Cylinder escapement balans gezocht

Heeft iemand toevallig nog een complete balans liggen met cylinder escapement?
Ik ben het oude zakhorloge van mijn schoonvader aan het repareren en de bestaande balans was scheef en is nu gebroken. Het betreft een 18 ligne horloge uit 1900 zonder anker.
Iemand nog een lade met oude onderdelen waar deze misschien in zit?
Afmetingen moet ik nog checken.

Fotootje maakt het denk ik iets makkelijker.

Het balanswiel heeft een diameter van 15.25mm
De cylinder heeft een diameter van 1.0mm
De pivot is 0.23mm
En de hoogte van de as zelf is, bij benadering (rekening houdend met afgebroken pivot), 4.5mm

1 like

Je hebt alleen een nieuwe cylinder tampon nodig = de tap met dikke deel dat in de cylinder geperst zit.

De cylinder is nog heel en een complete balans vervangen is onzin. Ga naar een vakman die de ponsen heeft om dit klusje te doen.

1 like

Ik heb op zich het materiaal ook om het uit elkaar te halen, maar het is 120 jaar oud, verweerd en vervormd.
Dus ik dacht eerst dit te proberen voordat ik het een poging waag, met risico’s van dien.

Hoogte van de as is trouwens 4.9 en niet 4.5.
En ik heb inmiddels de as er uit kunnen tikken dus als iemand alleen de cilinder balansas heeft liggen van 1mm doorsnee met een hoogte van 4.9, dan houd ik mij aanbevolen :grin:

1 like

Het is balangrijk bij het vernieuwen van een kapot gegane tap in een cilinder uurwerk om een paar dingen goed te weten.
De lochmaat van de lagersteen waar de nieuwe tap van de nieuwe tampon in moet. Meestal zijn de tappen standaard en dikker dan het loch van de steen. Dus moet de tap worden aangepast en op diktemaat worden gemaakt.
De diameter van de cilinder, daar moet immers de tampon in worden geperst, dus de tampon moet de juiste diameter hebben, de tamponschacht is overigens taps.
De cilinder heeft standaard twee verschillende tampons, een op de platine en een aan de andere kant dus die in het lager van de kloof draait.
De hoogtelucht tussen de lagerstenen is belangrijk om te weten hoe ver de tampon in de cilinder moet komen. Hier is speciaal meetgereedschap voor nodig.

Als de cilinder uit het balanswiel is gedrukt, is het belangrijk om exact uit te meten hoever de cilinder weer terug moet worden geperst in het wiel, anders is de kans groot dat de tanden van het ontsnappingswiel niet in de ontsluitingsopening komt van de cilinder.

Kan je mij foto’s sturen van het balanswiel en de foto’s van de balans as, (de cilinder) ook eventueel van de tampon.
Is de tampon met de gebroken tap er al uit de cilinder gedrukt? Zo ja, maak daar ook een foto van.

Er is speciaal gereedschap nodig om tampons uit en weer in de cilinder te persen.
Niet iedereen heeft dat gereedschap, zeker niet de juiste meet tools die worden gebruikt om de hoogtelucht op te meten.

Maar misschien kan ik je een beetje helpen met dit probleem, Ik heb alle maten tampons in voorraad en ook de cilinders die nodig zijn.

Ik hoor het wel.
dixi

ponsen voor uitslaan en inpersen van de tampons

meetgereedschap

zetbankjes

3 likes

Niet alleen de ponsen, er komt wel wat meer bij kijken. :innocent:

1 like