Elke gek zijn gebrek denk ik. Mij boeit het niet zo. Mijn ouwe sub sprong echt hee mooi rond 00.00 over, mijn nieuwe sub doet het om 00.03 oid. Gewoon net wat haastig de wijzers erop geperst.
Het maakt mij niet uit na hoeveel minuten maar lees regelmatig dat sommige hierover nogal “neurotisch” zijn
Precies dit. De urenwijzer moet er uiteraard als eerste op, maar juist dan is het heel lastig om 'm precies op te drukken zodanig dat na het opdrukken van de minutenwijzer om exact 00:00, alles nog precies klopt.
Ik zie zelf een mismatch tussen de twee wijzers als deze (slechts) een hele minuut of groter is. Ik blijf me er dan aan ergeren dus ze gaan er bij mij toch vaak nog een keer af.
Je koopt gewoon een massaproduct, de prijs maakt niet uit.
Als er een miljoen keer 10 minuten extra moet worden besteed om die uitlijning perfect te krijgen en daar staat een uurloon tegenover maken die bedrijven gewoon een afweging.
Uiteindelijk draait het maar om één ding. Liefdewerk oud papier doen ze het niet voor.
Tja heb er eigenlijk nooit echt op gelet op dat tijdstip. Maar zal er eens wat aandacht aan besteden. Toch wel grappig om te weten. Verder heb ik er niet veel baat bij. Meestal is het al donker op dat tijdstip, moet ik eerst weer een leesbril zoeken, licht erop schijnen, hele huis wakker… gelukkig ben ik bijna jarig dan ben ik wel om 00.00 uur wakker
Een Datejust heet zo omdat de Date op “just” het goede moment verspringt. Ligt dus 100% aan de wijzer-opdrukkende horlogemaker. Bij een 2834-2 is het niet anders; dag en datum verspringen daar beiden zelfs direct. Jammer dat dit de enige ETA is waarbij dit zo werkt.
Bij een Rolex maak ik er wel echt werk van dat de datum binnen 1 minuut van middernacht verspringt.
Dat ben ik toch echt met je oneens. Dat datumraampje was wel ook een primeur, maar meteen ook “instant” verzet. Tot dan toe was een datumaanduiding een wijzer die elke dag een stukje versprong, zoals Oris nog wel gebruikt bij de Big Crowns.
Dat is dus technisch onjuist, de secondewijzer is niet gekoppeld aan de datumverzetting.
De volgende keer is het 59 seconden! Maar wel binnen de minuut.
Alleen de minuut en uurwijzer zijn er mee verbonden.
Bij mijn explorer 2 verspringt ie op 0.04 uur, bij mijn GMT op 0.06 uur en de deepsea zat op 0.03 uur. Alle 3 nieuw dit jaar gekocht. Het maakt mij niet zoveel uit, zolang ze verder goed lopen.
Gewoon eens googlen op datumverspringen
en semi instant, slow bijvoegen. Heldere uitleg te vinden. Zijn enkele technische verschillen. Afstelling en marges is een punt, techniek de ander. Ben een leek maar dit was verhelderend terug te vinden. Ook op aanraden forumlid.