Nu heb ik vele horloge’s (en gehad) met een datum functie maar echt nog Nooit heb ik gehad dat deze exact om 00.00u. verspringt
Nu zijn het allemaal premium merken w.o. Rolex, Zenith, Omega, Nomos etc. etc.
Ook heb ik veel ervan nieuw gekocht bij een AD en ook die verspringen om bv. 00.04u. of 00.06u. etc.
Ik lees dan ook regelmatig op het forum dat eigenaren terug gaan naar de AD omdat het niet goed zou zijn dat de datum niet exact om 00.00u. verspringt.
Ik maak me niet zo druk als het niet om 12u precies verspringt, wat voor werk is zo belangrijk om te weten of het de 14de of 15de is om 23.51 uur. Als het maar wel max 10 min voor of na 12u gebeurd is dat voor mij voldoende.
Ik vind het wel een dingetje. Zeker voor de duurdere horloges. Eigenlijk ook voor al de vintage horloges die ik wekelijks repareer en service. Stel ik af dat de datum exact Om 0:00 verspringt. Behalve bij dag datum zoek ik vaak een gemiddelde omdat de dagschijf al vaak eerder omdraait.
Elke gek zijn gebrek denk ik. Mij boeit het niet zo. Mijn ouwe sub sprong echt hee mooi rond 00.00 over, mijn nieuwe sub doet het om 00.03 oid. Gewoon net wat haastig de wijzers erop geperst.
Van de uuwerken van Rolex (3135, 3235) weet ik het niet, maar de standaard ETA"s en Sellita’s hebben een mechanisme waarbij de de datum afhankelijk is van wanneer de kracht van een bepaald veertje z’n max heeft bereikt en dan verspringt de datum (zo heb ik het gezien maar correct me if I’m wrong…)
Mij maakt het persoonlijk niet veel uit als dit verschilt, maar wel binnen een bepaalde marge (max 10 minuten na 0:00). Al mijn horloges varieerden met de dag. Mijn huidige bijvoorbeeld (Longines) doet 't de ene dag om 2 over, dan 4, dan 3 etc etc.
Ik meen ergens gelezen te hebben dat als het tussen 00u00 en 00u10 dit nog binnen de norm zou zijn. Erbuiten zou ik indien het nog kan (ondergarantie) terugbrengen.
Rolex levert een miljoen horloges per jaar (toch?)
Als ze bij al die horloges de datum exact om 00:00 willen laten verstellen kost dat gewoon teveel tijd. Er zal een marge zijn waarbij ze het goed genoeg vinden.
Als het om 00:01 gebeurt gaan ze echt niet de wijzers er weer af halen en het opnieuw doen.
Zo lijkt het me bij de meeste merken te gaan.
Als je een independent hebt die enkele horloges per jaar maakt zal die er waarschijnlijk meer tijd in steken maar bij massaproductie heb je gewoon een tolerantie.
Mijn Meistersinger Perigraph ging van nieuw af strak om 12u over naar de volgende datum. Nu hij al een jaar of 8 meedraait gaat het iets later, zo rond 00:05 maar misschien toch wel tijd voor een service beurtje. Dit in tegenstelling tot mijn kwarts Omega Seamaster 300M die ergens gedurende 00:00 en 01:00 heel langzaam van datum wisselt… Maakte me eerst wel zorgen maar dat schijnt zo te gaan met dat ETA quartz uurwerk, ook geen datum quickset; je moet de uurwijzer (wel een tijdzone quickset!) door draaien.
Het is heel sterk afhankelijk van het datum verzet mechanisme, Eta uurwerken hebben een spanningsopbouw via een veer en deze zal dan iets kunnen verschillen. Rolex heeft een spanningsopbouw via een soort “slak” voor het datum verzet deel, deze word met een rond robijntje steeds verder op spanning gebracht tot het punt waarbij de slak vormige deel stopt, hierdoor kan een exacte datum verspringing mogelijk gemaakt worden, omdat de energie altijd op t zelfde punt vrij komt
Bij mijn snowflake GS begon de datum al rond 23.00 te kruipen !
Zal wel zijn om energie te sparen maar ik vond het storend !
Dat doet een eta 2824 veel beter
Mijn Navitimer Rattrapant is eigenlijk de enige die echt strak om 0:00 verspringt en waarbij je hem van tevoren niet ziet “verschuiven” zal idd wel een of ander scherp nokje/veertje in het uurwerk zijn waardoor dit wel mogelijk is.
Het is niet moeilijk om de datum precies op 0.00 uur te laten verspringen maar juist de uitlijning van de minuutwijzer ten opzichte van de uurwijzer in combinatie met het schakelen van de datum.
De meeste merken hanteren een marge van -10 tot +10 minuten tov 0.00 uur.
Rolex heeft als regel -1 tot +2 minuten voor een datejust
Zeker niet dan lig ik doorgaans op 1 oor of ben ik met andere zaken bezig die mijn aandacht behoeven dan mijn horloge.
Kortom zal me jeuken datum als ik hem aflees is op zijn vroegst de volgende ochtend weer bij het ontwaken.