Dao's dagje Amsterdam: Rolex, Grand Seiko, Oris, Omega, IWC

Zoals eerder aangekondigd ben ik een dagje naar Amsterdam gegaan om horloges te passen, samen met vrouwlief en babylief. De route:

b33b7f4e24d429e596b8373a0c7b060ad8fa7260_1_690x327

Watchme, Gassan, Oris Boutique, Seiko Boutique, Amsterdam Vintage Watches en AWCO

Hieronder per winkel over de ontvangst en indruk en de gepaste horloges op de foto! In kunstlicht en ‘even snel’ dus niet de beste foto’s, maarja.

1. Watchme

Leuk klein horlogezaakje, heel vriendelijke begroeting. Paar geinige vintage horloges, de nieuwe horloges waren merken als Komono enzo, wat ik verder niet de moeite waard vond. Ik denk dat ik na 4 minuten weer weg was. Echt een zaakje die ik het zou gunnen, maar nee.

2. Gassan (Dam)

De zaak waar ik met enige tegenzin naar binnen ging. Enig vooroordeel dus, alsof ik als normale vent ineens een upper class wereld binnenloop waar ik niet in thuis hoor. MAAR. Gewoon naar binnen gewandeld alsof de zaak van mij was, rondgekeken en aangesproken door een leuke, vriendelijke dame Noël die ons meteen thuis liet voelen, even een rondje gelopen, mij op een stoel gezet en wat dingen laten passen (wetende dat ik vooral even kwam oriënteren, heel fijne behandeling, kopje koffie erbij en al). Leuke gesprekken, echt een ontvangst zoals het hoort en geen enige druk of haast. Klasse.

Ik heb gepast:

Oyster Perpetual (39 mm)

Een grote verrassing, want de OP wordt wel eens als ‘instapmodel’ Rolex gepresenteerd, wat niet per se een compliment is, maar ik was onder de indruk. Met name de mooie sunburst plaat en de hoge uurmarkeringen, prachtig. De kast… ‘standaard’ Rolex kast, op zich niets mis mee, maar daar kom ik nog wel op terug als ik straks bij de Grand Seiko’s kom. En de 3 - 6 - 9 vind ik ook mooier dan gedacht. Ik vind de lunette iets minder, deze is wat te bol voor mijn smaak.

Datejust (36 mm) zwart

De datum en datumloep hoort er toch een beetje bij! Bij de zwarte mist de mooie sunburst, maar toch even omgehad, mooi ding. Iets te ingetogen naar mijn mening.

Datejust (36 mm) midnight blue

Dit was wel de winnaar hoor. Niet meegenomen, want volgens mij €6.000 en dat snap ik niet helemaal, maar wat een prachtige donkerblauwe kleur, mooi formaatje, alles klopt gewoon! De centerlinks gepolijst - ik had het niet verwacht, maar vond ik toch mooi. Het gaf net het extra plusje, niet te ‘blingy’ maar net iets opvallender.

Ze pakte (ongevraagd) er nog een IWC bij:

IWC ja die hele bekende geen idee hoe die heet

Veel gezien op de foto’s, het trok me nooit heel erg. Ik snap nu in het echt wel waarom mensen hem mooi vinden, maar nee. Het doet me niets, ZEKER niet voor die prijs.

Omega Speedmaster

Dé klassieker die ik echt wilde proberen, vooral de Reduced, maar de kleinere versie waar ze mee kwam had een metalen rand in de bezel, zag er wat anders uit en klopte naar mijn smaak niet helemaal. Hij leek ook te hoog voor het mooie en ben zelfs vergeten een foto te maken. De grotere heb ik ook omgehad, te groot voor mij en in alle eerlijkheid: ik snap (afgezien van de historie uiteraard) de heisa niet zo. Ik vond hem niet geweldig. Leuk om eens om te hebben gehad, dat dan weer wel.

3. Oris Boutique

De Oris-winkel was een belangrijke op mijn lijstje. Ik ben aan het rondkijken voor een wat hoger segment voor mijn doen (nu vaak max. €400 in mijn collectie) en de Oris Big Crown Pointer Date vind ik erg mooi. En de 65’s vind ik niet allemaal even bijzonder, maar wilde ik daarom ook wel eens zien.

Overigens geholpen door een vriendelijke oudere man, maar die leek er niet bijster veel van te weten. Het was niet de eigenaar, die was een andere klant helpen en daar had ik veel liever door geholpen geworden! Ik heb hem toen ik wegging nog wel kort gesproken. En blijkbaar was het de vader van forumlid @OrisBoutiqueAmsterdam. Die tweede man hielp alleen een beetje voor erbij, omdat jij er niet was :stuck_out_tongue:

Hoe dan ook, het ging me nu even om het passen en dat is gelukt. En maar goed ook, ik had sowieso verwacht dat de OBGPD van 40mm te groot zou zijn, maar de 36mm was echt een damesmodel om te zien om zelfs mijn pols. Van de 36mm dan ook geen foto gemaakt. Wel van:

Sixty-Five twotone (brons)

Ik vond hem op de foto’s al interessant, maar wat een gaaf ding in het echt! Positief verrast. Hoe dan ook, heel gaaf, heel bijzonder, mooi diep donkerblauwe plaat. Wat het brons betreft… Met Vostoks vind ik het prima als delen gaan patineren, het heeft z’n charme, maar ik weet niet of ik dat wil met een horloge van meer dan €2.000.

Pointer Date (brons, groene dial)

Dit was de grote kanshebber. Helaas viel die minder in de smaak dan ik dacht. Het brons is echt wel heel… oranje achtig, of koperkleurig eigenlijk. Het kan ook aan het kunstlicht liggen, maar als ik hem zo op mijn eigen huidskleur zag, niet een die ik zo dagelijks zou willen dragen. Ik had iets meer verwacht van de wijzerplaat en de stapel van 4 wijzers. Mijn hart ging er niet sneller van kloppen.

Pointer Date (zilver, oxblood)

Deze vond ik daarentegen leuker dan gedacht. Opvallende kleur, een die je niet vaak ziet, het is donkerrood, niet echt bordeaux, neigt soms naar paarstinten, het is niet goed te beschrijven. Leuk, geen idee of je daarop snel uitgekeken raakt.

4. Reuter

Deze stond niet hoog op mijn lijstje, maar lag op de route. Reuter heeft opheffingsuitverkoop, dat is misschien wel interessant, maar ik vond er niet zoveel aan. Even in de vitrine staan kijken, naar binnen gegaan, maar daar waren verder geen horloges. Meh, was in 1 minuut weer weg.

5. Seiko Boutique

Hier ben ik puur naartoe gegaan voor de Grand Seiko. Die moest ik nu echt eens in het echt zien. En man, wat een prachtdingen zeg.

Grand Seiko (heritage wit)

Wat een prachtige kast, zo tering strak is niet normaal. Messcherpe lijnen, en groot contrast tussen spiegelgepolijste delen en de gebrushte delen. Nog mooier in het echt. Alsof photoshop in real life wordt toegepast. Mooie plaat, ik kijk vaak naar donkere platen, maar deze witte leek enerzijds effen, maar in het licht toch wat verschillende kleurschakeringen. Subliem.

Ook een GMT versie gepast:

Grand Seiko GMT

Deze deed me iets minder, de kast ook, op een afstandje dacht ik dat de plaat mooier was.

Grand Seiko (heritage zwart)

Mijn vrouw keek mee en zei de woorden die ieders wederhelft misschien al eens uitsprak: “Hee, heb je er niet al zo eentje?” Ze had een punt, ze dacht aan mijn SARB033. Qua afwerking (en prijs) niet te vergelijken, maar wel de reden dat ik niet zo snel deze versie zou kiezen maar bijvoorbeeld de witte. Maar man, met die strakke kast en dan die gitzwarte plaat, dat is wel een héle mooie combinatie. Dubbel strak. De plaat had trouwens nog iets bijzonders. Van een afstandje leek het zwarte pianolak, maar als je er ‘in’ keek, leek het alsof je door een transparante oppervlakkige laag keek met daaronder een soort reliëf sunburst. Erg mooi.

6. Amsterdam Vintage Watches

Okee, deze gaat naar ‘uitspraken van je wederhelft’. Het was een eindje om, voor de deur leg ik uit dat het Amsterdam Vintage Watches heet, we stappen binnen, en ze zegt: “Ja! Het ruikt ook vintage!” Sorry @AmsterdamVintageWatches maar het is wel een beetje waar :stuck_out_tongue: Doet er verder niet toe, het is nl. een mooi grachtenpand met veel hout binnen, het hoort er allemaal bij.

Ik ben er bij AVW achter gekomen (opnieuw) dat vintage niet echt mijn ding is. Ja, voor max een paarhonderd euro, maar niet in die prijsklasse. Ik had net de Grand Seiko om gehad, dan ziet iets dat vintage is er al gauw afgekloven uit. Het was leuk om even te zien, echte oude Rolex duikers, wat datejusts en daydates (duidelijker de verschillen gezien overigens, daydate is wel echt mooier) en enkele AP’s. Maar er was niet echt iets wat ik buiten de vitrine hoefde te zien. De verkopers waren bezig met een gozer die had aan het twijfelen was, ik had er niet heel veel te zoeken vond ik, dus ik ben weer weggegaan. Vooral leuk voor als je echt naar iets specifiek op zoek bent wat ze alleen daar hebben.

7. AWCo

Sorry AWCO maar om 17u dicht? $^#&@$ Ik vind het niet van deze tijd. Heb met een paar onbekenden flink staan balen voor de deur. Dus. Na een hele dag door Amsterdam, was dat echt wel even een domper. Ik ben nog steeds een beetje boos.

De moeite waard!

Ik ben blij met vandaag mensen, dank voor alle tips. Veel wijzer geworden, leuk om gewoon binnen te lopen en te passen, je wordt overal vriendelijk geholpen en het zegt écht veel meer dan de foto’s. Voorlopig heb ik nog geen nieuwe aankoop in het vizier in de hogere prijsklasse, maar echt leuk om de iconen en luxe artikelen eens in het echt te zien.

Het hoogtepunt was toch wel de GS. En dan denk je terug aan het ‘instapmodel’ Rolex, ook ongeveer €6.000 net als deze. Wat zou je doen? Ik had extra waardering voor de Grand Seiko’s, die voor dat geld echt iets nieuws neerzetten. De kast is onvergelijkbaar, zo snap ik niet dat die Rolex kast zo saai blijft. Ja, klassiek enzo… maar dan mogen ze echt een voorbeeld nemen aan GS. En toch komtie in je op. Ook bij mijn vrouw, ze had net zo goed op HF kunnen zitten want ze vatte samen met: “Ja die GS is écht mooier… maarja, voor dat geld wil je uiteindelijk toch een Rolex.” Damn it, ergens is het zo, terwijl ik het liever bullshit vind. De GS ís mooier, maar rond Rolex hangt dan (al wil ik het niet toegeven) iets magisch. Gelukkig hoef ik de keuze (nog) niet te maken.

Dank voor het lezen!

218 likes

Leuk verhaal van een dagje Amsterdam!

1 like

Zaterdag he. Ga 's naar Duitsland, is op zaterdag om 15:00 alles dicht. Alles. :no_mouth::wink:

Maar leuk verslag! Die GS’en zijn echt super. :+1:

2 likes

Leuk verhaal en ook super leuke plaatje erbij!:+1:t2::+1:t2::+1:t2::ok_hand:t2::ok_hand:t2::ok_hand:t2:

1 like

Leuk verhaal, zo zie je maar weer dat passen heel belangrijk is. En blij dat je overal naar binnen bent gestapt :sunglasses: : zoveel stelt het allemaal niet voor hè.

1 like

Mooi verhaal @Dao!
En vrouwen…Ja die vinden elk horloge met een zwarte wijzerplaat op elkaar lijken :joy::+1:t3: .
En koop uiteindelijk wat je echt mooi vindt en niet voor de naam en/of faam.

2 likes

Met een ruime bocht om de wallen gelopen zo te zien? Verstandig, mislukt bij mij wel eens.

OT: Leuk leesvoer zo vlak voor het slapen! Was een mooie dag zo te lezen.

2 likes

Leuk om te lezen! Ik heb wat adviezen uit je vorige topic overgenomen en als ik terug ben van het varen wil ik ook een dagje “passen”. Hier aan boord zie ik elke dag mooie horloges dus heb inmiddels een hele lijst. Toch wel benieuwd wat het uiteindelijk gaat worden hahah

1 like

Erg leuk verslag Dao! Dank je wel voor het delen :smiley::+1:t2:

1 like

Leuk verhaal! Heb je ook wat gekocht? :sunglasses::+1:

1 like

Mooi verslag. Dank je voor het delen!:+1::slightly_smiling_face:

1 like

Leuk verslag .

1 like

Waar ben jij dan geweest op zaterdag?

Dat was vroeger zo, maar in de grote steden zijn de winkels echt wel langer open hoor, op zaterdag.

3 likes

Zeer leuk verslag met prachtige foto’s

Dank voor het delen

1 like

Leuk verhaal, bedankt voor het delen👍

1 like

Mooi verhaal, klinkt als een top dagje uit en respect voor je familie. Moet een zware dag voor hen zijn geweest.

3 likes

Mooi verslag man! Wat een tour, en dat met vrouw en baby erbij… Jij liever dan ik :wink:!

Van AWCO is mss jammer maar je hebt je dagje tot in de puntjes voorbereid maar dan niet de openingstijden gecheckt? Dat kun je de winkeliers niet kwalijk nemen… Al begrijp ik je frustratie.

Verder vind ik het opmerkelijk met hoeveel geduld en klantvriendelijkheid je bij Gassan Dam Sq. bent ontvangen, op een zaterdag (??) nota bene.

En wat vond je van het personeel bij de Seiko boutique? Mooie horloges maar die nietszeggende boys in de zaak zouden voor mij een reden zijn om elders een GS te kopen.

Ga lekker nagenieten van al je impressies en we zien eerdaags/ooit wel een NA topic voorbijkomen :stuck_out_tongue_winking_eye:!!

Cheers vanuit 020,
:sunglasses:
Otto

4 likes

Leuk tripje en dito verslag. Lekker duidelijk uiteen gezet.
Heb je nu ook het gevoel dat je volgende horloge perse in de duurdere categorie moet zijn of zou je net zo goed in je huidige prijsrange iets aanschaffen?

1 like

Leuk verslag, Denk dat ik ook @Watch2Morrow maar een dagje ga plannen…

:ok_hand:

2 likes

Woordkoning :prince:

1 like