Dagobert Duck of terecht kritisch..

Sorry, maar ik heb geen context. Hoe is Dagobert Duck hier relevant?

Het moet je wel hoog zitten als je een topic opent om een horloge af te zeiken. 480 Euro is niet veel geld.

Ik wil niet weten wat de Chinezen doen aan oneigenlijke praktijken om een horloge voor 100 Euro de markt op te slingeren, daar kunnen binnenlandse stimulus subsidies bij zitten van ome Xi, het kan zijn dat ze werkers nauwelijks betalen, en het kan zijn dat ze al hun ontwerpen jatten van anderen.

Feit is dat 480 ballen list van een reputabel beursgenoteerd bedrijf met een fatsoenlijke service infrastructuur en gewoon kloppende boeken niet veel geld is, en ik daag je uit om van een reputabele partij een goedkopere GMT te vinden.

Die bracelets, trouwens, zijn übercomfortabel. Mijn ervaring is dat het alleen maar minder wordt als het ophoudt te rammelen, eerlijk gezegd. En ze zijn al beter dan de gevouwen spullen die vroeger op een SKX werden geklapt.

Verder ben ik het roerend eens met @HaveBlue wat betreft de voordelen van lichte rammelaars. Draagt zo fijn.

Bedoel je nou pin and collar? Dat is het superieure systeem. Ik haat schroeven. Die kunnen los raken, die hebben dus loctite nodig. bovendien verneuk je de schroefkoppen als je niet uit kijkt, en is het een ellende om zo’n band te verstellen.

Pin and collar gaat nooit stuk, ik ben nog nooit zo’n pin verloren, in tegenstelling tot schroeven en andere exotischer systemen. Ik ervaar het gehak op pin and collar als onwetendheid van mensen die vorm boven functie plaatsen.

Zijn prima horloges, leuk, draagbaar als je de maat kunt hebben, en doen het over 30 jaar nog steeds tadellos zonder service.

Kijk bij Uncle of LongIslandWatches. Vast wel. Ik vind het zondegeld, bracelet is prima.

Onzin. Ik snap niet dat mensen die fetisj hebben. Waterdichtheid krijg je door middel van pakkingen. De pakkingen zijn hier goed genoeg om 100m te garanderen, wat dieper is dan 99% van alle duikers ooit bereiken zal. De kroon is beschermd met crown guards, en zal nergens heen gaan aan het strand.

Het enige wat een geschroefde kroon hier nog extra biedt is het risico om de schroefdraad te verneuken over tijd. Liever niet, zeg maar.

Ze flikkeren heel erg niet makkelijk uit elkaar, die 5jes.

10 likes

En met deze uiteenzetting schets je dus de volledige context: TS (en menig volgeling) is onterecht kritisch en zit liever net als Dagobert Duck met de tere billetjes op zijn zuurverdiende centen.

1 like

@LuckyStrike
Je kunt voor dat geld ook een GMT (laten) bouwen.
Mooie kast, solide band, zelfde uurwerk, bijna iedere wijzerplaat die je wil, waterdicht, saffierglas… de mogelijkheden zijn eindeloos

1 like

Nee joh. Iksnap de TS volkomen.
Elke simpele Cronos, Addisdive of San Martin oid zit tien keer beter in elkaar dan de gemiddelde Seiko van 4-500. Doet er nu effe geen reet toe hoe of waar ze gemaakt zijn. TS kwam erachter dat je voor minder dan een meier een beter en mooier horloge krijgt dan een hier zo vaak opgehemelde Seiko 5 van 8 x de prijs, en verbaast zich en klaagt daarover. Snap ik. En mag ook. En ik zeg ook de gemiddelde, dus niet allemasl (anders krijgen we dat weer). Zijn zeker ook genoeg Seikos of Citizens te vinden van betere kwaliteit.

Ik heb zelf ook niks met rammelende blikken banden. Het eerste wat ik deed met mijn SKX was de band eraf halen. En ging ook direct de prullenbak in, inclusief die irritante pennetjes. Vervangen voor een degelijke solide band met sluiting én schroeven.
En kom op zeg, schroefjes afzeiken. Dat is echt zeiken om het zeiken. Of weet je wat, laten we het simpel houden : ieder zijn ding. Anders krijg je hier weer zo een eindeloos welles nietes spelletje waar niemand wat mee op schiet, en iedereen wilt zijn gelijk halen want weet het zogenaamd beter.

Ook waar. Betere band erbij van 2 geeltjes en klaar. Koop je hem hier op het forum.

Nog nooit last van gehad in 20 jaar met tientallen horloges. Volgens mij merkte ik één keerje dat er een schroefje iets uitstak, en die heb ik toen simpel weer aangedraaid. Thats it. Nog nooit locktite gebruikt. We kunnen de kans op risico ook overdrijven he mensen :slightly_smiling_face: Of dragen we ook allemaal een helm en elleboogbeschermers op de fiets?

5 likes

Feit blijft wel dat Seiko dat halve ecosysteem van Sjinese merken in stand houdt door de productie van de uurwerken, zoals de NH35 en VH31. Zelfde verhaal nu met de GMT: Seiko bouwt dan weer een betaalbare GMT en dan gooien de haaien van Xi het weer in allerlei clomages waar de honden geen brood van lusten. Verder moet je natuurlijk zelf weten of je graag een horloge draagt dat met jatwerk en slavenarbeid tot stand is gekomen, maar goed maar goed maar goed.

3 likes

Tja. Je hoeft geen Seiko van 480 euro te kopen, je kan er ook eentje van €180 halen. Dat vergeten we schijnbaar nog wel eens. Dat je dan de duurdere wíl is niet het probleem van Seiko :grimacing:

Ali Express en weet ik wat nog meer heeft ook een andere productstructuur. Die hoeven je niet in een hogere productrange te sturen want die hebben ze niet. Bij Seiko kan ik me heel goed voorstellen dat ze wat te wensen over laten, want dan kom je in de Prospex range terecht. Juist - voor (nog) meer geld, maar Seiko is geen liefdadigheidsinstelling hè.

3 likes

Dan zou ik die kopen

1 like

Kijk je wel eens op het Middle Kingdom topic?

Natuurlijk is niet alles wat uit china komt hetzelfde en uiteraard komen er ook gewoon leuke en goede dingen uit “the Middle Kingdom”, maar als je voor 100 euro een horloge met saffier, rvs band met solid endlinks en een automatisch uurwerk kan kopen mag je je wel een paar dingen gaan afvragen. Nog even los van de discussie over (semi)neppers.

2 likes

Dat was de crux van mijn opmerking niet. Er zijn genoeg “honden” hier op het forum die dat Chinese clomagebrood wèl lusten…

Dat moeten die honden dan maar lekker zelf weten.

3 likes

Volg je helemaal,die handelswijze is al jaren bezig,ook buiten de horloge economie,eigen schuld dikke bult,nu moeten wij o.a. in Europa op de blaren zitten,eerst leren wij ze alles ,dikke sollen voor die fluisteraars,nu gaan we stilaan helemaal ten onder aan die niet vergelijkbare concurrentie,ieder moet zijn eigen ethiek hierin volgen,ikzelf zal nooit bewust een Chinees of Russisch horloge kopen,laat staan liken,voor zover ik op de hoogte ben,want ze hebben overal een teen tussen de deur onderhand.Helaas zijn de geldwolven steeds in de meerderheid,het is des mensens,voor geld danst de beer en ieder beheerd zijn eigen portemonnee.Een horloge huis als Seiko met die geschiedenis en Japanse cultuur en vakmanschap zijn een voorbeeld wat mij tot fan maakt,hoewel ik zekers niet alles goed keur ,ze hebben hier en daar wat issues betreft de gekende zaken waarover men klaagt ,zijnde uitlijningen,banden en sluitingen, glas keuzes,caliber keuzes etc. Voor mijzelf géén belet in de liefde voor het merk,echter het uitpersen van elk model door het te dompelen in kleurbaden,samenwerking met van alles en nog wat,vb kinderlijke gimmicks,het L.E. maken,of special edities,enfin het verkoopt en is hun goed recht,zo bouwen ze waarschijnlijk veel kapitaal op om hopelijk te blijven innoveren.

Niet alles uit China wordt door kinderen en/of “slaven” gemaakt hé. Zodra iets ons hier niet aanstaat wordt er om het hardst ‘kinderarbeid!’ geschreeuwd. Zonder ook maar enig bewijs.
De groente uit Spanje, de tomatenpuree uit Italië, je Nikes uit Bangladesh? Hoor ik nooit wat over. En google die eerste twee maar eens, ken je lachen. Eet smakelijk straks.
Gisteren pleurde er een coltanmijn in Congo in, meer dan 200 doden. Cruciaal erts voor jouw mobiel, je computer en je oh zo groene zonnepaneeltje op je dak. Geen probleem, niet over hebben :shushing_face:
Je bosje rozen voor je moeder? Komt uit Ethiopië.

Het grootste gedeelte van alle Seiko banden komt waarschijnlijk uit China. Staat er ook gewoon op. En Malaise, en Thailand. Net als de meeste onderdelen, ook die van de Zwitserse.
Dus al met al zijn we allemaal van die

Mij doet het iig vrij weinig. Heel vervelend allemaal, heel treurig, maar als ik bij elke aankoop moet denken waar en hoe het geproduceerd wordt : nee. Dan maar struisvogeltactiek.

6 likes

Voor die prijs kan er een saffiertje met AR coating op naar mijn mening.

1 like

Bedankt voor de Middle Kingdom topic tip,bespaart mij moeite en tijd om zulke horloge merken te achterhalen en zodoende deze in mijn “zal ik nooit kopen of liken lijst” te plaatsen,bij nuchter en welzijn te verstaan😉

Vraag ik me toch af waarom je nooit een Chinees horloge zal kopen?

Ze hadden in de Clio Estate van de buurman voor dat geld ook wel elektrisch verstelbare stoelen en stuurverwarming kunnen zetten maar Renault heeft gekozen voor airconditioning en cruise control :man_shrugging:

2 likes

Omdat het Chinees is,ook géén Russische,ethisch een brug te ver voor mij,ergens trek ik de lijn en ben geen naïeve idealist,weet ook wel dat heel de wereld onder hun producten of voorzieningen gebukt gaan,maar laat ik het houden bij horloges.
Ook al zijn door mij gekochte horloges van een bracelet Made in China voorzien etc. Ik probeer het te beperken,dikwijls wist ik niet beter,maar een forum als dit verruimd je blik en laat je betere keuzes maken naar eigen gevoel en overtuiging.

Ik snap dat mensen morele bezwaren kunnen hebben wat betreft hommage horloges. Maar er komt ook genoeg origineel en high end spul uit China. Als een horloge bij mij alle vakjes aanvinkt die ik zoek in een horloge, zal het land van herkomst me absoluut niet tegen houden

2 likes

Dit is de niewe, met solide band en end-links, heel mooi horloge! Ik heb hem ook in mijn handen gehad :slight_smile:

1 like