Nadat ik de afgelopen jaren verschillende horloges heb gedragen. Van een omega seamaster, rolex datejust tot en met een jlc reverso, GO Panograph en een Blancpain Vileret (waar sommige hier mij van kennen) ben ik er wel achter dat ik vooral een liefde heb voor verfijnde dress watches.
Vandaar dat ik dit type horloge het liefst ook dagelijks draag. Nu ik het afgelopen jaar mijn collectie heb verkocht, en na een aantal financiële meevallers wil ik een mooi horloge om dagelijks te dragen kopen. Hierbij heb ik een mooi budget van €15000. A lange & Söhne is al jaren mijn favoriete horlogemerk. De afwerking in combinatie met de designtaal die me aanspreekt maakt het een fijn merk. Toch is er in deze prijsklasse zoveel moois en ben ik benieuwd wat anderen voor input hebben.
Hier een aantal horloges waar ik mijn oog al heb laten vallen met wat plaatjes:
Eind 2018 bij de SIHH Geneve een heel arsenaal aan Mosers gezien. Langes, ook. Bij jouw selectie zou ik zelf voor de Moser gaan.
Vind de Langes hier toch net even de plank misslaan qua proporties en verhoudingen op de wijzerplaten. Qua uurwerk-decoratie en niveau ontlopen ze elkaar weinig meer.
Ook erg mooi inderdaad! Heb wel naar VC zitten kijken maar diegene waar ik in hun assortiment meer van weg ben (Historique American 1921) is dan weer een stuk buiten budget.
Vind ik ook m.b.t. de 1815. De saxionia big date die je laat zien is inderdaad ook prachtig met de iconische lange big date complicatie. Inderdaad net iets te veel van het goede qua prijs😁.
Ik zou voor de Moser Venturer gaan. Omwille van het feit dat ik er een hekel aan heb wanneer de kleine seconde te dicht op de centrale as zit. Dat doet me altijd denken dat het uurwerk te klein voor de kast is.
De ALS1815 is een mooie kandidaat, maar afgekapte zes, De Saxonia Thin is saai, want geen secondenwijzer en verder, ja, niks eigenlijk… Maar de Moser zou wel eens te groot kunnen zijn. Hmm.
Dan liever dit:
Een 40mm roségouden IWC.
Of een tikje over budget:
De Breguet Classique 7147. Door de KS off center te zetten en met een sector dial te werken, en met verschillende guilloche patronen, maken ze hier een horloge wat speels en dynamisch is zonder uit balans te raken.
Patek heeft er op de Calatrava ook een handje van om de KS te hoog te plaatsen, en ik zou niet geneigd zijn om 15.000 ballen of meer te betalen voor iets wat niet perfect is.
Nog iets wat tegen Lange spreekt: De gravure op de balansbrug.
Deze specifieke Moser (2327-0200) is 39mm en dus goed te doen. Ik vind het inderdaad zonde dat de meeste Moser modellen 43mm zijn.
Ik weet dat het vloeken in de kerk is, maar ik vind zo’n afgekapte 6 wel wat hebben op de 1815. Ik begrijp je punt over de saxonia thin. Wellicht dat het op termijn gaat vervelen.
De breguet is erg mooi en in witgoud wel te doen binnen budget. Lastig dit😂
Goed punt😂. Al heb ik vaker horloges zonder secondewijzer gehad en dat ging (lang) goed. Maar voor lange termijn is een secondewijzer leuker inderdaad.
Wat vind je hiervan qua balans?
Dit is als vintage horloge toch wel een andere tak van sport maar toch. Het is een prachtig horloge (foto/exemplaar afkomstig van @AmsterdamVintageWatches)
Als hij ook nog eens niet te dik is zou ik instinctief roepen dat we een winnaar hebben. Ik bedoel, we kennen Moser allemaal van de Alp watch, de fumé dials en de (helaas) oversized horloges, maar dit is een plaatje. En met 39mm nog steeds erg aanwezig, maar zeker niet onbeschaafd.
Ik wist het wel. Als is die Breguet inderdaad erg mooi. Ik denk wel dat de Moser meer onder de radar is, en dat die dus breder inzetbaar is. Ik zie de Breguet niet snel op een batik t-shirt met flip-flops, zeg maar, en de Moser is discreet genoeg om zelfs dan niet uit de toon te vallen.
Tot slot nog deze gedachte:
Lange is van Richemont, Breguet van de Swatch Group. Moser is de enige independent in het rijtje.
Ik word daar niet warm of koud van. Er zijn geen lugs te bekennen, de band is foeilelijk (want niet van leer), de stepped kast is niet een toonbeeld van discretie (zoals bijvoorbeeld de Breguet wel lukt), er is weer geen secondenwijzer, en ik vind tierelantijnen zoals die zeiger-tag en -datum niet mooi.
Bovendien heb ik geen enkel respect voor AP. Die maken Royal Oaks of meuk die complex is omwille van de complexiteit, dus ik vind het een ietwat kolderieke horlogeboer. Ik zou nog liever een Rolex aanschaffen.
Sorry voor dit verhaal. Het was nogal ongezouten.
Maar dan zou ik de Vacheron-suggestie van ome @HanDavinci nog maar eens bekijken.