Danevych only... Laat je / een Danevych zien! :)

We hebben allemaal wel eens horloges van hout voorbij zien komen op dit forum. Er zijn al vijf topics over houten horloges geweest. Ook op internet zijn ze in drossen te vinden:

Er zijn allerlei bedrijfjes die houten kasten en banden maken, sommige uit Nederland en Italië, allemaal met gewone quartz uurwerkjes. Vaak zijn het uiterst bedenkelijke ontwerpen, en doet het me verder niets.

Maar bij mijn weten heb ik dit nog nooit op de viool horen spelen: Horloges waarvan alle onderdelen van hout zijn, behalve de balansveer en veerton.

Deze man maakt horloges met retrograde uurwerken en zelfs tourbillons van hout.

Danevych-71

Is er iemand op het forum die al eens zo’n horloge in het echt gezien heeft of zelfs een eigenaar?

Ik vind het fascinerend, ook al vraag ik me af hoe lang zo’n ding mee gaat.

3 likes

Ben dr net 1 aan het servicen!

ik weet het… flauw he

43 likes

Je kan maar beter geen tourbillonworm krijgen, dan is het zo over.

4 likes

Waarom?

Heel knap hoor, maar…waarom?

1 like

Dat weet ik ook niet.

Gewoon omdat hij dat kan, als ik de documentaire goed begrijp. De man vindt dat hij levende kunstwerkjes maakt, en ik kan daarin meegaan.

2 likes

Gewoon omdat het kan denk ik.
Kan me indenken dat als je heel vaardig bent met houtbewerking het een leuke uitdaging is om ook is kleine precisie onderdelen te maken en een mechanisch motortje te bouwen.

Ik zeg chapeau voor het vakmansschap, erg leuk al zou ik er geen hoeven hebben :wink:

1 like

Lijkt mij dat krimpen en uitzetten van hout wel invloed heeft.

Daar gebruikt die Surinaams hout voor. Dat werkt niet :joy:

Edit: ik denk dat metalen grotere uitzettingscoëfficiënten hebben d.m.v. temperatuur verschillen

10 likes

Haha, in eerste instantie dacht ik echt dat je op het werken van hout doelde.

3 likes

Mijn hardwerkende, belastingbetalende en kinder-opvoedende Surinaamse pleegbroer en -zus weten die grap zeer te waarderen.

Zij zouden je naar Creools hout verwijzen, want het zijn Hindoestanen. :slight_smile: Zo werkt dat dan ook wel weer.

Hoe dan ook is die rare triple flying tourbillon ook wel een ding:

3 likes

Ongelooflijk :deciduous_tree:

1 like

Vond ik nou ook eens. Da’s eens andere koek dan een “woodwatch”. :slight_smile:

Het is een eenvoudig uurwerk met het en der een beetje kunststof gesmokkeld… denk niet dat het erg lang en nauwkeurig zal lopen, maar ongelooflijk dat je dit van (denk heel hard)hout kunt maken… petje af

1 like

Een eenvoudig uurwerk? Met een tourbillon? Are you serious?!? :no_mouth:

2 likes

Ik had op het “petje af” stuk geconcentreerd, maar inderdaad, ik schud zo ook even geen tourbillon uit de mouw. Ook niet van gesmokkeld kunststof. :slight_smile:

Ik had een paar jaar terug al eenswat geroepen over die Danevych appaten en toen was ik lang niet de eerste. Maar een Danevych only draadje zit er denk ik niet in.

Weet je wel wat ze kosten? De laatste keer dat ik keek ging het over 2 ton in dollars.
Het is prachtig vakmanschap, maar ik moet dan denken aan:
Boat out of cardboard:

Lego car:

Knap, zeker in het geval van Danevych, maar dit soort materiaalkeuzen (niet a.d.h.v. functie maar uit expressie) zie je vooral in de kunstwereld.
Overigens zijn er prestatiewinsten door tijdsinstrumenten geboekt die met zelfsmerende hardhouten componenten state of the art waren. Klokken van John Harrison.
Voor de liefhebbers een docu:


Ik plemp ook maar een toelichting van me uit een oude post:
Over de race naar nauwkeurige uurwerken kort na het jaar 1700.
De scheepvaart was voor navigatie afhankelijk van klokken. Voor de bepaling van Noord-Zuid gebruik je de hoogte van de zon, voor longitudinale afstanden (Oost-West) heb je tijd nodig.
En over de Harrison brothers klok met deels houten ingewanden: Precision pendulum precision clock number 2: één seconde per maand. Een enorme verbetering van ca 50 keer beter dan de concurrentie.
2 likes

Mooie post over die Harrison pendule. Dank!

Misschien dat ome @BasNL een paar patekjes weg kan doen. :slight_smile:

Het zou uniek zijn, dat zeker. :+1:

U vraagt, wij passen de titel aan. :smile: :rofl:

Ehhhh :relaxed: … niet goed gelezen
Des te meer petje af …
Kost wel wat :crazy_face:

1 like

Trouwens, nog even dit over het voorwerk wat Huygens had gedaan:

https://www.princeton.edu/~hos/Mahoney/articles/huygens/timelong/timelong.html

Leuke geschiedenisles, die BBC docu. God save the Beeb, zal ik maar zeggen.

1 like

:+1::joy::joy::joy:

2 likes