Volgens mij redelijk normaal. Bij mij vorige en huidige datejust, allebei 3235 uurwerk verspringt de datum rond de 00.05
Volgens mij heeft de naam meer te maken met dat als de datum verspringt, hij dat in 1x doet. Met 1 klik. Inplaats van dat de datum om 22.30 al verschuift
Precies dit😎
Het geeft wel aan met hoeveel aandacht de wijzers op het uurwerk worden gezet
Uiteindelijk is een Rolex natuurlijk een massaproduct. Maar ik ben het met je eens.
Het is een klusje van 5 minuten om het 100% netjes te doen. Ergens wel teleurstellend dat ze die moeite niet nemen.
Waar staat deze info? Van alle rolexen die ik heb gehad, en dat zijn er inmiddels heel wat, was er niet een waarvan de datum binnen 2 min na 12 versprong. En dat waren allemaal nieuwe horloges. Dus ik weet niet zo zeker of dit klopt
Ik snap je. Ik maak me er zelf niet zo druk om. Maar als je uitrekent hoeveel 1 miljoen x 5 minuten is… denk idd dat er simpelweg bepaalde marges worden gehanteerd
Ik denk dat ze er geen aandacht aan besteden.
Een van de weinige klusjes die ik durf is wijzers plaatsen. Dat doe ik netter dan rolex…
Je komt echt snel binnen de minuut oid. De secondenwijzer terugzetten is t lastigst.
Vind het uberhaupt knap dat je dat durft! Ik zou het niet durven!
Deze zal niet iedereen snappen, maar in dit geval zal het voor altijd een raadsel blijven of en wanneer de datum verspringt…
Precies! En die ene klik is om 0.00
Wanneer de horlogemaker de moeite neemt … anders is die klik om 00.03, 0.17 etc.
Ik doe het ook alleen bij moderne goedkopere horloges hoor
Vintage horloges durf ik al niet uit de kast te halen en mn sub heb ik geen caseback sleutel voor.
En dan een week later weer teruggaan omdat het het Rolex logo op de kroon niet recht staat, wanneer de kroon is omgedraaid. 🫣
Bij mijn Sub verspringt ‘ie om 00:04 en maakt mij de pis niet lauw. Het is een mechanisch ding in elkaar gezet door mensenhanden, dat maakt het juist zo mooi.
Rolex kennende is dat gewoon omdat er just een datum als “complicatie” toegevoegd is. Een belangrijkere vraag is waarom in godsnaam er bij een submariner expliciet de tekst “date” op de wijzerplaat staat, zou dat niet duidelijk genoeg zijn door een ander kenmerk?
Bij Rolex niet, tenminste dat is mijn eigen ervaring
Mij interesseert deze vraag niet zo, zeker niet bij mechanische horloges die toch al kut lopen. Want wat heb je er aan als je van een stenen tijdperk-apparaat wat toch al niet goed loopt gaat meten of de datum exact op tijd verspringt?
Ik vind veeleer dat de wijzers (uur, minuut, seconde) allemaal keurig op de juiste plaats moeten staan. Dus seconde bovenaan, dan minuut op een indice / streep en minuut bovenaan, dan exact op een indice / uurgetal. Alles op 12 opgelijnd, dat soort dingen.
Maar als je dan het summum wilt hebben van
- De beste uurwerken ter wereld ( +/- 5 sec p jaar accuratesse)
- Het snelste datumverzet om 12 uur
- Perpetual calendar
- Geharde kast
- Zeer goed afgewerkt
Tja.
Chronomaster. Van Citizen.
Vooraleer er één seconde verstreken is staat de datum er. En als jij hem goed zet loopt hij de komende 30 jaar op tijd.
Volgens mij hoeft het niet zo moeilijk te zijn… en ik vind dat het bij een premium horloge wel zo hoort. Het uurwerk zou met minimale speling de datum altijd moeten overschakelen op hetzelfde moment, +/- een paar minuten (hooguit!).
Het is een kwestie van de wijzers monteren op het moment dat de datum verspringt, zeker bij een uurwerk met hacking (dat het balans wordt geblokkeerd tijdens het verzetten van de tijd) zou dat niet moeilijk moeten zijn, laat staan +20 minuten, dat is pure slordigheid, zeker voor een merk als Rolex. Ik denk dat als je dit aan een Rolex AD zou laten zien, dat ze er wel een beetje verbaasd van opkijken.
Echter maakt het niet uit voor de functionaliteit van het horloge, alleen het aanzicht. Je laat een uurwerk niet stuklopen omdat de datum +20 minuten later verspringt, het is alleen een kwestie van wijzers opnieuw monteren.