Datum verstellen rond middernacht ..niet doen

Een tijdje geleden kwam in een post de vraag voorbij waarom je het beste de datum niet moet verstellen tussen wijzerstand 21 uur en 3 uur. Ik kan de post niet meer vinden ander had ik hem daar gepost. Toen ik gisteren aan een 7750 uit een oude Breitling aan het werken was heb ik nog even snel een paar foto’s geschoten omdat je hier heel mooi kan zien waarom het niet raadzaam is. Excuus voor de matige kwaliteit maar ik had alleen een iPhone bij de hand.

Je ziet op deze foto het datum verstelrad (messingkleurig rad met de vinger tegen de nok van 1 aan) dat door het uurrad wordt aangedreven op het punt staan om de datum rond middernacht te verstellen (rad draait rechtsom). Het datum snel verstelrad (messing rad met 5 nokken) is in rust. Tot nu toe niets aan de hand.

Hier heeft de datumverstelling net plaatsgevonden en staat de “vinger” van het datum verstelrad net voorbij de nok van de datum schijf.

Op deze foto kunt je zien wat er nu zou gebeuren als ik met de hand de datum zou verstellen. Het snel verstelrad komt in en zal proberen de datumschijf te verplaatsen terwijl de “vinger” van het datum verstelrad nog niet dusdanig ver weg is dat deze de boel zal blokkeren. Doordraaien zal resulteren dat er echt iets stuk draait.

Gr.
Men

Coole post Men (tu)

Ik heb al meerdere VJ’s gehad en wat me irriteert is dat ze niet om 24.00 met een frisse klik overspringen naar de volgende datum. Wat is het meest haalbare bij zo’n uurwerk?

Nu bij m’n Bbling klokkie is het ook pas om 01.15 een dag later :wink:

Gr. Roel

Ik heb hier momenteel 2 7750 uurwerkjes en beiden klappen als een scheermes om om 0.00. Zou ook niet anders moeten denk ik…tenminste als de juiste pal gemonteerd (en niet verwisseld 2577 met 2576) en de veer strak genoeg (zie rode cirkel)is. De veer duwt tegen 2576 welke zorgt voor een snelle verspringing.

Uw bericht is tijdelijk verborgen en wordt zo spoedig mogelijk beoordeeld.

Ik heb altijd de rommel… :wink:

Ik heb er diverse en ze vertonen allemaal een ander karakter,
ook de dagnaam gaat bij de een van bijvoorbeeld zaterdag op zondag om 24.20 en de andere pas om
04.20 hrs over
en ondertussen is het cijfer van de dag allang veranderd.

't is met dit uurwerk inderdaad verstandig om rond de dagwisseling van de snelverstelling van de datum af te blijven…

echter… Ik heb er vandeweek eens naar gekeken hoe het nou zit met bijvoorbeeld een ETA 2763, daarbij maakt het niet uit… hoe kan het dat het bij’t ene uurwerk niet kan, en bij een ander uurwerk niet?..

de ETA 2763 heeft een verende nok op het datumverstelrad… zou je om 10 voor 12 de datum willen verstellen… dan kan dat zonder schade… de nok van het datumrad veert gewoon naar binnen…

bij uurwerken die geen snelverstelling hebben, kun je vaak “snel verstellen” door het horloge tussen half 12 en half 1 heen en weer te draaien… deze uurwerken hebben ook een verende nok… bijvoorbeeld de ESA 9154 die ik onlangs op de werkbank had… daar moet de nok wel verend zijn, anders werkt dat systeem van half uur vooruit, half uur terug niet…

Eigenlijk moet er bij elk uurwerk een handleiding zitten met de mededeling of het wel of niet kan…

Niet doen blijft gewoon het verstandigste als je het niet zeker weet…

Bedankt voor de duidelijk uitleg :)-D

Hoe zit dat met horloges waarbij je de datum kan verstellen dmv een knop.
Ik heb een longines master collection waarbij ik de datum kan verstellen dmv met de bijbehorende prikker op de knop te duwen.
Maakt het dan ook uit dat je dan niet tussen 21:00 en 3:00 moet verstellen?

Duidelijke en illustratieve foto’s! Bij de workshop uurwerktechniek van Paul van Zeeland kwam dit ook even aan bod, je hebt inderdaad twee machanismes voor verzet datum, bij de ene kan het geen kwaad, maar voor consumenten is het altijd slim om de wijzers buiten de gevarenzone te zetten, ook zelf doe ik dat altijd!:smiley:

Jin Schreef:

Hoe zit dat met horloges waarbij je de datum kan
verstellen dmv een knop.
Ik heb een longines master collection waarbij ik
de datum kan verstellen dmv met de bijbehorende
prikker op de knop te duwen.
Maakt het dan ook uit dat je dan niet tussen 21:00
en 3:00 moet verstellen?

Zoals Mauzer al zegt, zet ik ze ook buiten de ‘gevarenzone’ van 21:00 en 3:00. Maar ben benieuwd hoe het daarmee zit. Ik heb namelijk ook wat klokjes die zo een drukker hebben.

Zolang je een snelverstel optie hebt zou ik dit altijd als gouden regel hanteren.

Heldere, duidelijke uitleg!
Mooie post.
Gr. Kontiki.

kontiki Schreef:

Heldere, duidelijke uitleg!
Mooie post.
Gr. Kontiki.

+1

Interessante post! Bedankt. :~

Groet, Glenn