Dan Henry 1972 Chrono Alarm

De uurwerken van Dan Henry zijn hier de afgelopen tijd al regelmatig aan bod gekomen. Zelf heb ik de 40mm versie van zijn fraaie1970 duiker. Eergisteren heeft de man echter zijn nieuwste model voorgesteld en daar kijk ik echt naar uit.

De 1972 Chrono Alarm zal vanaf midden deze maand beschikbaar zijn. Zoals de naam al zegt: met alarm en een 12-uren chronograaf, aangedreven door een Miyota OS80 quartz binnenwerk. Met 41mm niet al te groot en met saffierglas en een mooie Sinn-achtige armband. Voor de wijzerplaat heeft Dan Henry dan weer heel erg naar een Porsche Design ontwerp voor Orfina gekeken. De prijs wordt blijkbaar 350 dollar. Mocht ik er thuis mee wegraken, ik zou hem dadelijk bestellen maar er is nog een Fortis Spacematic onderweg. Even wachten dus tot mijn wederhelft dat weer vergeten is. :yum:

14 likes

Ontwerpafdeling Dan Henry: Copy + Paste Orfina / Porsche Design, paar andere letters bij de datum en hupsakee, klaar weer!

5 likes

Een één op één kopie,zoals jij wil doen uitschijnen, is het niet. Andere band, andere wijzerplaten voor de subfuncties. Het blijft een hommage, natuurlijk, van een ontwerp waar mogelijk de auteursrechten al van vervallen zijn. Ik ken die wetgeving niet, maar neem aan dat Dan Henry, die vooral in Europa en de USA verkoopt, weet wat binnen die markten toegestaan is.

Intussen staat het uurwerk in de Dan Henry shop .

2 likes

De chrono-secondenteller staat wel heel erg uit het midden… :sweat_smile: …is met mijn 1964 model juist opvallend goed in orde, de wijzerplaatsing…

Hmm, mij persoonlijk trekt deze niet zo. Ik vind zijn duiker dan wel weer mooi.

Dat hij zich laat inspireren door bestaande horloges is duidelijk; daar doet hij ook helemaal niet geheim over.

1 like

Tsja, nu ik een 1939 in bezit heb, moet ik zeggen dat ik toch wel van het merk gecharmeerd ben.

Ik vindt de stalen versie wel wat hebben.

Dat is de alarmwijzer.

Eens! Hij is heel eerlijk over zijn inspiratie en dat kan ik wel waarderen. Het zijn geen 1-op-1 kopieën. Het gebruik van die inspiratie kun je over twisten maar in mijn ogen mag dat op deze manier wel.

Dit model is best geneig, vooral voor die centen, maar deze kastvorm zit mij altijd een beetje dwars (persoonlijke afwijking).

1 like

yes maar het werkt wel.

Hij maakt toch best leuke dingen…die bij menigeen in de smaak vallen.

Of je ze mooi vindt is persoonlijk, maar de prijs/kwaliteit verhouding van Dan Henry vind ik erg goed.

Jammer dat het niet in een automaat beschikbaar is.

1 like

Voor de nieuwsgierigen:

1 like

Aangezien de originele zwarte versies inmiddels zich vaak in een droevige staat bevinden, vind ik deze hommage wel interessant.

1 like

Inderdaad. Een quartz in dit type horloge vind ik ook minder, maar de prijs is navenant. Rond €300 is gewoon scherp.

Vaak is het zwarte PVD versleten en dat ziet er niet uit. Ben benieuwd hoe lang deze PVD-laag houdt. Wat mag je voor dit geld verwachten? :thinking:

Toch wel tempted.

1 like

Was toch wel leuk geweest als hij een Seiko MecaQuartz uurwerk had gebruikt, of had kunnen gebruiken (vraag me af of dat gaat met de lay-out van de wijzerplaat).

1 like

Die wordt altijd aan het gebruikte uurwerk aangepast.

Dat van die slijtage bedoelde ik inderdaad. Goh,we staan toch wel 30 jaar verder, mogelijk is deze laag, zelfs bij een horloge van 300 euro, beter dan wat ze vroeger fabriceerden.

1 like

Nepper, kloon, hommage…? Never mind. Voor zover ik weet is Orfina niet in een rechtszaak verwikkeld met Dan Henry. :wink:

Na de recente inbraak miste ik, onder veel anderen, mijn Bucherer…

…nog met pre-ETA Valjoux 7750. Voor een relatief prikkie kon ik de verleiding van deze Dan Henry niet weerstaan.

Bij het op maat maken van de band zag ik al snel, dat de links niet geheel in de coating zitten - alleen daar waar je oog op valt. De banden worden waarschijnlijk gemonteerd en al door de zwartstraat (heb ik op mijn werk ook) gehaald. Van de hardheid van de coating heb ik ook geen al te hoge verwachtingen - het is geen Sinn, om maar een pionier op het gebied van echt goede zwarte coating te noemen. De gesp heeft van het houtfineer van mijn PC-tafel al een paar lichte veegjes. :sweat_smile:

Maar - het voelt wel als een echt horloge. Het is geen flimsy ding, en de band ook zeker niet. Dat het horloge en de band wat sporen zullen krijgen, heb ik bij voorbaat geaccepteerd. I.t.t. de originele Orfina - kon toen ook nog niet - zit er een echt saffierglas op; dus niet een mineraalglas met harde coating - die trouwens op mijn DH 1964 wel heel goed is.

De 41 mm is precies goed. Ook 1 mm groter dan de Orfina, daarmee is het juridisch al geen kopie meer denk ik. :wink:

Alarm nog niet geprobeerd, chrono werkt feilloos. Is een heel laag serienummer (editie van 1972 stuks) gek genoeg, hij is toch al een jaar op de markt… Blij mee!

8 likes

Mooi man, veel plezier ermee. :v::slightly_smiling_face:

1 like