Datering oud gouden zakhorloge uit eigen familie?

Geen idee wie we dit moesten vragen, en zo kwamen we op dit forum uit; mooi!!
Komt uit de eigen familie in de mannelijke lijn, komen ongeveer rond jaar 1900 uit.
Er staan maar weinig markeringen op het klokje; we hebben zelf er ooit een horloge van laten maken, en het uurwerkje weer laten repareren, het loopt weer prima op tijd. Ik zag op dit forum al ergens ongeveer hetzelfde uurwerkje afgebeeld.
Eigenlijk zijn we benieuwd in welk jaar dit klokje ooit gemaakt is, en door wie.

Kan iemand hier iets over zeggen?
PS: er zijn nog wel meer foto’s, maar ik kan als nieuwe deelnemer op dit forum maar 2 foto’s uploaden.

3 likes

Hier nog extra foto’s… (ps: zo kan het wel, blijkbaar)

2 likes

en:

3 likes

en:

2 likes

Hallo @Ivom

Mooi horloge, ik ben geen echte kenner. Maar ik weet wel dat dit horloge inderdaad omstreeks 1900 moet zijn gemaakt.

Dat zeg ik vanwege de knop die je moet indrukken om de tijd te kunnen zetten.

Merk tja dat kan zijn dat die er niet is. Vaak een ding dat werd samengesteld door een juwelier. Die kocht kastjes en uurwerken in.

1 like

Ik ga de handdoek ook in de ring moeten gooien voor het binnenwerk. Alle zinnige combinaties op ranfft geprobeerd, noppes. Paar zaken die er van héél ver op lijken maar zelfs niks dat op een afstammeling of voorouder lijkt. Mysterie :slightly_smiling_face: maar inderdaad, rond 1900 klinkt correct.

Dat gezegd zijnde, een 14k gouden horloge met juwelen rond 1900, dat was een heel duur ding. En de waarde zal, als het effectief vol goud is (waar het wel naar uitziet) wel de moeite zijn gezien de goudprijs.

Er staat iets boven die 14k dat mogelijk een merkteken is; zegt dit iemand iets?

PSX_20230106_195045

Zal tegen vallen denk ik hoor. Misschien 15 a 20 gram gok ik.

Pure speculatie mijnerzijds, maar de letters SRFA of SFRA op het uurwerk en de inscriptie Vietal boven het serienummer zouden er op kunnen wijzen dat het uit Frankrijk afkomstig is.
SFRA zouden dan de beginletters van “Société Francais de …” kunnen zijn en Vietal kan in het Frans bijv. “Levend” zijn.
Als dat zo zou zijn (nogmaals: pure speculatie) dan zou je naar Franse keurmerken voor goud moeten kijken uit rond het jaar 1900. Die zijn te vinden in deze figuur:

en dan zou je uit moeten komen op één van de tekens voor goud aan de linkerkant van de rechterkolom.
Iemand goed in beeldherkenning?

Op het binnendeksel staat geen vietal, maar metal. Dat wijst er ook op dat de rest inderdaad goud is.

4 likes

Zakhorloge die als armband horloge werden gemaakt, einde van zak horloge période dus rond WWI.

1 like

Ik twijfel tussen een eekhoorn en een haan …

1 like

Heel minder. Vol gewicht minder uurwerk, glas, charnier en opwindstem, dan heb je de 14K goud inhoud, dus /24 x 14 om volledig goud gewicht te hebben.
Goud is nu 56 € per gram.

In ieder geval wel de moeite om in de familie te houden en een beurt te laten geven om het uurwerk goed te houden.

1 like

Ja, binnen werk schijnt heel mooi. Een service beurt en waarschijnlijk nog klaar voor een volgende eeuw.

Even getracht een betere foto te maken van het stempel; ik pleit ook voor een Eekhoorn… ??

En wat zou dat dan zeggen?
en nu ik drie keer kijk, zie ik ook cryptische tekens in het dekseltje boven het uurwerk:

Leuke speculatie, maar deze letters staan voor wat anders. Dit betekent advance/retard en slow/fast. Dat geeft aan welke kant je het kompas op moet draaien om het uurwerk af te regelen :wink:

5 likes

Zou CB dan de kastmaker kunnen zijn?

Zoeken op C.B levert wel wat resultaten op.
https://www.mikrolisk.de/

Nog met een loep goed naar de cryptische tekens gekeken; kunnen dat reparatie signaturen zijn?
Wat ik in beeld bracht (redelijk vers) is K10082R
Nog veel dunner staat er ook R6747R

Klopt. Dat is door horlogemakers erin gekrast bij een onderhoudsbeurt. Doen ze tegenwoordig niet meer (of hooguit iets met een stift).

Idd en dat maakt het een Zwitsers horloge, in ieder geval de kast.