Dagobert Duck of terecht kritisch..

I stand corrected :saluting_face:

Seiko’s heeft mooie horloges. En voor iedereen zijn er leuke modellen te vinden. Ik heb er zeven. Maar enige aanpassing is meestal wel gewenst:

1. Hardlex vervangen door saffier (kijk op monsterwatches)
  2. Een nieuw bandje kopen. Niet altijd, maar vaak zijn de bandjes die bij het horloge worden geleverd lelijk en/of slecht.
2 likes

Budget iets oprekken dan ben je overal vanaf.

12 likes

Seiko en banden is geen top combo.

Vanaf de Prospex serie ben ik wel fan.

2 likes

Seiko SSA449J1
 Verliefd op de looks, maar tegenvallende afwerking (zie het geborstelde deel op de lugs en hoe dit is gedaan
) en materiaalkeuzes (hardlex kristalglas en als plastic ogende bezel).

3 likes

Ik snap je punt, maar dat is echt de allergrootste dooddoener. Voor 500 euro mag je gewoon een solide horloge verwachten.

3 likes

Persoonlijk vind ik de lichte, rammelige band aan bijvoorbeeld de SKX007 (maar ook op mijn Speedy met hesalite/acryl en periode-correcte rammelige 1450) erg charmant. Ze dragen licht, zijn comfortabel en pas met de tijd kom je erachter hoe fijn die eigenschappen zijn als je het vergelijkt met, laten we zeggen, een aftermarket Strapcode van >100 gram :slightly_smiling_face:

Wat is er precies mis met Hardlex? Het is een producteigenschap. En wat mij betreft een goeie: het maakt het horloge goed afleesbaar en ‘tough-as-boots’.

Voor dat geld krijg je ook een solide horloge. Maar met producteigenschappen die recht doen aan het beoogd gebruik (zoals Hardlex voor de duikers) of de kostprijs drukken (afwerking die niet op het niveau van Grand Seiko is of een lichter uitgevoerde bracelet).

Wellicht dat ik een overdreven hang naar het verleden heb maar ik vind de bracelet op mijn 114270 juist het fijnste deel van het horloge (hoewel ik Easylink of Glidelock wel zou kunnen waarderen). Zwaar genoeg, comfortabel en zonder ‘milled clasp’. Gestanst pisbakkenstaal is met een goeie reden jarenlang de norm geweest :wink: :slightly_smiling_face:

9 likes

Nog niet heel lang geleden was elke Rolex bracelet ook een hilarische aanfluiting. De 5’jes zijn wel duur geworden zeg! 15 jaar terug had je die nieuw voor onder de 100. OK, geen GMT maar dat zijn 5 extra uurwerkonderdelen.

5 likes

:joy:

1 like

15 jaar geleden kocht je voor 2,5K een nieuwe Speedmaster. :person_shrugging:

5 likes

Don’t start
 :sweat_smile: 
elke dag gebak voor iedereen 's ochtends daar in Bienne. :smirk: Sprak ruim een jaar geleden een verkoopster bij Gassan op Schiphol. Was echt goed op de hoogte van de materie. Ook zij was verbijsterd dat de mensen nog steeds maar blijven langskomen voor dit geld.

4 likes

Ik kies mijn nieuwe auto ook altijd op basis van de banden.

3 likes

Iets oprekken, van 500 naar 1250 of meer? Is wel iets meer als iets
 En ik ben het met de TS eens. Voor 500 mag je gerust wat vewachten. Saffier of hardlex, denk als het niet weet, en niet ziet, is beides ok! Seiko kiest voor hardlex vanwege bepaalde redenen, ok, is te accepteren. De band, ja, daarover kunnen we het hebben. Die is denk ik niet echt “passend” voor een horloge van 500 euro. Daar hadden ze best wel even meer aandacht aan mogen besteden!

3 likes

Is bij seiko altijd al een probleem geweest dat is zeker waar.

Is toch een algemeen hf gebbetje.

Dat klopt microbrands hebben het meestal beter voor elkaar. Citizen volgens mij ook.

5 likes

Paar opmerkingen:

Als je via chrono24 eentje uit Japan laat komen ben je onder de 350 klaar:

Daarnaast is het pin & collar systeem 100x fijner om mee te werken dan schroefjes.

Tenslotte vind ik de Seiko 5 banden van de nieuwste generatie behoorlijk goed.

Het lijkt mij een beetje dat je de wensen van een “1000 euro plus” horloge hebt met een budget van 500. Spullen zijn nu eenmaal duurder tegenwoordig.

Als je die op het plaatje hierboven koopt, ben je naar mijn mening spekkoper. Stoort de band je alsnog, zet je er een Uncle op.

Zelf deze uit Japan laten komen, was in 5 dagen op de deurmat:

Hele fijne band trouwens.

9 likes

Iets met een spijker en een kop :pray:

3 likes

Ik vind seiko echt een topmerk maar dat stoort me ook soms, er zijn concurenten die voor minder dan de helft van de prijs saffier geven.

Als je hem echt mooi vind kan je er altijd een andere band voor kopen :wink:.

2 likes

Ik heb er geen probleem mee maar om nou te zeggen dat het fijner is dan schroefjes?! Je leest altijd dat mensen die collars kwijt zijn geraakt. Er zweeft hier een Turtle Fiffer rond met een compleet uit elkaar liggende band. Ben er zelf trouwens ook wel eens eentje kwijtgeraakt. Met schroefjes heb ik nooit problemen gehad. :man_shrugging:

1 like

Echt he? Wat is er nou makkelijker dan schroefjes? In plaats van gehannes gewoon een schroevendraaiertje gebruiken.

2 likes

Hardlex is niet per definitie een budgetkeuze (net als hesalite dat niet is bij Omega). Het is een product met eigenschappen (zoals goede afleesbaarheid zonder AR-coating, bestand tegen breken) die safier niet heeft. Een Seiko afrekenen op Hardlex is als een oude Land Rover Defender op offroad-banden afrekenen op afrolgeluid op de snelweg.

Makkelijker betekent niet meer zekerheid. Schroefjes zijn weliswaar makkelijker en zonder Locktite is er altijd het risico op verlies met alle gevolgen van dien. En mét Locktite niet betrouwbaar los te krijgen zonder warm stoken. Pin en collar is (true, na een kleine leercurver) net zo snel/eenvoudig en hufterproof. Pin & Collar all the way.

Dat is een kwestie van goed voorbereiden en er geen haastklus van maken (horloges en haast is zelden een goeie combi :slightly_smiling_face:). Ter illustratie: ik ben in een Japans hotel wel eens een schroefje kwijt geraakt van een Grand Seiko die ik na aflevering door een koerier direct wilde dragen tijdens het diner.

6 likes