Datum loupe en zon?

Nadat ik door de zoekfunctie gestruind heb en het niet kan vinden, vraag ik het toch maar even hier…

Ik heb een horloge met een datum loupe.

Nu bedacht ik me opeens…
Kan de zon gaan inbranden op de wijzerplaat/datum schijf onder “ideale” omstandigheden?

Of maak ik me zorgen om niks?

Heeft iemand dit wel eens meegemaakt? Of maak ik me “zorgen” om niks?

2 likes

Je hoeft je geen zorgen te maken. Had de datum loupe omgekeerd gestaan (volle zijde naar onder) dan wel (zou de zonnestralen convergeren zoals dat dan heet). Nu worden de zonnestralen gedivergeerd.

16 likes

Ja kan, zou daar heel erg mee oppassen…

4 likes

Menig Rolex is hierdoor al gesneuveld daarom hebben ze nu toch ook no date versies.

19 likes

FTFY

6 likes

:joy:

Dat ruimt lekker op :ok_hand:

5 likes

Volgens mij hoef je hier geen zorgen over te maken.
Heb nooit echt problemen bij mij en andere gezien.

2 likes

Volgens mij maak je je te veel zorgen…

6 likes

gewoon binnen blijven, probeer ook ramen te vermijden

10 likes

Het beste is gordijnen dicht en licht uit en er niet mee naar buiten gaan.
Alleen jammer dat je dan het horloge niet ziet

3 likes

Het enige normale antwoord hier met uitleg erbij… Waarom zulke flauwe antwoorden verder op een serieuze vraag?

10 likes

Omdat als dit werkelijk een issue zou zijn er niet horloges met een datumloupe zouden bestaan. Al tientallen jaren zelfs, zonder flauwekul maar dit kun je zelf toch ook bedenken.

6 likes

FF iets over brandpunt en zon…
Vroeger een bureau en daar stond een vergrotende scheerspiegel op en daarachter een stoel met een spijkerbroek eroverheen. De zon stond erop en een uur later kwam ik in mijn slaapkamer en het stonk verbrand. Er was een gat in mijn spijkerbroek gebrand door de zon. Zo zou dus brand kunnen ontstaan.
Gelukkig is dat niet gebeurd en was ik erop tijd bij, gekeken en het brandpunt was precies op mijn spijkerbroek gericht.
Glas en zon en brandpunt is altijd gevaarlijk dat heb ik hier wel van geleerd en de spiegel er niet meer neer gezet. Sorry heeft niets met horloges te maken maar is wel belangrijk.

2 likes

Zoals @Nimima al aangaf :+1:

Zekerheidshalve toch geen datumpukkel voor mij, bovendien foeilelijk imho

3 likes

Zo ontstaan ook de meeste bosbranden: zon en stukjes (bol) glas

2 likes

:point_up:

Horloges zijn mechanisch al tientallen jaren nagenoeg gelijk. De innovaties in horloge-land zijn nihil. Als dit daadwerkelijk een issue zou zijn, was dit iets waar honderden engeneers mee aan de gang zouden gaan, denk je niet?

Veel zonlicht is sowieso niet goed voor je wijzerplaat, lees verkleuring.
Anderen noemen het dan weer patina :wink:

1 like

Ja inderdaad en peuken weggooien :fire:

Hoi PB87, laat alle negatieve/domme antwoorden voor wat ze zijn. Jij hebt een vraag (die sommige dom vinden) maar die heb je niet voor niets. Je zit nog maar kort op het forum dus begrijp dat je een boel vragen stelt en domme vragen bestaan niet, wel domme antwoorden. Antwoord op je vraag, nee je hoeft je geen zorgen te maken over een loupe op een horloge. Waar je wel op moet letten is dat wanneer de zon lang op je horloge heeft geschenen en die dus aardig opgewarmd is je niet ineens het koude zwembad in moet duiken met je horloge. Hoop dat je hier wat aan hebt.

11 likes