Datering tweedehands Seiko SKX009

Ik heb vorige week een gebruikte Seiko SKX009 via Ebay ontvangen. Hij ziet eruit als nieuw en loopt uitstekend, gemiddeld ca. -2 seconden per dag. De enige zichtbare beschadigingen zijn twee kleine deukjes in de lunette/bezel. Ik kreeg er de standaard rubber band bij, maar echt lekker draagt die niet…

Echter:

• Het glas is niet vlak. Als het licht erop valt zie je het een heel klein beetje golven. Wel glad, maar niet vlak dus. Vermoedelijk eens vervangen.
  • Het lijkt een SKX009J te zijn: op de achterkant staan JAPAN en de afwerking van de kast (zoals getoond in dit filmpje) duiden daar op
  • De wijzerplaat is van een SKX009K of SKX007K (geen “Made in Japan”, geen “21 jewels”)

Er is dus blijkbaar wat aan geknutseld. Vind ik op zich geen probleem, omdat ik er nog veel meer aan ga knutselen :grin: en dan de enige originele onderdelen die overblijven (de kast en het uurwerk) juist de goede zijn.

Wat ik me nu nog afvraag: wanneer is hij geproduceerd? Het serienummer begint met 67 en aangezien het horloge volgens mij sinds 1996 wordt geproduceerd zou het dus uit juli 1996 of 2006 moeten zijn. Het uurwerk is een 7S26A, maar ik heb geen idee sinds wanneer de 7S26B werd gebruikt.

De vraag is dus: 1996 of 2006?

Wat denken jullie?

Groet, Edwin

Watchwiki zegt dat de B er vanaf 2006 is.

Haha moest denken aan:

Computer says…

4 likes

Als er aan geknutseld is ga er dan maar vanuit dat ie uit `96 komt.

Oei… Had ik ook aan kunnen denken, ik had alleen op Google gezocht… Dank, @Arjen

…zo voel ik me nu dus ook…

Kans op een '96-er is in het algemeen ook niet groot. Volgens mij kwamen ze pas medio of eind vh jaar; laatst nog 7002-7039 verkocht die was van medio '96. Al overlappen modellen soms wel

Zou ik aan de ene kant ook denken, vooral omdat 2006 net op het randje zit met de 7S26B. Alleen is de kast wel heel erg krasvrij. Ik ga er maar vanuit dat het een Frankenseiko is. Gelukkig heeft Igor er goed werkende hersenen ingezet. :grinning:

Om gelijk maar even in te haken.
Heb hetzelfde verhaal als Edwinek (Alleen was deze Seiko een impulsaankoop en gaat die in de verkoop) Seiko gekocht en volgens de verkoper helemaal nieuw en zo ziet ie er ook uit. Alleen de datum kan ik geen pijl op trekken, wellicht dat iemand mij hierbij hulp kan bieden.

Serienummer begint met 26, dus hij is uit juni 2002 of 2012. Weet je welk uurwerk erin zit (dus 7S26A, B of C)? A zou dan 2002 betekenen, C: 2012.

Bedankt voor je reactie.
Ik heb geen flauw idee welk uurwerk erin zit.
Staat alleen: 7S26-0020 AO

Afgaande op deze staat zou ik zeggen 2012, maar de enige manier om het zeker te weten is hem open maken. maar in dit geval zou ik dat niet doen gezien hij dan niet meer waterdicht is en zo zou ik nog zeggen van wel.

Dank je wel!
Het openmaken ga ik mijn handen niet aan branden en de Seiko is nu nog waterdicht inderdaad.

Grappig detail: mijn te koop staande Samurai (Edwin wees mij hierop) heeft exact hetzelfde serienummer als deze skx009. Zie foto.

Dat zou kunnen betekenen dat de skx echt uit '96 komt, of dat Seiko ervoor koos om dezelfde serienummers te gebruiken voor verschillende horloges/uurwerken (7s35 versus 7s26)…ik vind het heel apart.