Daily beater

Zoals jullie hebben kunnen lezen in mijn verkooptopic, ben ik op zoek naar een echt mooi, degelijk, en zeer goed horloge voor elke dag.
Op dit moment draag ik een altlas mod.
echter ik wil graag een horloge met een zuiverder uurwerk en een klok die net iets meer body heeft.
Mocht ik deze vinden dan gaat de Atlas uiteindelijk ook in de verkoop

Omdat ik een praktisch gebruiker ben prefereer ik zelfs een Quartzhorloge.

Ik heb drie opties, maar kom er niet uit omdat ik qua aanblik eigenlijk alle drie mijn opties even mooi vind.
opties:
-Marathon Tsar(Quartz). Ik ken het horloge alleen van foto,s en ben bang als ik daar zo naar kijkt dat de kroon in de bovenhand zal priemen!?

-Omega Seamaster 300 M Quartz(overstijgt zeer ruim het budget m.b.t. tot de andere twee opties, en eigenlijk wil ik het geld niet uitgeven voor een horloge, aan de andere kant…als het 30 jaar meegaat…)
Ook is het een redelijk mooi plat horloge in verhouding tot de andere twee.

-Seiko Sumo(6R15 automaat,…ik vind dit echt een beauty, maar twijfel over het formaat voor dagelijks gebruik. Ik heb redelijke polsen met een omtrek van 19 cm)
Voordeel van de Seiko vind ik de schuingeplaatse kroon op 4 uur, daarbij draagt hij door zijn vorm volgens mij erg mooi.
@anon18761316NA, ik kom deze graag een keer bij je passen als dat kan(een blauwe en een zwarte op rubber)

Ik hang naar de Sumo en de Tsar, de Omega komt vooralsnog op de derde plaats.

Graag jullie mening op het gebied van draagcomfort.
Qua kwaliteit ontloopt een en ander elkaar niet veel volgens mij.
Ik hoor het graag.

Groeten
Marijn 2

De Sumo is een topklok. De TSAR ken ik niet (zelf). Een quartz TSAR heeft een beperkte hoeveelheid ‘dedicated followers’, want het is en blijft een quartz. Een Sumo is in mijn beleving een horloge dat zijn geld dubbel en dwars waard is.

Je polsomtrek van 19 hoeft geen bezwaar te zijn. Je kunt ook her en er schakels kopen. Bij Yobokies (Harold Ng in Hong Kong) kun je zelfs een hele nieuwe band kopen.
Wat ook kan is een Sumo aan een rubber band (de oranje is er zelfs standaard mee uitgerust). Wat ook erg mooi is: een blauwe Sumo met een S-strap van Yaffle, daar zit een blauwe streep in. (de lugmaat van een Sumo is 20mm).

Menno

ik zou de omega pakken , past overal bij en ziet er mooi uit

@Menno, ik draag de Atlas nu ook op Nato, en dat is inderdaag erg fijn.
De perfecte pasvorm.
Een blauwe Sumo op een Yaffle met blauwe streep klinkt inderdaad zeer aanlokkelijk.
@Wilco, van de Omega kan je inderdaad niets anders zeggen dat de afwerking perfect is(overigens van de sumo is deze dat ook)
De omega is net wat meer ingetogen dan de sumo, en ook dat bevalt me.

het wordt een hele lastige dit … :wink:
De Tsar vind ik ook mooi, alleen twijfel ik of de wijzerplaat niet et druk is op den duur en of ik aan een gestraalde kast kan wennen.

Bedank alvast voor jullie reacties.
Groeten
Marijn2

Hoi MArijn,

Je bent welkom, ik heb alleen mijn eigen blauwe hier. Doordat het een dure is heb ik hem niet op voorraad.

Kun je meteen wat nieuwe 4R15 / 4R16 modellen bekijken en proberen.

Ik heb ook wat mooie chrono’s, (quarts), ook niet verkeerd.

@anon18761316NA, dank je !
Maar ze zijn toch nog wel te bestellen hè die worstelaars :wink:
Ik laat van me horen over niet al te lange tijd.
gezellig.
Groeten
Marijn

Als OMEGA liefhebber adviseer ik je de Seamaster. Prachtige tot in de finesses afgewerkt horloge met een leuke historie als James Bond horloge (die draagt welliswaar de chronometer automaat). Dit horloge is misschien wel wat duurder, maar realiseer je dat een complete seamaster in goede staat ook op de gebruikte markt een goede waarde blijft behouden.

Hallo Freek, ik ben mij bewust van de restwaarde, echter is het de bedoeling om nu een horloge te kopen voor lange tijd.
Ik heb gemerkt dat het gewissel tussen meerdere horloges niet echt mijn ding is en dat ik voor het praktische ga wanneer het op klokjes aankomt.
Zo heb ik mijn citizen duiker 12 a 13 jaar gedragen, door zijn staat waarin het nu verkeerd is dit horloge niet meer verkoopbaar.
zo zal het ook met mijn toekomstige horloge gaan.
Vandaar dat ik ook nog heel erg twijfel bij de aanschaf van een omega, die is misschien te kostbaar door de manier waarop ik mijn horloge gebruik.
ik spit er tuinen mee om, was er auto`s mee, ga er mee naar het strand etc etc.
Op een omega moet je toch echt wel een beetje zuinig zijn gezien de waarde.
Dat zuinig zijn is bijvoorbeeld ook de reden dat ik nu verschillende horloges van de hand doe en heb gedaan in he verkoop topic.
De klokjes waren voor mij te mooi, te veel een collectors item etc etc
en daarom droeg ik deze klokjes dan ook zelden tot nooit.
Ik was er voor mijn gevoel te veel mee bezig om er zuinig op te zijn :wink:
ik zoek een werkpaard, een kras op een seiko is erg, maar op een Omega of collector is dat nog veel erger
Ik denk eigenlijk dat ik de Omega sowieso moet laten vallen, ook al vind ik het misschien wel het mooiste horloge dat er te koop is op dit moment.
Dank voor je reactie

De Omega is (natuurlijk) een prachtig horloge, zowel in de automaat als in de quartz-uitvoering. Zowel dagelijks als bij “gelegenheden” te dragen.
De Sumo is het horloge waar ik altijd naar grijp (de blauwe) als ik even niet weet wat te dragen. Is nooit een teleurstelling. De Seiko is zeker niet te klein, past prima om mijn 21cm polsen.
Misschien dat je (imho) op de Marathon wat eerder uitgekeken raakt.

De Sumo is een uitstekend horloge en voor een paar honderd euro meer heb je een prima gebruikte Omega (quartz).

Succes met het maken van je keuze.

Heb zelf de oranje en de zwarte SUMO(en wil ook in de loop van de tijd het trio voltooien met een blauwe uitvoering) en inderdaad het zijn werkelijk heerlijke horloge’s.Qua pasvorm en afwerking top.Prijs kwaliteit verhouding is ook buitengewoon.Ik kan niet anders zeggen dan dat het voor mij top-horloges zijn.

M.V.G. Edward

Tja, dat stukje over een blauwe Sumo met een s-strap heb ik niet zomaar geschreven… dat ontbreekt nog aan mijn collectie (alsof 'ie dan compleet zou zijn…). Ik vind een velcro van gasgasbones.com ook wel wat voor zo’n horloge!

Ik heb ondertussen nog even naar een TSAR gekeken bij Broadarrow.net, maar ik vind het wel erg druk op de wijzerplaat. Maar goed, smaken verschillen. De Omega is natuurlijk altijd goed. Ik heb sinds enige tijd twee Omega’s en ik moet zeggen dat ze er prachtig uitzien. En dat logootje doet het natuurlijk ook erg goed. Blijft er toch altijd nog een belangrijk verschil: de TSAR en de Omega’s zijn quartz en de Sumo niet. En dat maakt voor mij toch wel uit.

Wat natuurlijk ook belangrijk is, is hoe ze dragen: zitten ze goed, of niet. Ik kan wel zeggen dat de Sumo lekker zit (en dat is ook zo), maar dat geldt misschien voor jou niet. Je kunt een Sumo en een Omega uitproberen, een TSAR wordt moeilijker. Gezien het feit dat het je daily beater is, is comfort wel belangrijk.

Eigenlijk is dit wel een heel leuk onderwerp om over na te denken en mee te kletsen!

Menno

Zou zelf zonder twijfel voor de Omega gaan echter op basis van jou verhaal zou je zeker geen miskoop aan de Sumo hebben denk ik.

Voor de prijs van seamaster heb je wel alledrie de sumo’s…
Kun je eens wisselen.

Ik vind de seamaster geweldig maar heb hetzelfde probleem. Ik ben zulke horloges gewoon niet waard…

Dan maar een zooi seiko duikers.

Blauwe sumo wordt mijn volgende.

Mijn keuze zou de Sumo zijn. De Tsar valt al af; niet mijn ding.

De Omega is mooi, maar ik herken het gevoel een beetje, een horloge is een gebruiksvoorwerp dus je wilt niet teveel gezeur hebben. Een krasje hier of daar zou niet uit moeten maken, en met een duur voorwerp wordt dat toch wel erg lastig.

Als je het horloge zo’n 10-30 jaar wilt dragen denk ik dat je met de Sumo geen problemen zal ervaren. Daarnaast vind ik de prijs voor zo’n horloge nog redelijk en als je dan ziet wat je er voor krijgt.

De Omega zal ook heel goed en duurzaam zijn, maar 't is meer een showcase, pracht en praal. Ik denk voor jou praktische instelling niet helemaal geschikt voor the job. :slight_smile:

Dit zijn mijn 2cents.

He jongens, dank alweer voor de vele inputs.
Ik begin steeds meer aan de Sumo te denken.
Ik denk dat bij deze in iedergeval de O is afgevallen, too expensive for the job ;), maar wel nog steeds een beauty.
De TSAR oogt wel druk inderdaad en heb toch mijn twijfels bij die grote recht vooruitstekende kroon.
Heb ooit een horloge gehad met een dergelijke kroon, en kreeg toen op de voorhand een rode plek en zelfs eeltvorming op de plek waar de kroon de hand raakte.
Ik ga alles nog eens even laten bezinken en over niet al te lange tijd op de koffie bij Rob.
I`ll keep you informed, tegen de tijd dat de keuze gemaakt is zal ik zeker foto,s plaatsen.
Mochten er mensen zijn met zeer goede (en vooral kwalitatief hoogstaande uurwerk) alternatieven dan verneem ik dat graag(wel allen in de lijn van de robustere horloges)
Groeten en nogmaals dank voor de reacties.
Marijn2

Nog even een andere knuppel in het hoenderhok:
Precista PRS 18Q, 300 meter waterdicht, mooie strakke duiker.
Ronda quartz (10 jaar batterij) waarbij de sekondewijzermooi strak op de indices loopt.
Voor 181 Engelse ponden wordt ie via UPS in twee werkdagen thuisbezorgd.
IMHO mooier dan een Sumo en kost nog niet de helft.

Hoi Louis, dit is ook een erg mooie klok.
Wat is de diameter van dit horloge, en hoe draagt de rechtvooruitstekende kroon?
Ook ben ik benieuwd wat de Lumen doen in het donker.
Ik hoop van je te horen.
P.s heeft precista een eigen site?
groeten
Marijn

Hoi Marijn,
De vooruitstekende kroon lijkt erger op de foto, in de praktijk heb je daar geen
last van, horloge draagt lekker.
Diameter van de bezel is 39mm, van de kast is lastig te bepalen door de
asymetrische vorm. En de lume is super…
Check hier de site (ff naar beneden scrollen voor de PRS 18)

http://www.timefactors.com/precista.htm

timefactors.com is de site van Precista.

Eigenaar Eddie Platts heeft het merk “Precista” na het faillissement opgekocht.
(Precista was vroeger een officiële horlogeleverancier van het Engelse leger.)

E.Platts brengt nu re-issues van o.a. de oude Precista’s op de markt waarbij hij erop staat dat elk model op essentiële punten verbeterd is t.o.v. de originele. (Bijv. betere waterdichtheid, sterker glas, betere kwaliteit uurwerk…).

De meeste uurwerken zijn Zwitsers, de kasten worden in Duitsland vervaardigd.

Leuk om weten: De PRS-18Q (evenals de PRS-17Q, die tot 200m waterdicht is maar hetzelfde uurwerk heeft) heeft sinds kort een zgn NSN (Nato Stock Number). Dit wil zeggen dat officieel vastgesteld is dat het voldoet aan alle eisen die de NATO stelt aan een duikhorloge en dat het d.m.v. dat NSN kan besteld worden door eenheden.

Een PRS-18Q (en nog een paar andere Precista’s) staan nog op mijn long-term wishlist. Vandaar mijn interesse in deze horloges.

Gr.,

GBW

als je bang bent voor krassen…koop een Sinn U1 of UX…is wel duurder dan de sumo maar weer goedkoper dan de omega…ach ja…ik ben sinds kort fan…van U1 met name…

succes!