Daar is over nagedacht!

Ken je dat? Van die hele kleine slimmigheidjes in het design van een horloge? Zaken die nauwelijks opvallen, maar bijzonder slim en/of handig zijn?

Een voorbeeld:

Mijn Panerai heeft aan de binnenkant van de kastpoten kleine ‘sleufjes’ die de pushpin richting het gaatje geleiden. Nooit meer schuiven en zoeken (en krassen). Pushpin vindt als het ware zelf zijn weg.

Hier een slechte foto waarop het misschien te zien is:

Ik kan ook de reset naar ‘0’ noemen van de secondenwijzer wanneer de kroon helemaal wordt uitgetrokken. Handig bij instellen van de exacte tijd.

Hebben jullie horloges ook van die kleine slimmigheidjes die eigenlijk elk horloge zou kunnen gebruiken?

46 likes

Zwanenhals regulering

16 likes

Nog nooit eerder gezien, maar nu ik weet dat het bestaat vraag ik mij af waarom niet iedereen dat doet. Echt heel handig!

7 likes

Precies! Altijd mooi zo’n eenvoudige oplossing.

1 like

Erg handig idd dat sleufje…en ook de reset naar 0 is een slimme vogel actie. :+1:

Weet niet of dit classificeert als handigheidje maar wel als slimmigheidje imo. Mijn GS heeft een sleeve om het schroefdraad van de kroon ter bescherming en tegen torderen tijdens draaien van de kroon. Ik heb dat nog niet eerder gezien op een horloge.

16 likes

Dat had ik dus met deze Citizen Cosmotron. Het knopje @ 7 reset de secondewijzer naar 0 en houdt deze daar zolang je het knopje in houdt. Staat de minutenwijzer binnen 10 voor en 10 over? Dan wordt deze ook naar 0 gereset.
Hele gave feature vond ik dat :ok_hand:

14 likes

Is handig, maar als een metalen band qua vorm aanligt op de kast werkt het niet. Die kan er niet van onderen in schuiven, als je begrijpt wat ik bedoel. Die schuif je vanaf de lug zijde er tegenaan.
Los daarvan, wel 'n leuke feature!

1 like

Wat is dit een prachtige foto … duwt me direct naar Ten2Two :wink:

2 likes

Go! :wink:

1 like

Ja, die reset naar nul is heel handig voor het exact instellen van de tijd. Vooral bij een horloge dat geen minuten markeringen op de wijzerplaat heeft. Beetje schizofreen ontwerp. “Ik kan het horloge precies instellen op de seconde, maar waar de minutenwijzer dan moet staan moet ik een beetje gokken” 🤷
Sleufje zeker wel handig!

4 likes

Bandenverwisselknopjes/schuifjes in de band/bracelet… geen gehannes meer met krassen tijdens het switchen van je bandjes… zouden ze allemaal moeten hebben.

image

22 likes

Vouwsluiting met microverstelling - helaas geen foto meer van het systeem zelf. Perfecte oplossing - tot het kapot gaat…

4 likes

Ik had dat ook met één van mijn horloges en dacht altijd dat het slijtage was omdat de horloge al 51 jaar was

1 like

Heel goed punt en helemaal gelijk! :+1:

Edit:
Duidelijkere foto toegevoegd

5 likes

Zou verplicht moeten zijn, maar dan wel slank! Ze zijn vaak lomp! Hieronder mijn slanke CW!

3 likes

Mijn megaleuke Mega van Junghans is een quartz, als je die een tijdje niet wil of kan dragen, hou je 9 seconden een knopje ingedrukt. Daarna gaat ie naar de slaapstand en verbruikt geen stroom meer.
Tot leven wekken? Een korte puls is voldoende, dan wordt de tijd ingesteld aan de hand van het atoomtijdssignaal dat door de satteliet wordt uitgestuurd.
Datum ok, tijd ok :thinking::grinning::grin: dat is toch Meisterlich :slightly_smiling_face:

34 likes

@tompj Kijk, daarom is dit zo’n leuk topic. Zulke snufjes weet je niet.

2 likes

Ik vergeet zomaar het andere toffe trucje van deze Cosmotron!

Datum één positie verzetten? Het horloge met de 12-uur zijde omhoog houden en kroon indrukken. Weekdag één positie verder? 6-uur zijde omhoog en ook de kroon indrukken.

Wat nou 2 posities voor de kroon? Een zwaartekracht gevoelige drukfunctie van de kroon :grin:

Hier meer te lezen:

14 likes

Ook meesterlijk, maar ook grappig. Dat verwacht je niet.
:grinning:

2 likes

Dat is inderdaad heel handig!

1 like