Zoals de titel al aangeeft ben ik van zins één van deze horloges te kopen. Echter, ik twijfel nogal over welke de beste keuze is. Heb natuurlijk de verschillen in specificaties, heritage en verkrijgbaarheid bekeken, maar benieuwd naar jullie meningen. Overigens zou de Precista PRS-10 eind augustus bij de eerste Store opening na Eddie’s overlijden beperkt beschikbaar moeten zijn. Wat ik tot nu toe heb meegenomen:
Glas: Acryl glas in de G10 met als voordeel warmere uitstraling en betere afleesbaarheid, nadeel is dat het makkelijker beschadigd (hoewel makkelijk te polijsten). De G10 Sapphire heeft saffier mét anti reflecterende coating, bij de PRS-10 lees ik niets over anti reflecterende coating. Lichte voorkeur voor G10 hier.
Uurwerk: ETA F06.402 movement in G10 (HAQ) tov Ronda 715 Lithium Swiss made 5 jewels movement in GS Sapphire en Ronda 715 Lithium (non Swiss made?) in PRS-10. Belangrijke plus hier voor de G10 met het accuratere uurwerk.
Afmetingen: G10 is met kroon 1 mm kleiner dan GS Sapphire en ruim kleiner dan de PRS-10. Klein voordeel hier voor de G10.
Water resistance: G10 is slechts 5 ATM water resist tov 200 meter van de GS Sapphire en 100 m van de PRS-10. Verder heeft de eerste geen geschroefde kroon en de twee anderen wel. Hier komen de GS Sapphire en PRS-10 dus beter uit de bus.
Kastdeksel: G10 heeft battery hatch en geen schroefbaar deksel, wat ik een nadeel vind, voelt minder robuust. Zowel de GS Sapphire als PRS-10 hebben een schroefbaar deksel. Voordeel hier voor de GS Sapphire en PRS-10.
Lugs: G10 en GS Sapphire hebben fixed lugs, de PRS-10 heeft gewone pennen, maar wél drilled lugs. Ik vind beide prima, alhoewel de bandenkeuze bij de PRS-10 wat groter zal zijn (ook omdat de lug wijdte 20 mm is en bij de G10 18 mm en de GS Sapphire 19 mm). Licht voordeel hier voor de PRS-10.
Heritage: Dit gaat naar de CWC G10, beide andere zijn in deze uitvoering nooit Military Issued. Minste heritage bij de PRS-10, merknaam is slechts ‘overgekocht’.
Datumvenster: Voorkeur voor de CWC’s, beiden leverbaar zonder datum, PRS-10 komt met datum.
Anti magnetisch: Voor wat het waard is (het is immers Quartz) geeft de PRS-10 aan anti magnetisch te zijn tot 4800 M/a.
Prijs: Voordeel voor de PRS-10 en de G10 die een vergelijkbare prijs hebben, de GS Sapphire is al gauw 125 euro duurder (rekening houdend met import en BTW).
Verkrijgbaarheid: Voordeel voor de CWC’s die gewoon te bestellen zijn op ieder moment vs gedoe en beperkte beschikbaarheid van de PRS-10.
Bouwkwaliteit: Online gelezen dat de PRS-10 wat robuuster aanvoelt dan de G10, erg subjectief natuurlijk, dus ben benieuwd naar jullie mening in dezen.
Batterijduur: GS Sapphire en PRS-10 in het voordeel met 10 jaar batterijduur tov 3-4 jaar bij de G10.
Moeilijk moeilijk.
Ze hebben allemaal zo ongeveer hun voordelen.
De 20mm van de Prs zou voor mij de doorslag geven. Hoewel ik fixed bars en de mil-heritage bij de andere wel echt heel gaaf vind.
Bij de Prs ben je wel vrij om er op zijn tijd een lederen band op te zetten. Maar ik weet niet wat je insteek is? Puur alleen nato?
Ik heb nog een tijd de ‘w10 Mellor’ overwogen. Die kastvorm is ook gaaf. Maargoed daar gaat het nu niet over
En Erika’s MN straps. Bekend mee?
Want daarvan zijn heel veel mogelijkheden qua breedtemaat en kleuren. Dus dan kan in pricipe alles wat betreft bandje en hoeft de lugbreedte of fixed bars dus geen probleem te zijn.
En kan je naar andere verschillen tussen de horloges kijken
De PRS-10 van Eddie was destijds de Variatie op de CWC G10 in die tijd en toen technisch beter (schroefkroon en -deksel, saffierglas en echt waterdicht). En vanwege TZ/Timefactors een “geaccepteerde copy”.
Nu dat CWC dezelfde verbeteringen heeft doorgevoerd in de GS versie, is de reden om een copy te kopen vervallen denk ik
Trouwens. Ga gewoon voor de G10. Dit is de real deal, de oer versie, de militaire versie. Op de stock nato. Dit is het gewoon. Geen luxe fratsen. Stel dat die het ooit begeeft des te beter, dan ben je goed tekeer aan het gaan
Dit is wat mijn gevoel ook zegt, ook al lijken de andere betere functies te hebben, wat dan weer twijfel geeft. Ik was eerst geneigd voor de PRS-10 te gaan, alleen de datum stoort me wel.
Qua waterdichtheid is al veel geschreven hier op het forum. Ik heb er zelf maar 1 keertje mee gezwommen toen ie nieuw was, en dat bleek geen probleem te zijn. Het is ook alweer 2 jaar geleden dat ik nog gezwommen heb, dus daarop selecteer ik geen horloges. Onder de kraan houden om het vuil ervan af te spoelen doe ik regelmatig. Het glas krast inderdaad af en toe, maar zoals je zelf zegt is polywatch de oplossing om jaren lang een proper glaasje te hebben. En de charme die het met zich meebrengt heeft safier gewoonweg niet imo.
Ook de bandaanzet van de G10 zorgt steevast voor verwarring: 19mm, geen 18mm.
Om voor eens en altijd duidelijkheid te scheppen: met geijkte schuifmaat:
Zoals hierboven vermeld is de G10 het langst van al geissued, we mogen dus zeggen dat deze het meest trouw is aan het ontwerp.
Kortom G10 veruit mij favoriet van de 3.
Kijk, jij meer mag met recht een expert genoemd worden! Dankjewel voor alle informatie. Dat van die 19 mm band aanzet wist ik niet, ik zal het aanpassen in mijn openingspost:yum:. Ik neig naar de PRS-10, maar jouw post brengt me nog meer aan het twijfelen .
Denk dat je geen verkeerde keuze kunt maken.
Ik heb sinds een aantal jaren een PRS-10 en ik weet zeker dat deze voor altijd blijft, een briljant horloge…