Nieuwe mod
Ik ben grote blij met deze verdere aanpassing van de SKX013 die ik inmiddels al jaren heb.
Van dit:
Naar dit:
En check vooral de fade van licht aan de buitenkant naar donker aan de binnenkant van de insert he
De wens
Nadat ik deze ‘subtiele mod’ al een tijdje had, werd het tijd voor een volgende stap.
Want zwarte duikers zijn epic maar soms ook wel saai, mede omdat ik ook een zwarte Marathon Msar heb. Dus, het begon te kriebelen om deze te gaan onderscheiden met iets nieuws.
De wensen:
- De fade en patina van onderstaand voorbeeld benaderen
- Subtiel / smaakvol houden
- Geen effen resultaat, maar gradueel van licht naar donker op de bezel insert.
Het proces
Toen ik een topic opende om te vragen of mensen zo’n overgang wel eens hadden geprobeerd, kreeg ik een paar tips en vooral een mooi voorbeeld van @stefanketelaars die het meteen even uitprobeerde. Alles wat hij met zijn apparaat aanraakt wordt goud. En hij was zo aardig om voor te stellen dat ik hem een gebleekte insert stuurde die hij dan zou nabewerken.
Dus ik een paar inserts gekocht, gebleekt, opgestuurd en teruggekregen. Maar zijn eerst voorbeeld was het best en deze stuurde hij gelukkig ook mee!
Dus, aan de slag! Nog even door de bleek en de binnendiameter groter vijlen en schuren, want die top hat saffier is dikker dan normaal glas.
Daarna aan de slag met het verkleuren van de lume. Net genoeg dat je verkleuring ziet, maar niet zoveel dat het overdreven faux patina is. En dit keer niet met koffie of soja: in mijn ervaring blijft het eten en drinken ‘doorwerken’ (bederven?) waardoor het na een paar maanden lelijker wordt. Dus vanuit mijn andere hobby: waterverf!
Dat gaf meteen meer controle over de kleur, niet alleen geel maar ook wat oker en bruin erin. Het was niet meteen makkelijk, want het blijft er als druppel op liggen (koffie en soja volgens mij ook). Maar na een beetje indrogen en nawrijven met een vochtig wattenstaafje het gewenste resultaat bereikt!
Wijzerplaat schoonmaken, alles weer in elkaar en klaar!
Fotoshoot!
En dan nu: plaatjes!
Bedankt voor het kijken