Da's toch raar: gangreserve op een automaat?

Maar die PAM 190 is een handopwinder, en dan zou het juist weer handig zijn als de indicator op de voorzijde zit toch :S

Ruud

Mmmmmm, verrekt mooi klokkie! Wat doet dat ding in de losse verkoop…

Da’s persoonlijk… ik wind mijn horloges nooit op terwijl ik ze om heb.
Als ik ze dan TOCH niet om heb, kan de benzinemeter net zo goed op de achterkant zitten, ivm de “cleane” look van de wijzerplaat.

Groet
Mark

Er zijn mensen die zo’n benzinemeter OP de wijzerplaat nou juist het einde vinden :slight_smile: is toch zo Henrik ?
en er zijn een hoop andere complicaties waarvan je je af kan vragen of die nou echt nuttig zijn.
een maandstand, een dag en nacht aanduiding ,een tourbillon, of een jaar aanduiding, daarmee vergeleken is zo’n gangreserve aanduiding misschien nog wel de meest nuttige van het stel ? automaat of niet

groet, André

ik heb 2 automaten, een Seiko 5 en een Mido oceanstar. Maar daar zitten geen gangreserve aanduiding op. Was het maar waar. In mijn ogen is dat supermooi!

Goede vraag van Mechaniekje.
Ik vind een gangreserveaanduiding op een automaat ook overbodig. Maar ja, zoals Andre al aangaf…er zijn wel meer nutteloze complicaties.

Echter, nutteloos of niet…ik vind het wel fraai… mits goed geintegreed op de wijzerplaat

gr,
Hans Mennink

Ik ben het helemaal met Mechaniekje eens, en heb het ook al vaker (al weet ik bij god niet meer in welke draad) hier gesteld: gangreserve op een automaat is een complicatie om de complicatie. Een automaat is juist om niet op te hoeven winden… ik vind het zo onlogisch als de pest en vertik het om er ooit eentje te kopen…

leuke reacties, bedankt. En inderdaad; die Davosa is wel mooi. al vind ik persoonlijk cijfers op elke 2e positie minder mooi, zie liever alles, niets of 3-6-9-12. Maar dat is weer een andere discussie…

Ik weet niet of het aan mij ligt, maar niemand heeft nog antwoord gegeven op de vraag van "mechaniekje"
Bij een handopwinder weet je dat het horloge na volledig opwinden 48 uur later (als voorbeeld) gewoon stilstaat.
Bij een automaat weet je eigenlijk nooit hoeveel “power” het horloge nog heeft als je hem een dag laat liggen,
Neem bijvoorbeeld een Seiko kinetic. Als dat horloge door dragen geheel is “opgewonden” en het horloge wordt weggelegd, dan kan het horloge ongeveer een maand lopen op de opgebouwde energie.
Als je geen zin hebt om het horloge te dragen en je het vervelend vindt om steeds de datum weer gelijk te zetten, dan kan je op het horloge aflezen hoeveel “power” er nog in zit en je rustig een paar dagen een ander horloge kunt dragen zonder je te bekommeren om het gelijk zetten van de datum (en/of de maanstand, en/of dag en datum en ga zo maar door.

1 like

het is natuurlijk een van de vele complicatie’s. Het nut, wat is het nut van duurste complicatie (tourbillon) ik weet het niet. Het is een mooi stukje techniek.
Mooi voorbeeld van een handopwinder met powerreserve vind ik de Reverso van JLC.
Kijk ook even naar mijn nieuwe post (straks op dit forum)

groet Arno.

Kijk ook even naar dit artikel. De nieuwe Parmigiani Fleurige heeft 70 dagen(!) gangreserve… Uurwerk zit heel anders in elkaar dan een gangbaar uurwerk.

1 like

Ik zie dat ik wel een heel oud topic heb geupdate, dat was misschien nu ook weer niet nodig… Excuus!

Heel gaaf, zag het langs komen inderdaad…

(Hamer)automaat

4 likes

Raising the dead threads… :scream:

:smile:

Prachtige LeCoultre trouwens. edit - wijzers zouden er even af moeten en beter uitgelijnd. :wink:

Dat moet toch haast wel een record zijn…

Weer zo’n oud topic opgediept. Wel leuk overigens.

Ik vind een Power reserve erg gaaf om naar te kijken. Heb een Meistersinger Unomatik met Power reserve. Staat te koop hier op het forum overigens. Maar die vind ik dus echt heel erg mooi. Het is dat ik liever een Speedmaster heb, anders had ik hem zeker gehouden.

Morgen ruil ik hem in.

Ik vind het ook mooier als de.pr op de achterzijde zit. En precies het ‘probleem’ v n automaat. Een handopwinder kun je opwinden tot ie ‘vol’ Is. Dan kun uitgaan vd specs dat ie het wel 40 uur ofzo vol houdt.
Bij een automaat kun je niet voelen wanneer de veerton volledig Is opgewonden. Dus als je niet actief genoeg bent geweest, weet je niet of ie straks stil gaat vallen als je em weg legt, of dat als je er naar kijkt of ie niet stiekem n paar keer stil.is komen te staan.

Ik kan me trieste verhalen herinneren van iemand met ziekte, waardoor ie geen automaten meer droeg, omdat ze stil kwamen te staan.

@acour_jeroen heel cool… Heb je die al lang?

Al járen! Draagt wel klein hoor. Loopt prima, maar een preventieve service (nu de onderdelen steeds schaarser worden) zou geen gek idee zijn.