Hoi, dit las ik ergens op ebay bij een verkoper van een CITIZEN Promaster Titanium Automatic Diver 200m NY0054:
WARNING: Do not use the quick Date/Day adjustment (i.e. pull out the Crown and adjust the Date/Day) between 20.00h and 4.00h as it could cause the gear train(Movement) to be damaged. When a date change is necessary between the said time period, you should forward the Hour Hand past 2.00h and after the date adjustment, reset the Hour Hand to the correct time.
Als ik het goed begrijp moet ik tussen 20.00 uur en 04.00 uur EERST de uurwijzer voorbij de 02.00 uur zetten, DAN pas de datum met de quick date/day adjustment aanpassen om vervolgens de uurwijzer weer terug te zetten op de juiste uurstand. In ieder geval nooit de datum aanpassen als het tussen 20.00 uur en 04.00 uur is…
Is dit zo? Kan het uurwerk van een automaat hierdoor kapot gaan?
Als mijn automaat een tijdje heeft stilgestaan en ik weet niet of ie is gestopt ergens overdag of savonds DAN maar voor de zekerheid de tijd doordraaien NA 14.00 uur of 02.00 uur om de datum te verzetten…
Misschien wisten de meeste van jullie dit al…of misschien is het grote onzin…
svp jullie raad/gedachten hierover.
Voor het juist op tijd zetten van mijn horloges hanteer ik altijd onderstaande stelregel:
De wijzers verzetten op een positie welke niet tussen de 20.00 en 03.00 uur ligt. Vervolgens de datum verzetten tot een dag eerder dan de huidige dag. Dan de wijzers verzetten voorbij de 12 uurs (00.00) positie tot dat het uurwerk de huidige datum weergeeft en dan de wijzers gelijk zetten op de huidige tijd.
Succes.
Voor het juist op tijd zetten van mijn horloges
hanteer ik altijd onderstaande stelregel:
De wijzers verzetten op een positie welke niet
tussen de 20.00 en 03.00 uur ligt. Vervolgens de
datum verzetten tot een dag eerder dan de huidige
dag. Dan de wijzers verzetten voorbij de 12 uurs
(00.00) positie tot dat het uurwerk de huidige
datum weergeeft en dan de wijzers gelijk zetten op
de huidige tijd.
Succes.
Orologio Signaturis Temporis.
Hier heb ik niets aan toe te voegen zo doe ik het ook
Bij het verzetten van de datum bij horloges met een zgn. “snelverzetmechanisme” bevindt het datumwiel zich tussen 22.00u en 01.00u in een “kritische positie” (vooropgesteld dat de wijzers correct geïnstalleerd zijn en de datum effectief rond middernacht verspringt).
Door tussen deze posities de datum via de "snelverzet-positie van de kroon te “verdraaien” kan je dus een tandje van het datumwiel of het datumverzet-palletje “forceren”, met alle gevolgen vandien…
De twee acties gebeuren immers onafhankelijk van elkaar (de datum verzet zich automatisch via een met het werk meelopend tandwiel met pal, terwijl het snelverzet-mechanisme gewoon via de kroon manueel bediend wordt.
Kortom, de raad van de verkoper is dus correct.
Doen zoals Tissot62 het doet is idd. een veilige methode.
Het maakt volgens mij niet uit of het om een automaat of een handopwinder gaat. Toch?
Meestal verzet ik een datum in de ochtend, draai eerst de wijzers zĂł, dat het ook b.v. 8 uur in de ochtend is en dan zet ik de datum en eventueel de dag gelijk met de snelverstelling.
Bedoel je of je deze wel veilig kan verzetten rond middernacht of de manier om dag en datum te verzetten ?
Voor het verzetten rond middernacht: dit is een algemeen principe voor elk mechanisch horloge met snelverzet en verdere complicaties (automatisch of niet) (seiko en zoveel andere merken waarschuwen er trouwens voor in hun gebruiksaanwijzigingen - de oude manuals daarentegen zeggen er dikwijls niks over).
De kans dat er iets definitief stuk gaat is niet zo groot, maar echt aan te raden is het niet. Hoe meer complicaties er aanwezig zijn, hoe voorzichter… zou ik -uit ervaring- zeggen…
Bij het kal. 6138 is het automatische datumverzetwiel (voorzover ik ze ken) uit plastic met een buigzaam hendeltje. De kans dat dit vervormt is heel klein en een extra veiligheid tegen vastlopen. Misschien weet Robbie hier meer over ?