Ik zou graag eens wat meningen/ verschillende perspectieven horen betreft het merk Seiko, en dan met name de Sport 5 Gmt.
Als korte inleiding, ik ben al van kinds af aan een horlogefanaat en heb met gemak 50+ horloges gehad, variërend van hele dure merken tot goedkope Casios en recentelijk zelfs Ome Ali klokjes, maar gek genoeg op de 80’s Seiko van mijn opa en een day date mod na, geen enkele Seiko gehad of überhaupt in de handen gehad.
Nou dacht ik vorige week, laat ik er eens 1 gaan passen. Zo gezegd zo gedaan, na wat licht speurwerk online de stoute schoenen aangetrokken en eens bij een juwelier naar binnen gestapt met als missie, de Seiko sport 5 Gmt.
De vormgeving en stijl spreken me aan, maar eenmaal in de hand vervloog dat enthousiasme behoorlijk snel.
Wat een ongelofelijke goedkope band zat er op zeg
…wow…dat had ik niet verwacht van een 490 euro kostende Japanner. Zonder overdrijven, er zit een beter afgewerkte, en kwalitatief veel hoogstaandere solid bracelet op mijn Ali knaller van 70 zeuri…
Wat the hell is dit voor een rommel? Blikke geluid, gedrukte clasp en pushpins…dit is écht subpar…
En dat is nog een mild eufemisme.
Dan nog het hardlex glaasje in plaats van Saffier way het nog resterende enthousiasme helemaal deed dalen tot beneden nul. Ik snap dat dat een keuze is van Seiko in verband met het niet versplinteren van het glas in geval van een onbedoelde aanvaring met een o.a deurpost…maar dan nog…het voelt als een financiële keuze en geen praktische, gezien ze wel saffier hebben op de duurdere modellen uit hun stal…
Dat allemaal gezegd hebbende…ik probeer Seiko niet naar beneden te halen en het is allerminst mijn bedoeling om de grote groep van Seiko liefhebbers te beledigen, maar dit was echt 1 grote teleurstelling.
Toch vind ik een aantal van hun modellen erg gaaf en twijfel alsnog om een gmt te halen, maar dan trek ik letterlijk bij het naar buiten gaan van de juwelier de band er nog vanaf.
Hier komt mijn vraag …duurde even.
In geval ik toch overstag ga, zijn er hier mensen met ervaring met het desbetreffende model, en inherent een goed alternatief hebben voor de tinnen rammelaar die ze als band proberen te verpatsen.
Kortom, een solide jubilee alternatief voor de Gmt SSK001K1?
Ik hoor uw mening graag.
Tevens of ik Dagobert Duck ben ben of er meerdere mensen zijn die een soortgelijke ervaring hebben met de goedkope Seiko banden op hun helemaal niet zulke goedkope horloges. 490 is niet duur…maar wel voor wat je er voor terugkrijgt.
Duur genoeg om een betere band te mogen verwachten…