hierbij ben ik wel geholpen door diverse mensen in het vak, en heb ik daarnaast veel boeken gelezen, artikelen op internet gelezen en vooral heel erg veel uren gemaakt. Ik heb er daarnaast voor gekozen om er volledig voor te gaan, dus ook Zwitsers gereedschap aan te schaffen en een werkplek in te richtten, evenals de aanschaf van alle moderne synthetische smeermiddelen en me te verdiepen in de toepassing daarvan.
De intentie van de masterclass welke ik wil gaan organiseren is niet om mensen op te leiden tot horlogemakers, verre van zelfs. Dit is een verschrikkelijk mooi en complex vak waar, zoals Peter al aangeeft, jaren en jaren aan studie en training voor nodig zijn om het vak eigen te maken.
Het doel van de masterclass is om mensen een stuk verdieping in hun hobby/passie te bieden, even wat handvaten te geven om zelf te gaan knutselen en hetzelfde pad te gaan bewandelen als het pad wat mensen zoals Geert en ik hebben bewandeld. Ik hoop dus dat mensen er iets van opsteken en er zelf verder mee kunnen komen. Ik hoop daarnaast ook te laten zien hoe complex het vak eigenlijk is, wat je zoal zelf kunt doen, en wat je vooral moet laten.
Ik denk niet dat dit ten koste gaat van het brood van de professionele horlogemakers. De horloges waar mensen op gaan werken, zijn in eerste instantie de horloges welk niet voldoende waarde hebben om ermee naar een professionele horlogemaker te gaan. Om aan de echt goede horloges te gaan werken, zijn behoorlijke investeringen nodig, zowel financieel in gereedschap, als in tijd, aandacht en interesse om de nodige kennis, kunde en vaardigheden op te doen. Ik ben zelf wel op dit punt gekomen, maar daar zijn toch wel heel wat uurtjes in gaan zitten de afgelopen 5 jaar. Ik denk dat veel mensen heb vooral als een leuke hobby beschouwen, en daarin niet zo ver doordraven als ikzelfā¦
Mooi verwoord, en dat is precies hoe de vork in de steel zit. Hoewel ik het erg leuk zou vinden om dat niveau wel ooit te behalen breng ik momenteel nog steeds met enige regelmaat mijn āechteā horloges naar een āechteā horlogemaker. En elke keer als ik daar ben zie ik een vakman waar ik nooit van mijn leven aan ga kunnen tippen en waarvan ik zeker weet dat mijn horloges in goede handen zijn.
En een horloge van een paar tientjes: leuk! lekker aan prutsen/knutselen.
In de archieven en horlogefimpjes staan veel interessante topics en filmpjes, enige waar stap voor stap uitgelegd wordt hoe je moet demonteren, kuisen , monteren en smeren.
Als je deze al eens doorneemt en zo de eerste stappen zet , dan de beginnerscursus volgen, zo weet je toch al iets en zal makkelijker zijn voor de lesgever .
Wel grappigā¦
Als de professional bang is voor broodroof naar aanleiding van deze cursus, dan MOET ik deze wel bijwonen!
Moet me toch een goede cursus wezen haha.
Ik heb een Patek gekocht dit weekend op een veiling in Geneve en die wilde ik dan meenemen om aan te knutselen
Leuk zeg het wordt druk die dag.
Ik ben er ook bij mits de afstand. ā¦
haha voor een prikkie toch?
Hangt een beetje van de auto af maar ik vervang liever een distributieriem van een auto de main spring van een horloge. Misschien ben ik gewoon niet gebouwd voor het fijne werk. Hopelijk weet ik ooit mijn fijne motoriek te verbeteren maar besef wel dat dit mogelijk niet zo snel gaat. Mijn leeftijd om dit te ontwikkelen zit me niet echt mee.
Heb geen garagehouders in de familie. Het is uit nood geboren. Als ik voor ieder wissewasje naar de garage moet, moet ik andere dingen laten en dat wilde ik niet.
Maar even on toipic, ik ben er graag bij!
Mooi initiatief!
Is/komt er een nieuw tpoic? Of kan ik deze blijven volgen voor een update/info?