Dao is eruit, NA is binnen: toolwatch 34-38mm, €500-€900

Hoi! Het is nog nooit zo stil geweest in mijn collectie. En dat is fijn, tevredenheid is een deugd. Maar ik mis ook wel een beetje het gevoel van een horloge kopen!

Hieronder mijn huidige collectie (alleen de Seiko LM is verkocht), een lijstje, daarna wat foto’s voor het idee.


Wensenlijstje:

  • Ik neig naar een stoer, robuust horloge. Military / tool bijvoorbeeld. Een te duur voorbeeld is de Rolex Explorer, maar ik zoek geen homage. (Overigens komt dat ontwerp wel wat veel in de buurt van mijn SARB033 en Smiths PRS-29a. Gaat om de stijl).
  • Moet wel echt anders zijn / een aanvulling zijn op mijn huidige collectie. (Inspiratie voor iets anders dan punt 1 kan dus bij hoge uitzondering ook)
  • Mag ‘clean’ zijn: graag goed afleesbaar, hoeft geen chrono te zijn, datum mag maar hoeft niet.
  • De horloges die ik het langst hou of ik het meest naar kijk hebben een zwarte dial. Maar om anders te zijn dan wat ik al heb, kijk ik ook wel naar bijv. de Stowa Marine Classic (36mm) met witte dial en geblauwde wijzers.
  • 34 tot 38mm, sweet spot is dus 36mm en ik neig eerder kleiner, dan dat het toch 38mm wordt. Mijn polsomtrek is 16,5cm. Dan snap ik dat de deur naar vintage open moet, en dat kan, maar ik hou niet zo van patina enz en zoek iets dat sterk, stevig en zorgeloos is, waterdicht, niet iets waarvan ik bang moet zijn voor de servicegeschiedenis.
  • €500-€900 ongeveer de prijsklasse waarin ik zoek
  • Voorkeur voor bekende merken. Waar ik nu zoal naar kijk is Glycine, Citizen, Sinn, Damasko, Laco, Stowa, Tissot. Ik vergeet er vast een paar. Liever geen microbrand, tenzij het echt iets gaafs is. Liever geen Seiko, goed spul hoor maar al genoeg gehad.
  • Nieuw of gebruikt. Bij nieuw kan ik wel een VVV bon van €100 inzetten.

Waar heb ik tot nu toe naar gekeken, maar niet overtuigd geraakt: Sinn 556, Stowa Marine Classic, Glycine Airman 36 (zo tof, had gekocht maar werd uit pakket gestolen. Achteraf twijfel ik over leesbaarheid), Damasko dinges, Glycine Combat 6 Classic, Smiths Everest… dat was het wel denk ik. Wat er dan aan mankeert vaak is dat ik het net te weinig bijzonder vind voor het geld (ondanks kwaliteit), of net teveel lijkt op wat ik heb, en met de Smiths PRS-29a en SARB033 ben ik erg blij.

Mocht je denken, luister Dao wat wil je nou of wat je zoekt bestaat niet: ik vraag het niet voor niks hier, als het makkelijk was had ik je advies niet nodig gehad. :joy:

Paar foto’s voor de ambiance en impressie:


Bedankt voor het meedenken

10 likes

Certina DS Action 38 mm?

4 likes

Ik dacht meteen aan de Traska Commuter, of heeft die een te hoog Oyster Perpetual gehalte voor je? Het is een micro brand, maar qua afmetingen en qua looks (schat ik) wel precies wat je zoekt.

9 likes

Interessant topic voor mij om even te volgen.

1 like

Ja ik was vergeten ‘duiker is niet de voorkeur’ erbij te zetten, maar… deze is idd niet gek. Overigens vind ik deze wat gewaagd maar wel supertof:

Ik twijfel vaak wat of het deze prijsklasse waard is verder.

Ziet er nice uit, ik ken Traska overigens niet :thinking:

6 likes

Jup mooi topic, horwel ik aan het andere spectrum kijk (43mm)

Ik heb een Glycine combat am gekocht, vind ik super klok. Niet écht spannend maar wel tof. De airman (gmt) staat ook op m’n lijst.

Traska is ook heel mooi.

Waar ik ook stiekem verliefd op ben zijn de Sturmanskies, zijn er ook in ‘vintage’-maten (36mm). Of zelfs 24uurs.
afbeelding

1 like

750 piek voor een new-out-the-box Zwitserse duiker van een gevestigde naam met 80 uren gangreserve en meer dan prima afwerking…

Menig microbrand weet minder value for money te bieden :wink:

1 like

Haha zal je zeker gelijk in hebben. Op een bepaald moment word ik ook gewoon wat gierig :stuck_out_tongue_closed_eyes:

1 like

Vintage Glycine compressor automaat in 34mm bestond ook met antraciet grijze wijzerplaat. zoek er eentje uit in goede staat, servicebeurtje erbij, en dan ben je rond onder het vooropgestelde minimumbedrag.
Deze nam ik vorig jaar over via het forum.

5 likes

Sinn 556 / 656.

Damasko

2 likes

Is een vrij nieuw(e?) micro brand. Dit is volgens mij hun derde horloge. Als ik het goed heb heeft/had @Erikje hun eerste model, de freediver. Op zich ‘gewoon’ een micro brand wat Seiko uurwerken gebruikt maar wel met toffe extra’s zoals een Diashield-achtige krasbestendige coating.

Halios Universa

21 likes

Vet. Ik zat wel even te denken, ‘Wat is MECHA NICAL?’ :man_facepalming::man_facepalming::man_facepalming::man_facepalming::man_facepalming::man_facepalming:

2 likes

Die halios is er dus met 2 verschillende dials.
En de een heeft een gekleurder secondewijzertip
En de ander niet.
Wel mooi.

1 like

Ja er zijn mensen die dat storend vinden inderdaad. Ik ben er daar geen van :man_dancing:t2:

1 like

Klopt, en ik krijg de 3e. Slechts in hele kleine oplage komt die. Heb er eentje weten te bemachtigen :tada:

9 likes

Ik was gewoon te dom om te beseffen wat er stond. Pas toen ik het hardop achter elkaar uitsprak had ik zoiets van ‘Oohhhh’. :grinning_face_with_smiling_eyes:

4 likes

Tiffany blauw :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like

Dit lijkt me wel wat: zowel met klassieke als California dial

Of je koopt een leuke youngtimer :

Edit
Oh sorry geen duiker

2 likes

Easy, wel wat lastiger te krijgen voor 900€, christopher ward sandburst…

6 likes