Tja, alleen bij postzegels is er niet zoiets als een ‘hommage’ 
Daar heb je gelijk in.
Blijft moeilijk om uit te leggen waarom.
gr Ron
slaap er een nachtje over
Ga zo naar m’n werk,slapen doe ik morgen wel.
welterusten
gr Ron
Wordt stilaan een discussie die zowat alle kanten uitloopt…
De ene beweert dat replica’s nooit goed kunnen zijn, de ander spreekt over alle chinese horloges als rommel, nog iemand wakkert de discussie aan als ware elk horloge (of object) dat lijkt op een ander namaak is…
Ikzelf vind dit soort discussies echt totaal nutteloos en nietszeggend … want…
Je moet elk horloge op zich bekijken (met inachtname van de kwalileit die je voor de prijs krijgt) … en niet veralgemenen…
Een replica is moreel verwerpelijk. Het is pure namaak van het werk van mensen die het origineel hebben ontworpen, gefinancierd en gefabriceerd. Daarover zijn we het wel allemaal eens denk ik… ? Maar…
Zeggen dat replica’s altijd van slechte kwaliteit zijn getuigt echter van onwetendheid.
De meeste replica’s zijn inderdaad weggegooid geld, maar sommige replica’s zijn (technisch) wél kwaliteitsvol (ik heb er onlangs twee geserviced en er zat bij de ene wel degelijk een goed Eta binnenwerk in en liep na onderhoud als een chronometer, de ander had een “Chinees” Unitas werkje en liep na afregeling zelfs beter dan de Eta… wat niet betekent dat ik dit soort horloges goedpraat… Het is gewoonweg een feit… punt.)…
Zeggen dat "hommages “namaak” (en dus verwerpelijk) zijn is imo ook niet helemaal correct, want vele bekende en gereputeerde zwitserse merken maakten doorheen heel de horloge-geschiedenis (en nu nog) modellen van hun concurrenten na… (ik heb er tientallen in m’n verzameling, allemaal bekende en gerespecteerde zwitserse merken, gekopieerd van de originele ontwerpen).
Dus waarom zouden de Zwitserse (of Russische) fabrikanten dat dan wel mogen en de huidige Chinese fabrikanten bvb. dat dan niet ? (terwijl ze ook een eeuwenlange horloge-traditie hebben) ?
Zeggen dat Chinese werkjes altijd “rommel” zijn, getuigt van weinig of geen horlogekennis. Sommige van deze werken zijn immers van hoge kwaliteit, vergelijkbaar met hun Zwitserse “counterparts” en perfect afregelbaar.
Velen maken ook de fout om enkel af te gaan op het “uiterlijk” - of de naam - van een werk. Chinese automaten zijn dikwijls ‘grof’ afgewerkt (net zoals vele Japanse werken overigens). Ze zijn idd met minder oog voor detail afgewerkt, maar daarom lopen ze echter niet persé slechter, integendeel…
“Uiterlijk” en “Innerlijk” zijn twee totaal verschillende dingen.
In tegenstelling tot sommigen hier vind ik zelfs dat we het forum zo breed mogelijk moeten maken tot alle horloges (géén replica’s met de naam van het origineel op de wijzerplaat !) die tegenwoordig verkrijgbaar zijn : Originelen, Hommages, buitenbeentjes , Indisch, Zwitsers, Chinees, Russisch, Amerikaans, Afrikaans, allen gelijk… . Zolang ze op hun prijs/kwaliteit-verhouding en technische merites beoordeeld worden is daar imo niks mis mee. Zelfs de “Aldi” horloges krijgen hier hun (blijkbaar verdiende) plaats…
Waar ik wel een probleem mee heb zijn de duur aangeboden internet-horloges met ronkende (meestal Duitse of Engelse) namen terwijl het eigenlijk spotgoedkope chinese klokjes met een OEM wijzerplaatje betreft…die je bij de originele (chinese) fabrikant (zonder de ronkende naam) voor een prikje kan kopen…
MVG,
Morse.
ik had het niet beter kunne verwoorden,hulde
hiermee is alles gezegt…
Ik wil bij deze een driewerf hulde uitroepen,een bijzonder acuraat, duidelijk en vooral integere uitspraak waar ik me volledig bij wil aan sluiten, laten we nu toch duidelijk maken dat replica iets is waar we op dit forum niets mee te maken willen hebben maar geen problemen hebben met homages, kwaliteit is vaak top en al is dat het niet laat dat het probleem van de koper zijn maar laat vragen over dit soort horloges niet meer een uitnodiging zijn voor mede forumleden om even hun bamigal te spugen, daar zit volgens mij niemand op te wachten en zeker de topic starter niet, zo ga je in het “echte leven” toch ook niet met mensen om?
Als ik sommige reactie’s zie in dit soort topics zie denk ik wel eens, als jij de reactie op een vraag in levende lijve aan mij had gegeven had ik je waarschijnlijk een lel gegeven… laten we vooral menselijk, vriendelijk en behulpzaam zijn, dit is zo een mooi verzamelplek van (horloge) gekken met veel kennis en kunde en het is mijns inzien zonde dat er toch iedere keer weer dit soort “ruzies” onstaan terwijl we wel wat beters te doen hebben namelijk je nieuwste aanwinst te showen, te kopen, of info vragen over…
Groet,
Mike
Beste Morse, (tu)
Hier laat ik het bij,
Martin
Hier sluit ik me bij aan Morse.
Ook ik sluit me hier volledig bij aan.
Zeer goed uitgelegd.
Hans
Morse verwoord beter dan wat ik denk. Niet iedereen is zo goed ter taal. Waarvoor dank morse
Bedankt Morse
gr Ron
Morse,
CHAPEAU!! (tu)
Gr,
Ron.
Mensen, er is een nog simpeler oplossing.
Bij een eventuele vraag over een replica past eigenlijk slechts een collectief negeren. Wie zich werkelijk ergert (en dat doen wij bijna allen, incluis ondergetekende) aan zowel nepperds als de zinloze, steeds maar weer terugkerende discussies erover, negeert zo’n post eenvoudig.
Het verbaast mij hoeveel tijd mensen aan irritatie besteden…en nog wel hier op het forum van “tijdexperts”
Dus, bij fake >X
groet,
Dick