Is er onder jullie, kampioenen van de draaibankjes, wellicht iemand die een nieuwe balans as voor een cylinder escapement voor een reisklokje kan maken?
Het onderdeel is gebroken ter hoogte van de cylinder. Beide delen zijn beschikbaar.
Als niemand het kan, wellicht een suggestie voor een andere tovenaar?
Dank,
Peter
Wat bedoel je met een as draaien voor een cilinder escapement?
Een balans as voor een cilinderuurwerk draai je niet op een draaibank.
Misschien is het handig als je wat goede scherpe foto’s kan laten zien van hetgeen er stuk is.
Dan kan er mogelijk ets zinnigs over worden gezegd.
Toevallig heb ik pas nog iets in een topic geschreven over reparatie van een cilinder.
dixi
Dank voor jullie vlotte reacties.
Ik heb nu wat foto’s bijgevoegd die hopelijk e.e.a. verduidelijken?
En vanzelfsprekend zal ik lezen wat je erover geschreven hebt.
Peter
Deze cilinder is overleden. Daar moet een complete nieuwe cilinder in.
Vinwat, zou je een nieuwe willen/kunnen maken? Zo ja, dat zou geweldig zijn en dan kunnen we verder via een PB contact hebben.
Als de pro’s het niet 100% zien zitten wil ik het wel proberen. Ik neem het onderdeeltje mee naar school dan
let me know!
Dit is niet te draaien helaas…
Ik lees hier dat er al iemand dit klusje wil meenemen naar de klokkenschool waar hij leert om aan klokken te sleutelen en denkt dat het te proberen is op de klokkenschool.
Wel, dan ben ik zeker niet meer nodig.
Ik ben echter wel zeer benieuwd naar het resultaat.
dixi
En kijk…wie wat bewaart, heeft wat. Wel wat roestig hier en daar.
Waar ik tegen aanloop is het meten: tapmaat is 0,19. Maat cylinder 1,12. Maar de lengte van de cylinder is lastig om dat hij dwars gebroken is. Het langste deel zit nog op het wiel en is 9,8 mm. Het losse fragment met tap vermoedelijk 2,35 mm
Hoe zou ik dat het beste kunnen aanpakken en met welk meetinstrument? De 2,35 is een schatting na fixeren met een spiraaltang in een Feintaster. Is er niet een andere manier?
Wel, het juiste meet gereedschap hiervoor is oud, dus antiek en wordt niet meer gemaakt is ook bijna niet meer tweedehands te vinden.
Dan ook nog rekening te houden met de lochmaten van de lagerstenen.
Om cilinders te repareren is kennis, de juiste tools en natuurlijk de juiste onderdelen, zoals de cilinders en tampons in de verschillende maten.
De horlogemakers die dit soort klusjes nog kunnen uitvoeren zijn nog maar weinig te vinden.
Oude school moet je maar denken. Na WWII wordt het ook niet meer gedoceerd op de horlogemaker vakschool. Dus de oude horlogemaker die dat nog wel heeft geleerd moet onderhand minimaal 86 jaar oud zijn. Dus het grootste deel is gaan hemelen, de andere die er nog zijn liggen lallend aan het infuus met mogelijk iets van drank.
De horlogemakers die het nog wel kunnen en willen zijn de echte geinteresseerden die ook aan cilinder uurwerken en mogelijk snek spillegang uurwerken willen sleutelen. Dan moeten ze ook nog het juiste gereedschap hebben, de kennis en ervaring met sleutelen aan dat soort projectjes.
Hier laat ik het gereedschap zien wat ik gebruik om de cilinder en om de hoogtelucht op te meten.
Om het loch op t meten is weer ander speciaal meetgereedschap nodig, zie de foto;
Dank voor je toelichting. Mooi spul allemaal. Begrijp ik nu goed dat jij dit werk ook zou kunnen uitvoeren? Dat zou mooi zijn.
Indien niet, ken jij dan een 86-jarige die het wel kan?
Tja, ik kan die reparatie zeker uitvoeren. Ik heb het juiste gereedschap alsmede de cilinders en de benodigde kennis.
Maar kennelijk is er een enthousiast forumlid die denkt dat hij het ook kan en het wil meenemen naar zijn school.
Nu vind ik dat iedereen een kans moet hebben en ben ik dus niet meer nodig.
Zoals ik al hiervoor heb aangegeven ben ik met enige interesse zeer benieuwd naar het eindresultaat.
dixi
Dank je, Vinwat, voor je hulp zover.
Ik ga nu verder met Baerttom en kijk hoever we komen.
We zullen je op de hoogte houden!
Ik wil helemaal niemand zijn werk of kennis ondermijnen he… ik wou maar proberen helpen als niemand anders het ging herstellen. ![]()
Zo zeg die tap is ook goed plat geworden ![]()