Dat brengt me op een nieuw topic: is je smaak veranderd de laatste 5 jaar?

5 jaar geleden had ik maar 1 horloge. Een Fossil quartz chrono die ik elke dag droeg.
Nu wissel ik af tussen een Squale 1521, SKX009 en SARB033.
Hoewel ik de Fossil qua looks nog steeds leuk vind, zou ik nu nooit meer een modemerk dragen.
Merk wel dat m’n smaak is verschoven van vooral chrono’s naar vooral duikers.

Ik draag pas sinds 5 jaar een horloge, dus veel valt er niet te zeggen. Ik kreeg toen een Pulsar (zelf uitgezocht) voor mijn verjaardag, omdat ik vond dat het tijd werd voor een horloge. Korte tijd later het forum ontdekt en na enkele jaren een Sarb gekocht, omdat deze de zaken had die ik miste in de Pulsar. Namelijk een mechanisch uurwerk en lume op de indices.
Smaak is nog steeds hetzelfde: dressers. Dankzij het rustige ontwerp verveelt het mij niet om er naar te kijken.

1 like

Mijn smaak is zeker veranderd! Van mij mag 40 mm tegenwoordig en misschien zelfs kleiner! Daarnaast begin ik me meer te interesseren voor de uurwerken. In mijn verzameling is dat nog niet goed terug te zien, maar misschien komt dat nog. Voor nu ben ik erg tevreden met al mijn horloges.

1 like

Mijn interesse in horloges is begonnen met een Tissot PRC-200. Ik vond hem helemaal geweldig, maar droeg hem nauwelijks omdat ik het destijds een duur horloge vond, bang voor beschadigingen. Een €60,- kostende Casio zat daarom altijd om mijn pols. Die Casio is er nog en draag ik ook nog met enige regelmaat. De Tissot is weg.
image

Daarna zijn er vele quartz horloges geweest, voornamelijk Casio’s. Qua formaat vaak richting 45mm. Ook begon er een verzameling bandjes te ontstaan. Die horloges en bandjes zijn allemaal weer weg. Een van de mooieren van die tijd was deze Casio:

Heel langzaam begon mijn smaak zich te ontwikkelen richting kleiner formaat horloges, automaten en microbrands en Seiko’s. Ik zou niet weten hoeveel ik er heb gehad, zeker 100+. Ook rond die tijd langzaam wat horloges gaan modden, als eerste een brushed versie maken van een vostok amphibia.
image

Van deze collectie omstreeks in 2014, zijn er nog 3; de casio, de ST5 en de 1963.

Nu zijn al mijn horloges 40mm of kleiner, op één na. Paar microbrands, paar Seiko’s, duikers, dresswatches, automaat, quartz, digitaal, er zit van alles bij.

3 likes

De chrono’s zijn compleet uit beeld geraakt. Van een Tudor Prince Chrono, met als beater een Tissot PRS200 ernaast. Nu een Omega SMPc met een Squale 1521 als beater.

Mijn smaak is absoluut veranderd. Voorheen vaak grote en drukke horloges zoals de Citizen Promaster Skyhawk. In 2015 een Breitling Colt 44 aangeschaft, maar ook die is inmiddels vertrokken. Ik merk dat mijn smaak zeker veranderd. Vooral de maatvoering is nu belangrijk. Qua horloges heb ik nu wel van alles wat. Alleen een echte dress watch ontbreekt, maar ik denk dat die ook niet gaat komen. En waar ik in het verleden maximaal 500 euro wilde uitgeven voor een horloge is dat nu een veelvoud daarvan…

6 likes

Smaak op zich niet heel erg veranderd

Wel probeer ik de ‘13 in een dozijn’ horloges een beetje te vermijden en overgestapt naar kleinere diameters.

Een vrijwel bezelloze 36 mm past me eigenlijk nog het beste en daar heb ik diverse van.

Van "alleen Rolex want dat zijn de beste"
Via "als het maar Zwitsers is"
Via "nooit onder de 40mm"
Naar “op schoonheid staat geen naam of maat”

6 likes

Gelukkig maar. Het heeft ons hier aardig wat moeite gekost maar het resultaat mag er zijn. Je hebt nu een lekker setje😎

1 like

Ik ging van een Halios Tropik, een Damasko DA38, Squale 1521, Seiko Shogun en een Hamilton Intra-Matic (dat zijn de horloges die ik het langst heb gehad) naar het vintage gebeuren.

image

5 likes

:joy: jij wandeld de omgekeerde weg? :wink:

3 likes

Haha die zag ik van een kilometer aankomen. En toch… de Longines en CWC zijn cooler dan de Hamilton en de Damasko. Punt. :sunglasses:

1 like

Voorspelbaar hè😉maar zonder gekheid die Longines is een plaatje!

1 like

:thinking:

1 like

Voorheen kocht ik nog weleens een duiker, zal nu niet meer gebeuren. En ben een beetje van mijn ana-digi voorliefde genezen. De laatste tijd kan ik vooral genieten van een horloge met redelijk cleane uitstraling. En die hoeven zeker niet duur te zijn.

2 likes

Lekker tegendraads recent 2 forse horloges gekocht van 44/45 mm ipv m’n ideale 39-41mm range

Ter compensatie staat er voor dit jaar wel een 36mm op de planning.

Ik laat me dus vooral niet beperken door afmetingen, maar koop wat ik leuk vind

3 likes

Welke wordt dat?

Datejust

1 like

image

Ik ben nog geen vijf jaar “serieus” met horloges bezig, dus ja!
Van vijftien jaar lang elke dag dezelfde Pulsar, via een bij Victoria stad gekochte Edox automaat naar een doos vol in twee jaar…
Nu net mijn eerste vintage gekocht en qua maat vind ik < 40mm toch wel erg fijn eigenlijk…