Dagobert Duck of terecht kritisch..

Ik zou graag eens wat meningen/ verschillende perspectieven horen betreft het merk Seiko, en dan met name de Sport 5 Gmt.

Als korte inleiding, ik ben al van kinds af aan een horlogefanaat en heb met gemak 50+ horloges gehad, variërend van hele dure merken tot goedkope Casios en recentelijk zelfs Ome Ali klokjes, maar gek genoeg op de 80’s Seiko van mijn opa en een day date mod na, geen enkele Seiko gehad of überhaupt in de handen gehad.

Nou dacht ik vorige week, laat ik er eens 1 gaan passen. Zo gezegd zo gedaan, na wat licht speurwerk online de stoute schoenen aangetrokken en eens bij een juwelier naar binnen gestapt met als missie, de Seiko sport 5 Gmt.

De vormgeving en stijl spreken me aan, maar eenmaal in de hand vervloog dat enthousiasme behoorlijk snel.
Wat een ongelofelijke goedkope band zat er op zeg
…wow…dat had ik niet verwacht van een 490 euro kostende Japanner. Zonder overdrijven, er zit een beter afgewerkte, en kwalitatief veel hoogstaandere solid bracelet op mijn Ali knaller van 70 zeuri…

Wat the hell is dit voor een rommel? Blikke geluid, gedrukte clasp en pushpins…dit is écht subpar…
En dat is nog een mild eufemisme.

Dan nog het hardlex glaasje in plaats van Saffier way het nog resterende enthousiasme helemaal deed dalen tot beneden nul. Ik snap dat dat een keuze is van Seiko in verband met het niet versplinteren van het glas in geval van een onbedoelde aanvaring met een o.a deurpost…maar dan nog…het voelt als een financiële keuze en geen praktische, gezien ze wel saffier hebben op de duurdere modellen uit hun stal…

Dat allemaal gezegd hebbende…ik probeer Seiko niet naar beneden te halen en het is allerminst mijn bedoeling om de grote groep van Seiko liefhebbers te beledigen, maar dit was echt 1 grote teleurstelling.

Toch vind ik een aantal van hun modellen erg gaaf en twijfel alsnog om een gmt te halen, maar dan trek ik letterlijk bij het naar buiten gaan van de juwelier de band er nog vanaf.

Hier komt mijn vraag …duurde even.

In geval ik toch overstag ga, zijn er hier mensen met ervaring met het desbetreffende model, en inherent een goed alternatief hebben voor de tinnen rammelaar die ze als band proberen te verpatsen.

Kortom, een solide jubilee alternatief voor de Gmt SSK001K1?

Ik hoor uw mening graag.

Tevens of ik Dagobert Duck ben ben of er meerdere mensen zijn die een soortgelijke ervaring hebben met de goedkope Seiko banden op hun helemaal niet zulke goedkope horloges. 490 is niet duur…maar wel voor wat je er voor terugkrijgt.
Duur genoeg om een betere band te mogen verwachten…

13 likes

Ik heb een Seiko Sea Urchin SNZF17. Als ik deze tijdens een avondje drinken met m’n vrienden aan heb wordt er gekscherend gevraagd of ik m’n rammelaar weer aan heb😉. Voor zo af en toe stoor ik me er niet aan. Moet er niet aan denken om hem 7 dagen per week om de pols te hebben

5 likes

Haha briljant!
En ja dat snap ik helemaal na deze oogopende ervaring.

2 likes

Er is een apart hoekje voor domme vragen, maar deze keer zet ik hem maar hier neer:

Als je die Seiko zo mooi vindt maar het bandje niks, dan ligt het toch voor de hand om er een andere band bij te vinden? Bij onze forumsponsor misschien wel.

2 likes

" een goed alternatief hebben voor de tinnen rammelaar die ze als band proberen te verpatsen." Oh dat zei je eigenlijk al. Alright, never mind. Carry on, as you were, jolly good and all that.

1 like

Ja het zijn rammel banden maar dat is de 1171 band op mijn speedmaster ook en doordat het rammel banden zijn zijn ze lichter en dragen daarom comfortabeler dan massieve banden is mijn ervaring, en ja dit is erg persoonlijk het kan heel goed dat jij het helemaal niet prettig vindt.
Dus als je het een mooi horloge vind probeer het uit.
Vind je de band niets dan kun je er altijd nog een andere band opzetten

6 likes

Domme vraag of niet, mijn moeder noemt me “speciaal”…

En ja dat ligt voor de hand, vandaar mijn vraag naar meningen, ervaringen en tips voor alternatieve opties.

Dus dan heb ik nog een vraag, Is er ook een hoekje voor domme antwoorden?

Whaha just kidding… all good vriend.

1 like

Dank u wel voor uw ervaring en mening! Wordt gewaardeerd.
Ik zal het zeker meenemen in mijn overweging.
Al weet ik uit ervaring dat als iets me al stoort voor de aankoop, het dubbel zal storen na de aankoop.

1 like

Ik doelde op mijn eigen vraag. Ik zal niet snel hier andermans vraag als dom bestempelen aangezien ik nog helemaal niks weet van horloges.

3 likes

Dit zijn prima banden maar waarom kijk je niet naar een ander horloge waarbij je minder problemen met de band hebt?

3 likes

Nou ben ik de laatste die zal zeggen dat de SSK lijn veel “bang for buck” geeft, maar zeker de eerste uitvoeringen (SSK 001, 003 en 005) zijn regelmatig ook voor minder op de kop te tikken, en dan vervolgens:

Voor 39€ koop je een saffieren vervanger voor het hardlex;

Voor 68€ koop je een goed gewaardeerde vervangende bracelet;

Dan houd je nog de non-screwdown-kroon en de smooth bezel over, daar zul je je overheen moeten zetten. Doe met deze informatie wat je wilt.

Oh en ik spreek uit ervaring:

2 likes

Voor dat geld had dat saffier er al op moeten zitten, als je het mij vraagt. Dat had Seiko namelijk minder gekost dan de hier geadverteerde €39.

1 like

77 likes

Ja ik begin me af te vragen of dat niet een beter idee is idd. Het horloge heeft behoorlijk wat eigenschappen die ik wat minder vind. Band, glas, en nu kennelijk ook geen geschroefde kroon…

Kijk dat is informatie waar ik wat mee zou kunnen in geval van aankoop, al kan er dan wel al snel 100 euro bij.
Maar goed, dat is mijn probleem.

Hartstikke bedankt voor de info!

Ja daar ben ik het 100% mee eens.
Voor ± 500 mag je wel saffier verwachten.

:joy:spot on

1 like

:sunglasses::+1: volgens de Donald Duck stamboom is dit dus de moeder ook van Dagobert.

Succes met het Seiko avontuur!

1 like

Nu heb ik makkelijk praten, ik heb ooit middels een actie met Siebel cadeaubonnen 270€ voor dit horloge betaald, maar…

Dat citaat is natuurlijk wel wat krom, één specifieke eigenschap van een horloge heeft niet direct iets met de kostprijs te maken. Omega verkoopt ook nog steeds Speedmasters van 7700€ met hesalite (plexiglas).

Je krijgt een 100m waterdicht horloge, GMT-functie met mogelijkheid tot tracken van 3 tijdzones, een bewezen degelijk automatisch uurwerk en een bijzonder comfortabele kast voor minder dan 500€. Als je het op die manier plat slaat is het echt niet zo gek.

Als je de band, de kroon en het glas dermate irritant vind moeten we inderdaad op zoek naar een ander horloge, maar van een gerenommeerde naam wens ik je succes iets passends te vinden voor een gelijke prijs.

5 likes

Helemaal eens met je uiteenzetting! Één puntje: deze Seiko 5s zijn tot 100m WR. Maar dat is natuurlijk prima om ongeveer alles mee te kunnen doen. :person_shrugging: :+1:

2 likes