Ff gezocht en gevonden : Een eekhoorntje is een keurmerk van Zwitserse horloges met 14 karaat goud.
Beknopt antwoord en of het klopt ?
Ff gezocht en gevonden : Een eekhoorntje is een keurmerk van Zwitserse horloges met 14 karaat goud.
Beknopt antwoord en of het klopt ?
Dank voor alle input; na verder zoeken kom ik erop uit dat dit origineel een Dames Zakhorloge is geweest dat deze later is omgebouwd tot een armbandhorloge. Voor een horloge staat daarom de wijzerplaat nog verkeerd om.
Na wat zoeken op internet kwam ik twee horloges tegen die er erg op lijken:
1: https://www.ma-shops.nl/fenzl/item.php?id=32821&fwdKey=a2af115e9e969adde3f548ae8f2b9bc43350678b
2: https://bawue.museum-digital.de/object/57174 (Deutsches Uhrenmuseum Furtwangen over de Schwarzwälder Uhrmacherei)
Ad1) is wel een andere fabrikant: AGA; zie https://www.mikrolisk.de/show.php?site=280 vul AGA in.
AGA: Louis Baehler Uhren; La Chaux-de-Fonds, Schweiz; registriert am 26.4.1909
Ad2) Kleine Taschenuhr, umgebaut als Armbanduhr, Schweiz, um 1910
Fabrikant OL C. & W. Ottiger Horw, Schweiz (dichtbij Luzern)
Een tweede zoektocht gaat over het uurwerk, het Kaliber, movement; zie:
https://www.vintagewatchstraps.com/movements.php#MovementTypes
Dan lijkt ons uurwerkje toch wel iets te hebben van het Franse Lépine Movement stamped W&D for Wilsdorf and Davis:
Lépine (Jean-Antoine), famous watchmaker, was born in Challex, in the Pays de Gex (part of the department of Ain, located on the south-eastern slope of the Jura)
Waarschijnlijk zijn er nog wel meer verbanden te vinden, maar overeenkomstig het Eekhoorn stempel, kom ik inderdaad bij een Zwitserse oorsprong uit; al deze plaatsen liggen ook niet zo heel erg ver uit elkaar.
Het uurwerkje zelf ziet er ook wat minder als serieproductie uit; schat ook zo in dat het rond 1905 gemaakt moet zijn?
Het stempel CB in ons klokje wordt gebruikt door meerdere fabrikanten, maar het zou Pladiam kunnen zijn in Geneve.
Als ik zoek in de immense database van calibers op: http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&&2uswk
en ik selecteer op stem wind and pin set en op het kleine caliber van 10,5 lignes dan is er maar 1 hit: 1006 anonymous (uit 1914) …maar deze is toch anders. Het lijkt erop dat dit geen standaard uurwerk (movement) is.
Het is ook maar een klein Dames zakhorloge, zonder merkteken op het uurwerk. Maar in kleine serie gemaakt, lijkt het.
In die tijd waren de zakhorloges groter.
Dans son jus houden. Niet poetsen.
Buitenkant van de kast kun je zilverpoets voor gebruiken. Of brasso.
Ranfft is zeer uitgebreid maar tegelijk zeer ver van volledig, zeker voor zaken van 100+ jaar geleden. De info van movements is ook niet altijd correct jammer genoeg. Ik heb hier ook nog een handjevol werkjes liggen gehad die niet in de doctor zijn databank staan.
En het irritante is dat die golvende buikvorm van die train bridge mij bekend voorkomt, maar ik kom er maar niet op van waar. Ugh.
De kast is eenvoudig te poetsen. Binnenwerk wordt automatisch properder bij een onderhoud, meer dan dat zou ik ook niet doen
Ik ben nieuw op dit forum en zodoende in dit topic terecht gekomen. Wat gaaf om te zien hoeveel horlogekennis en bereidheid om elkaar te helpen hier bij elkaar komt.
Het uurwerk wat ik zie is vrij zeker zwitsers en niet frans. Vaak te herkennen aan de hoeveelheid spaken in de tandwielen (5 is typisch zwitsers). Verder valt mij op dat het een “Cylinder escapement” is. Dat doet mij vermoeden dat het zakhorloge ergens tussen 1850 en 1914 is geproduceerd. Nu zie ik ook het goud zegel in de kast, nu neem ik aan dat de kast en het uurwerk altijd bij elkaar hebben gehoord dus dan zou je de productie periode kunnen verkleinen naar tussen 1880 en 1914. Dit heeft te maken met de introductie van het zwitserse goud zegel in 1880! (Dit specifieke zegel, de eenkhoorn is gebruikt tussen 1880 tm 1933, daarna zijn er wijzigingen aangebracht aan de zegels). Ik hoop je hiermee iets dichter bij de datering gebracht te hebben.
Wow! Arens77, kon je DAT zien door de tandjes op het Escape-wheel vanaf de foto? Ik leer elke keer weer bij:
Beste LVA. ik wist niet dat die brug zo genoemd wordt. Klopt! Heeft wel een vorm die ik nog niet precies zo ergens gezien heb, behalve op een post op horglogeforum.nl waar (dacht) ik exact hetzelfde escapement in een zilveren klokje zag. Maar ik kan het nog niet terug vinden. Dank!
Heel leerzaam, dit! Weleens gelezen over een cylinder escapement, maar zó duidelijk uitgelegd hoe dat werkt als in die video: nog nooit gezien.
Klopt, maar dat krijg je er niet voor mocht men het willen verkopen. Denk aan 32-35 euro inkoop.
Even over het binnenwerk. Is dat ook goud? Het glimt goed in ieder geval en mocht het geen goud zijn, wat is het dan voor metaal?
Alleen maar de kast is goud. Uurwerk in goud bestaat niet. Soms verguld door vuur voor heel oude zakhorloge, anders niet.
Hier is het messing.
Als je voor 32 € wilt verkopen voor zuiver goud, laat mij weten
14k is geen zuiver goud en daar hebben we het monenteel over daar de kast 14k is.
Inkoopprijs 14k is momenteel 29,95 euro
Lijkt ook wel redelijk wat overeenkomst te hebben met dit erfstuk van mijn opa ^
Ook 14k, een eekhoorntje en een cilinder gang. Alleen stond er ook een hamertje met een nummer in de kast, welke hielp te traceren naar een Zwitserse horlogekastmaker tussen 1925 en 1934.
Zoals ik schrijfde :