Had afgelopen week 2 horloges afgeleverd aan mijn plaatselijke juwelier, omdat mijn vaste horlogemaker momenteel even gesloten is. Ik gaf een vintage Monil af voor een nieuwe kroon op te zetten, en een Pontiac wat ik voor mijn moeder had gekocht om het glas er even opnieuw op te zetten. Vandaag mocht ik ze terug gaan halen. Aangezien het glaasje terugzetten op de Pontiac een simpel klusje is (dacht ik toch) heb ik er eigenlijk geen aandacht aan besteed bij de juwelier. Was enthousiaster over de Monil die ik eindelijk zou kunnen dragen. Helaas hebben ze geen kroon gevonden en zeiden ze dat wisselstukken voor deze horloges niet meer te vinden zijn (wat mij vreemd lijkt aangezien ik al redelijk wat vintage horloges bij hun had gebracht voor een nieuwe kroon maar soit. Zou het enigsinds nig kunnen begrijpen) Nu net haal ik de Pontiac uit het zakje en zie ik dat de cijfers “1” bij 11 en 12 uur gewoon weg zijn!
Natuurlijk weet ik ook dat er ergere dingen zijn, maar ik vind dit als horlogemaker toch wel een ernstige fout! Hoe het kon gebeuren blijft voor mij een vraag. Enja, ik weet het ik had het horloge moeten controleren voordat ik wegging, maar ik ging ervan uit dat zoiets geen probleem kon veroorzaken. Achja ik wou het eventjes kwijt, sommige zullen me wel een dramamaker vinden, maarja dat is dan maar zo
Inderdaad, eens je erop let is het echt vervelend!
Dat hoort niet. Hebben ze geprobeerd de plaat schoon te maken?
Wie is die slager, dan krijgt die in elk geval nooit werk van me.
Geen flauw idee, had uitdrukkelijk gezegd dat enkel het glaasje er terug opgezet moest worden, geen nieuw glas en niks aan de wijzerplaat veranderen. Nu, de juwelier zelf kan er ook vrij weinig aan doen aangezien zij samenwerken met een horlogemaker en zelf niets doen aan het horloge. Ze zijn enkel “de tussenpersoon”. Ik verwijt het enkel de horlogemaker
Juwelier hoort toch even na te lopen wat er gedaan is, met het horloge erbij?
Tussenpersoon of niet, jij doet zaken met de juwelier en betaalt hier doorgaans flinke extra kosten voor. Het mag voor de verantwoordelijkheid geen verschil maken of ze iets uitbesteden of niet.
Onacceptabel. Maar hoe het opgelost zou moeten weet ik ook niet.
Mijn beste,
Mán mán mán, wat een miserie!!
Er komt naar ik mag verwachten, toch nog wel enige coulance van de desbetreffende juwelier??
Succes.
Orologio Signaturis Temporis
Juridisch heb je een overeenkomst met de juwelier.
De horlogeslager is zijn hulppersoon en daarvoor is de juwelier dus gewoon aansprakelijk.
Ik zou sowieso teruggaan en dit onder de aandacht brengen.
Een goede oplossing is er niet, je trekt geen “nieuwe” plaat tevoorschijn met hetzelfde patina.
En nu de plaat probeert te poetsen
Even au serieux: wat naar, hopelijk lost hij het op
Bedankt voor de antwoorden allemaal. Heb net even gebeld. Ze kon het probleem moeilijk voorstellen en stelde voor om even langs te komen. Ze zei dat de horlogemaker het voorval niet expres gedaan zal hebben (wat mij ook logisch lijkt), maarja ik zit er nu wel mee. Ook zei ze dat de uurmarkeringen er ‘opgeplakt’ zijn, maar naar mijn weten zijn deze op mijn horloge dan toch erop gedrukt? Via de telefoon vertelde ze dat de horlogemaker waarschijnlijk wel met een soort van verf de uurmarkering kon bijwerken, maar dat de kleur zwart van de verf niet hetzelfde is al het zwart van de uurmarkeringen, dus dat het eindresultaat er misschien niet beter op wordt. Morgen ga ik terug en dan zal er een oplossing moeten komen. Ook zullen ze mijn gedacht erover zeker nog horen! Ik hou jullie sowieso op de hoogte
Heel erg vervelend! Heb je ook foto’s van vóór je de horloges naar de juwelier bracht?? Kun je iig aantonen dat het anders is geweest.
Jazeker! Heb er ooit nog eens een probleempje mee gehad en sindsdien maak ik altijd een foto van als ik mijn horloge wegbreng, had het ook al tegen hun gezegd. Zoals je kan zien staan de uurmarkeringen er nog duidelijk op.
Duidelijk. Er heeft iemand met zijn vingers zitten vegen op die plaat. Die juwelier moet gewoon zijn verantwoordelijkheid nemen en zorgen dat het opgelost wordt. Jij hebt er niks mee te maken wie nou tussenpersoon waarvoor is, jij hebt het horloge bij de juwelier aangeboden en zij hebben je geld aangenomen.
Dit!
#chanceless…
wat een slecht verhaal, hoop dat ze het oplossen!
sterkte!
Niet accepteren… dat is jouw spullen vernielen en daar moeten ze op aangesproken worden.
Bedankt allen, ik heb nog een vraagje. Weet iemand een mogelijke oplossing dat ik morgen kan voorstellen? Ik vermoed dat ze weer gaan zeggen “We kunnen het terugsturen naar de horlogemaker en kijken wat hij ervan zegt”, maar ikzelf zou eigenlijk niet direct een acceptabele oplossing weten. Het is zoals @Bernard zegt, een goede oplossing is er niet. Maar ik wil het natuurlijk ook niet zo laten…
Zeg dat je de waarde van het horloge wenst te ontvangen. Heb je een aankoop bewijs oid? Of referentie van wat zoiets ongeveer kost? Mogen zij het horloge houden.
Nou je hebt een foto als bewijs, die cijfers heeft de “horlogemaker” gezien. Het is een pannekoek om het dan zo terug te leveren! En zonder je cijfers is er nu geen oplossing meer die acceptabel is.
De prutser had je sowieso moeten informeren en in overleg met jouw naar een oplossing moeten zoeken. Maar gewoon terug plakken had wonderen gedaan. Nu is alles waarschijnlijk in de prullenbak beland, hij heeft niks gezegd en jij hebt afgetikt voor een “succesvolle” reparatie.
Oplossing is vergoeding, horloge is waardeloos nu en een beetje kliederen met verf is geen acceptabele oplossing.