Hallo beste forumleden,
Eerder heb ik een topic gemaakt waarbij ik mijn Seiko5
Uit december 1972 heb voorgesteld. Nu zijn er diverse hf leden er niet van overtuigd dat dit juist is.
Ik heb dit horloge gekregen in 1976 gekregen toen ik 18 was en nu ben ik 68. Een latere pruductiedatum dan 1976 is dan ook niet logisch.
Graag jullie gewaardeerde mening/deskundigheid
Txs, klopt ik had dat al gedaan, maar anderen zitten er snel 10 of 20 jaar naast.
De productie van de 7009 was van eind 70âs tot mid 90âs.
Dit horloge is een laat exemplaar om meedere redenen zoals het model, de stijl, de wijzerplaat, dingen als waar het daini logo is wijzen op een laat exemplaar. Dus 1992.
Die calculators zijn niet altijd correct. Maar in dit geval lijtk het wel te kloppen. 1972 is onmogelijk en 100% niet het bouwjaar.
Ik heb het nummer bij een aantal verschillende gechecked en overal komt 1972, wanneer het volgens jou niet klopt dan zou dat kunnen, ik weet dat jouw kennis van Seiko veel beter is dan mijn kennis dus wat er mi. overblijft is dat er een ander deksel is gemonteerd of er is iets mis met het geheugen van de topicstarter wat heel goed mogelijk is gezien zijn nickname ![]()
Als ik het serienummer + model invoer in de link die jij zelf stuurde komt er 82 of 92 uit zie het screenshot ![]()
Ik heb alleen het serienr. ingevuldâŠ
Er is dus blijkbaar iets mis met het geheugenâŠ
Ok, niet vanuit mijn eigen kennis maar dit is wat de robots me vertellenâŠ
Fabriek en Herkomst
De Code: De wijzerplaatcode die zichtbaar is op de foto is 7009-02YR R 2.
Het Symbool: De kleine âRâ aan het einde van deze code is de moderne aanduiding voor de Daini-fabriek.
Fabrieksrivaliteit: Daini (tegenwoordig Seiko Instruments Inc.) was de fabriek die oorspronkelijk de 7000-serie uurwerken ontwikkelde. Het âRâ-teken betekent dat jouw horloge is geproduceerd in hun faciliteiten, die bekendstaan om het ontwerpen van de meest robuuste âwerkpaardâ-uurwerken in de geschiedenis van Seiko.
De Datum Bepalen: 1992
Tijdperk: Omdat de wijzerplaat de vereenvoudigde lettercode âRâ gebruikt in plaats van het oudere âbliksemschichtâ-logo, bevestigt dit dat het horloge uit een latere productieperiode komt.
Productiedatum: In combinatie met het serienummer (2D9536) bevestigt dit dat jouw horloge is geproduceerd in december 1992.
De Wijzerplaatcode (Dial Code): De code â7009-02YR R 2â. De letter âRâ aan het einde is een modernere fabrieksaanduiding die Seiko pas later is gaan gebruiken in plaats van het grafische âlightning boltâ-logo. In 1982 was het voor de Daini-fabriek (die de 7009 maakte) nog standaard om het fysieke bliksemschicht-icoon op de wijzerplaat te drukken.
Het Ontwerp van de Wijzerplaat: Het horloge heeft een âsunburstâ blauwe wijzerplaat met zeer strakke, opgelegde goudkleurige indexen en kleine âlume dotsâ (lichtgevende puntjes). Dit specifieke minimalistische maar chique ontwerp is karakteristiek voor de Seiko 5-modellen uit de vroege jaren '90. Modellen uit 1982 hadden vaak een iets grovere afwerking of andere lettertypes voor de tekst âAutomaticâ.
Hope this helps
![]()
Het lijkt erop dat ik een âtime-travellerâ ben. Heel fascinerend dit.
Maar als TS het horloge sinds 1976 onafgebroken in bezit heeft dan zit er toch ergens iets scheef medunkt. Ăf het horloge heeft ooit een onderhoud gehad waarbij er zaken (misschien meerdere) vervangen zijn buiten zijn medeweten om, Ăłf de bronnen over leeftijd zijn verkeerd, Ăłf er zijn verkeerde zaken ingevuld. En ik zou alvast niet weten waarom TS ĂŒberhaupt zou liegen over het eerste.
Ander deksel opgezet later ofzo? Dat zou veel verklaren. Is het de bedoeling dat de nummers op de wijzerplaat en het deksel overeenkomen? Want dat is nu niet het geval voor zover ik kan zien, het deksel is 7009-876A en de plaat is moeilijk leesbaar maar lijkt me op YR te eindigen (82YR?). ![]()
Hahaha ontmaskerd bij deze
.
Dit zei de robot ook nog over de achterkant btw.
Op de achterkant van het horloge. Naast het modelnummer 7009-876A zie je een klein symbool in een vierkantje: de letter [F].
Dit merkteken staat voor de fabriek waar de horlogekast is gemaakt.
In 1982 werden er andere fabriekscodes gebruikt; de [F]-markering op deze positie is kenmerkend voor de productie uit de jaren '90.
Het is niet liegen. Maar ik zie dit wel vaker. Het is 30-40-50 jaar geleden. Soms weet ik na 5 minuten niet meer waar ik mijn sleutels gelegd had.
En welk horloge dan precies wanneer was, en wanneer welk horloge dan precies aangekocht is ja, na tientallen jaren kan zo iets wel eens door de war gehaald worden of verkeerd herinnerd zijn. Op HF zijn veel horlogeliefhebbers maar vroeger was het gewoon een gebruiksvoorwerp waar men niet al te veel over nadacht.
Dit klopt helemaal. Zo gaat dat en is veelvoorkomend. Heel menselijk ook.
true that.
Nu goed, voor hetzelfde geld heeft een van de koters van @BUITENBEENTJE ooit een stommiteit met dat horloge uitgehaald en snelsnel achter de rug van pa een andere caseback laten opzetten - van hetzelfde model, maar met een veel nieuwer serienummer op en jaren 90 markeringen. En dan kom je precies dit tegen.
Beetje zonde dat Seiko geen serienummers op het binnenwerk zelf zet, dat zou uitsluitsel kunnen geven. Of toch een beetje want ook die zijn vervangbaar tenslotte.
Meerdere bronnen zeggen dat de caseback bij het horloge hoort. Een verwisseling van herinneringen is helemaal niet iets om je voor te schamen. Ik zou dus zeker niet de deksel wegpleuren om de geschiedenis terug te buigen. ![]()
dit horloge ziet er geheel correct uit, de caseback, kast, wijzerplaat matchen allemaal.
Ik schat de kans groot dat het horloge uit 72/76 een ander horloge was. Misschien ook een blauwe Seiko. En dat dit de opvolger was die ergens in de 90s gekocht is. Waar het horloge uit 76 dan is, dat weet ik ook niet natuurlijk.
Dat dit een origineel exemplaar is, én al lang in bezit, dat zijn de belangrijkste punten. De rest is eigenlijk minder relevant. Ik hoop dat dit de TS helpt om er van te genieten.
Bizar,
het was mijn eerste (en enige) horloge wat ik had en wel voor een bijzondere gelegenheid namelijk nodig voor mijn werk. Wanneer ik begon met werken meen ik mij nog wel te herinneren, als 17 jarige namelijk op 1-7-1975. De opleiding tot agent duurde 1 jaar tot 1-7-1976. Voor dat ik geslaagd was voor de opleiding heb ik dit horloge al gekregen. Ik kan het voor mezelf dus eenvoudig koppelen aan een belangrijke gebeurtenis uit het verleden. Niks niet verward of vergeten (en mijn sleutels hang ik altijd in het sleutelkastje koekoek).
Ben het er wel mee eens dat het voor mij een gebruiksvoorwerp was.
Plot twist: heb je een vintage foto van vóór 1992 waarbij jij dit horloge draagt? Dan gaat de theorie âverkeerd onthoudenâ het raam uit, en ben je inderdaad een tijdreiziger xD
Ik ga op zoek naar mijn trouwfotos uit 1978. Zit nu echter in het buitenland dus kan er niet bij